کد مطلب: ۴۷۴۷۷۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کیت کرونا کمیاب شد / آیا ارز دولتی از کیت‌های آزمایشگاهی حذف شده است؟

کیت کرونا کمیاب شد / آیا ارز دولتی از کیت‌های آزمایشگاهی حذف شده است؟

عضو هیات مدیره انجمن علوم آزمایشگاهی ایران می‌گوید: علت کمبود کیت‌های آزمایشگاهی حذف ارز دولتی و همچنین تحریم‌های آمریکا ارتباط دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نشست خبری اعضای انجمن علوم آزمایشی تشخیص طبی ایران امروز برگزار شد. نایاب شدن کیت کرونا مهمترین مسئله‌ای بود که در این نشست مطرح شد که به گفته کمال‌الدین باقری، عضو هیات مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران علت کمبود کیت‌های آزمایشگاهی حذف ارز دولتی و همچنین تحریم‌های آمریکا ارتباط دارد. حال برخی از فعالان حوزه سلامت می‌گویند با کمبود کیت آزمایشگاهی ممکن است آسیب‌ جدی به حوزه سلامت وارد شود.

همچنین ورود استارت‌آپ‌ها از جمله «اسنپ دکترها» نیز از دیگر معضلات انجمن علوم آزمایشگاهی ایران بود؛ چرا که با ورود تازه‌واردها به حوزه آزمایشگاهی و سلامت بساط دلالی در این حوزه پهن شده که عدم توجه به این موضوع ممکن است آسیب‌های غیرقابل جبرانی را برای سلامت مردم داشته باشد.

حال در شرایط تحریم، این کیت‌های آزمایشگاهی از کدام کشورها وارد ایران می‌شود؟ آیا ارز دولتی از حوزه سلامت همچون کیت‌ها و مواد اولیه غذا و دارو از جمله شیرخشک حذف شده است؟ اگر آری، چرا بانک مرکزی به واردکنندگان کیت‌های آزمایشگاهی ارز دولتی اختصاص نمی‌دهد؟ این‌ها سوالاتی است که مقامات دولتی از جمله بانک مرکزی باید نسبت به آن پاسخگو باشد.

بساط ارز دولتی در نظام سلامت جمع شد؟

در همین حال عضو هیات مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران درباره واردات کیت‌های آزمایشگاهی گفت: عمده‌ترین کیت‌های آزمایشگاهی از کشورهای اروپایی وارد کشورمان می‌شود. برخی از این شرکت‌های اروپایی نمایندگی شرکت‎‌های آمریکایی هستند که به ایران کیت می‌فروشند. چند سالی است که با ارتقای تکنولوژی و افزایش دانش فنی این کیت‌ها از چین به کشور وارد می‌شود.

کمال الدین باقری در بخش دیگر سخنانش به حذف ارز دولتی اشاره کرد و در این رابطه اظهار کرد: بانک مرکزی به طور رسمی اعلام نکرده که ارز دولتی را به شرکت‌های واردکننده نمی‌دهد اما نحوه برخورد بانک مرکزی از باز شدن ثبت سفارش‌ها و عدم اختصاص ارز به شرکت‌ها نشان می‌دهد که ارز به کیت‌های آزمایشگاهی تعلق نمی‌گیرد. همین نابسامانی‌ها باعث شده که بازار هم از کمبود مواجه شود. حتی برای آزمایش کرونا نیز با بحران کمبود کیت رو به رو شدیم.

او تصریح کرد: باید سازکار نحوه تخصیص ارز مشخص شود. یعنی چنانچه قرار باشد ارز دولتی از کیت‌ها حذف شود باید رسما این خبر اعلام شود؛ چرا که اعلام نشدن این خبرها هیچ دردی را از مردم دوا نمی‌کند.

باقری در پاسخ به این پرسش که آیا واردات کیت‌ها تاکنون با ارز آزاد وارد می‌شود؟ پاسخ داد: هنوز شرکت‌ها با ارز آزاد کیت وارد نکردند. موجودی شرکت‌ها هر چه هست یا متعلق به قبل است یا برخی شرکت‌ها با ضمانت فروش و اعتبارشان این کیت‌ها را وارد بازار کردند و آنها را با قیمت دولتی می‌فروشند.

