کد مطلب: ۵۰۱۵۷۱

گاز کدام مشترکان رایگان می‌شود؟

گاز کدام مشترکان رایگان می‌شود؟

بر اساس مصوبه هیات دولت قرار است مشترکان کم مصرف گاز خانگی در مناطق مختلف شهری، ‌روستایی و عشایری از تخفیف ۱۰۰ درصدی در قبوض گاز بهره‌مند شوند. حال سوال اینجا است که کدام متشرکان مشمول گازبهای رایگان خواهند بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، اهمیت بهینه‌سازی مصرف گاز در کشور آنجا بیشتر خودنمایی می‌کند که آمارها نشان می‌دهد، ایرانیان در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل،۱۰میلیارد متر مکعب گاز بیشتری سوزانده‌اند که البته بیشترین سهم در این بین مربوط به مشترکان بخش خانگی است.

این رشد مصرف در حالی اتفاق می‌افتد که اگرچه در شرایط فعلی ایران با توسعه پارس جنوبی ظرفیت تولید گاز خود رابه یک میلیارد متر مکعب در روز رسانده اما اگر شتاب رشد مصرف گاز کنترل نشود،‌ تا چند سال آینده مصرف گاز از تولید آن پیشی می‌گیرد و همانگونه که وزیر نفت نیز بارها تاکید کرده اینبار پارس جنوبی دیگری وجود ندارد که بتوان با توسعه آن جوابگوی افزایش مصرف شد.

از سوی دیگر این رشد مصرف در بخش خانگی مانع از گازرسانی بیشتر به صنایع و نیروگاه‌ها شده است. موضوعی که می‌توان با کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی مصرف در بخش خانگی مانع آن شد.

با توجه به این مهم و البته با هدف کمک به دهک‌های پایین جامعه موضوع رایگان شدن قبوض گاز در کشور مطرح شد و ۱۹ آذرماه سال جاری بود که دولت تدبیر و امید مصوب کرد تا قبوض گاز،‌ برق و آب مشترکان کم مصرف رایگان شده و این مشترکان از تخفیف ۱۰۰ درصدی بهره‌مند می‌شوند.

این مصوبه علاوه بر کمک به معیشت ۳ دهک پایین جامعه این امکان را فراهم می‌کند تا مشترکان گاز در نحوه مصرف خود بازنگری کرده و مصرف به نوعی بهینه شود.

حال سوال اینجا است که کدام یکی از مشترکان گاز در دسته مشترکان کم مصرف قرار می‌گیرند و قبوض گاز آنها رایگان خواهد بود.

تعیین سقف مصرف برای تخفیف ۱۰۰ درصدی گازبها

نکته مهم در این بین که باید به آن توجه شود این است که نحوه محاسبه قبوض گاز بر مبنای تقسیم‌بندی کشور به ۵ اقلیم انجام می شود. همچنین هر سال به دو بازه زمانی ایام گرم و سرد تقسیم شده که میزان گازبها در این ایام متفاوت است.

ایام سرد از ۱۶ آبان تا ۱۵ فروردین و ایام گرم از ۱۶ فروردین تا ۱۵ آبان است. اقلیم‌ها نیز از خیلی سرد در اقیلم اول تا خیلی گرم در اقلیم پنجم دسته‌بندی شده است.

با توجه به این تقسیم‌بندی‌ها در هیات دولت مصوب شد که مصرف‌کنندگان گاز در ۵ با رعایت الگوی مصرف، گازبهایی پرداخت نکنند.

بر این اساس در ایام سرد سال، مشترکان در اقلیم‌های ۱، ۲ و ۳ اگر در هر ماه کمتر از ۲۰۰ متر مکعب گاز مصرف کنند، از تخفیف ۱۰۰ درصدی بهره‌مند خواهند شد.

میزان مصرف مجاز برای اقلیم ۴ در ایام سرد سال ۱۵۰ متر مکعب در ماه و برای اقلیم ۵ نیز ۱۰۰ متر مکعب در هر ماه تعیین شده است.

بر اساس این تقسیم‌بندی گازبهای ۳۳ درصد مشترکان رایگان خواهد بود که اغلب در دهک‌های یک تا ۳ قرار دارند. اگر دهک چهارم نیز بتواند مصرف گاز خود را تا این میزان کاهش دهد، حدود ۴۰ درصد جمعیت کشور گاز را بدون پرداخت گاز بها مصرف می‌کنند.

این سقف مصرف در ایام گرم سال تغییر می‌کند و سقف مصرف ۴۵ متر مکعب در ماه برای هر ۵ اقلیم در نظر گرفته شده است.

این مصوبه از اول دی ماه اجرایی شده است و قبض‌هایی که در آینده به دست مشتریان می‌رسد و الگوی مصرف را رعایت کرده‌اند، رایگان خواهد بود. البته قبض صادر می‌شود و اعلام می‌شود که گازبها رایگان است.

در بخش دیگر این مصوبه، همه مصرف‌کنندگان اگر مصرف گاز را به نسبت سال های ۹۶ و ۹۷ حدود ۱۰ درصد کاهش دهند، کل گازبها با ۱۵ درصد تخفیف محاسبه خواهد شد..

با این حال اگر مشترکان پر مصرف به نسبت سال ۹۶ و ۹۷ بیش از ۱۵ درصد افزایش مصرف داشته باشند قیمت کل گاز مصرفی ۱۵ درصد افزایش پیدا می‌کند.

گفتنی است، اجرای طرح گاز بهای رایگان، هزینه ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد داشت که مشمول بخشودگی می‌شود و از منابع شرکت ملی گاز در بخش‌های دیگر جبران خواهد شد.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ببینیم و تعریف کنیم