کد مطلب: ۶۳۱۰۹۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

گاز صنایع سیمان وصل شد / کاهش ۲۰ درصدی مصرف مازوت

گاز صنایع سیمان وصل شد / کاهش ۲۰ درصدی مصرف مازوت

گاز صنایع سیمان وصل شد. حال با بهبود گازرسانی به صنایع میزان مصرف مازوت در نیروگاه‌ها ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد. آیا گاز تمام صنایع کشور وصل می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، با بالارفتن نسبی دمای هوا در روزهای پایانی زمستان، مصرف گاز خانگی روند نزولی دارد. در قبال این اتفاق دولت تصمیم دارد گاز صنایع را وصل کند. محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی، در توییتی نوشت: «در شرایط فعلی میزان مصرف مازوت در نیروگاه‌ها ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد.».

توسعه کشور نیازمند تامین انرژی است، اما ایران با اینکه دومین ذخایر گازی جهان را دارد، در گازرسانی و برق‌رسانی با مشکل مواجه است. ماجرا چیست؟ چه اتفاقی می‌تواند استفاده از مازوت را کاهش دهد؟

نادر غفاری، یک کارشناس صنعت سیمان از وصل‌شدن گاز صنایع سیمان خبر داد و گفت: سیمانی‌ها دیگر در زمینه تامین سوخت مشکلی ندارند. چراکه گاز این صنعت وصل شده است. البته برخی‌ صنایع سیمان در مناطق دورافتاده ممکن است گازشان قطع باشد که به دلیل وصل‌شدن گاز اکثر صنایع مازوت به این کارخانه‌ها می‌رسد.

او توضیح داد: احتمالا گاز نیروگاه‌ها هم وصل است که برخی از فعالان این حوزه از کاهش مصرف مازوت خبر می‌دهند. استفاده از مازوت دردسرهایی مانند آلایندگی را به همراه دارد. با وصل‌شدن گاز صنایع امیدواریم دیگر مشکلات آلایندگی کمتر شود.

غفاری بیان کرد: تهیه و تامین مازوت در زمستان برای صاحبان صنایع قیمت تمام‌شده را افزایش می‌دهد. به عنوان مثال به دلیل افزایش تقاضا هزینه حمل و نقل مازوت برای صنعت‌گران گران تمام می‌شد، اما صنایع مجبور بودند برای حفظ شرایط موجود مازوت تهیه کنند.

او با اشاره به قیمت سیمان بیان کرد: خوشبختانه با تامین مازوت قیمت سیمان ثابت باقی ماند. اکنون هر کیسه سیمان ۵۰ کیلویی درب کارخانه با قیمت ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان فروخته می‌شود.

مصرف گاز کاهش پیدا کرد

از سوی دیگر، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با اشاره به وصل شدن گاز صنایع گفت: میزان مصرف مازوت در نیروگاه‌ها ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد. این نشان می‌دهد در آستانه فصل بهار برخی مردم گاز کمتری مصرف می‌کنند و بنابراین باید گاز صنایع وصل شود.

حمیدرضا صالحی به تجارت‌نیوز توضیح داد: این کاهش مصرف مازوت می‌تواند به مدیریت مصرف گاز ارتباط داشته باشد. با توجه به اینکه زمستان رو به اتمام است احتمالا در مصرف گاز بهینه‌سازی شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت انرژی ازجمله قیمت گاز و برق کارخانه‌ها طی ماه‌های اخیر افزایش پیدا کرد. احتمالا همین افزایش قیمت، مصرف انرژی را کاهش داد. در این زمینه نیز مقامات دولتی یادآور شدند که مصرف مازوت در نیروگاه‌ها هم در حداقل میزان خود قرار دارد.

برای مطالعه بیشتر خبر قطع گاز کارخانه‌های سیمان را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.