فعالیت «اسنپ دکترها» غیرمجاز است

در عین حال نایب رئیس انجمن آسیب‌شناسی ایران درباره فعالیت غیرمجاز «اسنپ دکترها» گفت: این اسنپ دکتر از نظر وزارت بهداشت مجوز ندارند و تبلیغ آنها هم در سطح شهر و فضای مجازی غیرمجاز است. ممکن است یک آزمایشگاه اسم و رسم‌دار مجوز آزمایشگاهی منزل را از وزارت بهداشت داشته باشد؛ این در حالی است که اسنپ دکترها مجوزی را از وزارت بهداشت ندارند اما همچنان نمونه‌های آزمایشی را (خون یا ادرار) از مردم می‌گیرند و در سطح شهر و بدون تخصص لازم فعالیت دارند؛ این در حالی است که سازمان‌های بیمه‌گر در این زمینه سکوت کرده‌اند و آزمایشگاه‌ها نیز متحمل زیان‌های بسیاری می‌شوند.

فرید کرمی افزود: برای آزمایش کرونا رقم‌هایی که از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود خیلی غیر واقعی است چرا که آزمایشگاه‌ها مجبور هستند برای تامین هزینه‌های خود از جمله (کیت) هزینه‌های بالا بگیرند. به همین دلیل بین آزمایشگاه‌های دولتی و بخش‌خصوصی ما شاهد اختلاف هزینه هستیم.

کیت آزمایشگاه‌ها قیمت ندارد!

از سوی دیگر غلامرضا حمزه‌لو، عضو هیات مدیره انجمن دکترای علوم پزشکی درباره میزان هزینه تست کرونا گفت: برای تست کرونا آزمایشگاه‌های دولتی 230 هزار تومان از مردم طلب می‌کنند و آزمایشگاه‌های بخش‌خصوصی حدود 600 هزار تومان. اما چنانچه آزمایشگاهی بیش از این نرخ اعلام شده از مردم تست می‌گیرد سازمان‌های نظاره‌گر باید در این حوزه ورود کنند.

در عین حال دبیر مجمع انجمن‌های علوم آزمایشگاهی کشور گفت: آزمایش‌های پزشکی یکی از ابزارهای مهم تشخیص بیماری‌ها هستند، به طوری‌که ۷۰ تا ۸۰ درصد تشخیص بیماری‌ها با انجام آزمایش صورت می‌گیرد.

محمد صاحب الزمانی با انتقاد از نحوه مدیریت آزمایشگاه‌های تشخیص طبی در کشور، افزود: متاسفانه باید به این موضوع اذعان داشت که آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی در ایران، یک طرفه و بدون مشورت با مدیران فنی آزمایشگاه‌ها تدوین و تهیه می‌شود. در حالی که ۹۵ درصد آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی متشکل از انجمن‌های پاتولوژی، آسیب‌شناسی و علوم آزمایشگاهی هستند که در قالب مجمع انجمن‌های علوم آزمایشگاهی فعالیت دارند.

او ادامه داد: ما نسبت به نحوه تدوین و تهیه دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های آزمایشگاهی در کشور حرف داریم. زیرا معتقدیم که آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوطه باید با مشورت اهالی آزمایشگاهی تهیه شود.

این مقام مسئول در ادامه به موضوع کیت و تجهیزات آزمایشگاهی به‌عنوان یکی دیگر از ابزارهای مهم آزمایشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه با این مشکل مواجه هستیم که یا کیت کمیاب است و یا اینکه نرخ آن مدام در حال افزایش است.

صاحب‌الزمانی با انتقاد از اینکه تعیین نرخ کیت آزمایشگاهی در وزارت بهداشت متولی ندارد، ادامه داد: حدود هشت ماه است که نسبت به نظارت قیمت کیت در وزارت بهداشت مشکل داریم و دوستان در وزارتخانه پاسخگو نیستند. اخیرا نیز کیت آزمایشگاهی کمیاب شده و همین مسئله، مردم و آزمایشگاه‌ها را با مشکل مواجه ساخته است.

دبیر مجمع انجمن های علوم آزمایشگاهی کشور، گفت: مکاتبات زیادی با وزیر، معاون درمان وزارت بهداشت و مسئولان سازمان غذا و دارو برای دریافت پاسخ مناسب انجام داده‌ایم که هیچ عکس‌العملی نشان نداده‌اند.

جان مردم در خطر است!

از سوی دیگر عبدالعلی شمس برهان، عضو هیات مدیره انجمن متخصص علوم آزمایشگاهی به ضرورت برچیدن بساط دلالی در نظام سلامت اشاره کرد و گفت: بارها نسبت به حضور برخی دلال‌ها در نظام سلامت انتقادهایی را با مقامات مسئول مطرح کردیم اما متاسفانه پاسخی دریافت نکردیم. معتقدیم گسترش استارت آپ‌ها به حوزه آزمایشگاهی ممکن است جان مردم را به خطر بیاندازد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • امیر اسماعیل

    واردات!!!!
    پس چرا تو رسانه میلی میگید به خود کفایی و تولید داخل رسیدیم و در حال صادرات هستیم.
    مجبورید دروغ بگید که بعدش کیت کم بیاد ضایع شید