کد مطلب: ۷۳۶۲۸۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کودتای راستگرایان و دستگیری شاهزاده آلمانی

کودتای راستگرایان و دستگیری شاهزاده آلمانی

گروهی از مخالفان دولت آلمان پس از اقدامی در راستای براندازی این دولت و جایگزینی آن با نظام سلطنتی، توسط پلیس این کشور دستگیر شدند. سلطنت‌طلبان، آلمان دموکراتیک را نمی‌خواهند و برای برقراری نظم در هنگام براندازی دست به دامان روس‌ها شده بودند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پلیس آلمان روز چهارشنبه ده‌ها نفر از جمله یک شاهزاده خودخوانده، یک چترباز بازنشسته و یک قاضی سابق را دستگیر کرد. این مظنونان به بحث در مورد سرنگونی خشونت‌آمیز دولت متهم شدند، اما مشخص نبود این طرح‌ها چقدر واقعی هستند.

به نقل از AP NEWS ، یک مقام آلمانی و یک نماینده گفتند که بازرسان ممکن است یک توطئه واقعی، یک خیال پردازی در جمع دوستان یا هر دو را کشف کرده باشند. صرف نظر از این، آلمان هرگونه تهدید از سمت جناح راست را جدی می‌گیرد و هزاران افسر پلیس حملاتی را پیش از طلوع صبح در بسیاری از نقاط کشور انجام دادند.

اشتفن هبسترایت، سخنگوی دولت گفت: «ما در مورد گروهی صحبت می‌کنیم که بر اساس آنچه تاکنون می‌دانیم، قصد داشتند با خشونت قانون دموکراتیک ما را لغو کنند و یک حمله مسلحانه به ساختمان پارلمان آلمان انجام دهند.
سارا نانی، یکی از نمایندگان حزب سبز آلمان، گفت که این گروه ممکن است توانایی این کار را نداشته باشد.

نانی در پستی در شبکه اجتماعی ماستودون گفت: «در خصوص این افراد تردیدهایی وجود دارد. ما نمی‌دانیم که اصلا آنقدر باهوش هستند که چنین کودتایی را برنامه‌ریزی کنند. اما واقعیت این است که مهم نیست ایده‌های آنها چقدر ابتدایی و برنامه‌های آنها چقدر ضعیف است، حتی تلاش آنها برای انجام این کار هم خطرناک است!»

دادستان‌های فدرال گفتند که این گروه ادعا می‌کند که به مجموعه‌ای از تئوری‌های توطئه متشکل از روایت‌هایی از شهروندان رایش و همچنین ایدئولوژی QAnon اعتقاد داشته است. طرفداران جنبش شهروندان رایش، قانون اساسی آلمان پس از جنگ را رد می‌کنند و خواستار سرنگونی دولت هستند، در حالی که QAnon یک تئوری توطئه جهانی است که ریشه در ایالات متحده دارد.

دستگیری شاهزاده خودخوانده!

شهروندان رایش از سال 2016 توسط آژانس اطلاعات داخلی آلمان تحت نظارت بوده‌اند. مقامات تخمین می‌زنند که این جنبش آزاد حدود 21 هزار طرفدار دارد. یکی از سرکردگان این گروه که روز چهارشنبه دستگیر شده، هاینریش سیزدهم، شاهزاده رویس و عضو 71 ساله خاندان رویس است. هر گونه نقش رسمی سلطنتی او بیشتر از یک قرن پیش توسط آلمان لغو شده است اما او همچنان از این عنوان استفاده می‌کند.

دادستان‌های فدرال گفتند رویس، که این گروه قصد داشت او را به عنوان رهبر جدید آلمان منصوب کند، با مقامات روسی تماس گرفته بود تا پس از سرنگونی دولت آلمان، نظم جدیدی را در این کشور برقرار کنند. هیچ نشانه‌ای مبنی بر پاسخ مثبت روس‌ها وجود ندارد.

به گفته دادستان، برخی از اعضای این گروه مشخصا برای یورش به پارلمان فدرال آلمان با یک گروه کوچک مسلح تدارک دیده بودند.

پلیس همچنین بیرگیت مالساک، قاضی و نماینده سابق حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» را بازداشت کرد.
آلترناتیو برای آلمان (AfD)، به دلیل ارتباط با افراط گرایان، مدام توسط نیروهای امنیتی تحت نظارت قرار می‌گیرد.

تینو چروپالا و آلیس وایدل، رهبران مشترک AfD گفتند که فقط از طریق رسانه‌ها از برنامه‌های کودتای مذکور مطلع شده‌اند و این برنامه‌ها را محکوم کردند. آنها در بیانیه‌ای اعلام کردند: ما به مقامات اعتماد کامل داریم و خواستار تحقیقات سریع و جامع هستیم.

پیتر فرانک، دادستان ارشد فدرال گفت که حدود 3 هزار افسر پلیس در حملاتی که در 150 محل در 11 ایالت این کشور انجام شد، شرکت داشتند.

به گفته دادستانی، افسران 22 شهروند آلمانی را به اتهام عضویت در یک سازمان تروریستی بازداشت کردند. آنها گفتند که سه نفر دیگر از جمله یک شهروند روسیه به اتهام حمایت از این سازمان بازداشت شدند. 27 نفر دیگر نیز تحت بازجویی قرار گرفتند.

علاوه بر بازداشت‌ها در آلمان، دادستان‌ها گفتند که یک نفر در شهر کیتسبوهل اتریش و دیگری در ایتالیا بازداشت شده‌اند.

مظنون اخیر، یک شهروند آلمانی 64 ساله و افسر سابق نیروهای ویژه ارتش آلمان است. او به متهم به عضویت در یک سازمان جنایتکار متهم شده که هدف آن براندازی نظام دموکراتیک آلمان به هر روشی از جمله روش‌های جنایتکارانه و جایگزینی آن با شکل ناشناسی از دولت است. مراحل استرداد این شهروند از ایتالیا در حال انجام است.

دموکراسی آلمان در خطر است؟

نانسی فائزر، وزیر کشور گفت: حملات روز چهارشنبه نشان داد که ما می‌دانیم چگونه با تمام قدرت در برابر دشمنان دموکراسی از خود دفاع کنیم.

فائزر گفت: «تحقیقات، دیدگاهی از عمق تهدید تروریستی در اجتماع شهروندان رایش به ما می‌دهد و تنها تحقیقات بیشتر می‌تواند تصویر روشنی از اینکه نقشه‌های کودتا تا کجا پیش رفته، ارائه کند.»

مقامات بارها هشدار داده‌اند که افراط گرایان راست بزرگترین تهدید برای امنیت داخلی آلمان هستند. این تهدید با قتل یک سیاستمدار منطقه‌ای و حمله مرگبار به یک کنیسه در سال 2019 برجسته شد. یک سال بعد، افراط‌گرایان راست که در تظاهراتی علیه محدودیت‌های کرونایی این کشور شرکت کردند، سعی کردند به ساختمان بوندستاگ در برلین یورش ببرند.

فائزر امسال اعلام کرد که دولت قصد دارد حدود 1500 افراط گرا مظنون را خلع سلاح کند و به عنوان بخشی از سرکوب گسترده‌تر جماح راست افراطی، بررسی پیشینه افراد را برای خریداری اسلحه، تشدید کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.