کد مطلب: ۷۲۰۶۵۰

یارانه آبان ماه نقدی است یا کالایی؟/ چرا دولت برنامه یارانه‌ها را شفاف نمی‌کند؟

یارانه آبان ماه نقدی است یا کالایی؟/ چرا دولت برنامه یارانه‌ها را شفاف نمی‌کند؟

بیستم آبان ماه هفتمین یارانه نقدی دولت رئیسی باید به حساب سرپرستان خانوار واریز شود. یارانه‌ای که قبل از این عنوان شده بود که به صورت نقدی واریز می‌شود. اما برخی اظهارنظرها در این مورد باعث ابهام شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ماه گذشته بود که دولت تکلیف پرداخت یارانه نقدی را مشخص کرد و گفت که واریز یارانه‌ها فعلا به صورت نقدی ادامه دارد و فعلا خبری از توزیع کالابرگ نیست.

کمی بعد هم یکی از نمایندگان مجلس تاکید کرد که دولت قید پرداخت کالابرگ را زده و کمک معیشتی ماهانه باید به صورت نقدی واریز شود. چون این شرایط برای مردم مطلوب‌تر است.

اما این گفته با واکنش احسان ارکانی، نماینده مجلس مواجه شد. او تاکید کرد که پرداخت کالابرگ مصوبه مجلس است و بر اساس قانون بودجه، دولت راهی جز پرداخت کالابرگ ندارد و باید یارانه نقدی به زودی حذف و کالابرگ الکترونیک جایگزین آن شود.

کالابرگ در مرحله آزمایش است؟

حالا در جدیدترین واکنش، معاون وزیر صمت از اجرای آزمایشی طرح کالابرگ خبر داده و گفته «در حال حاضر طرح کالابرگ در مرحله‌ای است که مقرر شده از پایلوت‌های شهری خارج و در سطح کشور اجرا شود. زمانی که حدود نصف فروشگاه‌های مربوطه به پایانه‌های فروش مخصوص مجهز شوند، دیگر مشکلی برای اجرای طرح نیست و برای بقیه فروشگاه‌ها هم راه‌هایی پیش‌بینی شده که بدون ایجاد صندوق فروشگاهی و با تغییر همین دستگاه‌های پز موجود بتوانند کالاهای مشمول را ثبت کنند.»

این مقام دولتی هم بر قانونی بودن اجرای طرح کالابرگ الکترونیک تاکید کرده و گفته «چیزی به عنوان نظر جمع‌بندی شده برای منتفی شدن طرح کالابرگ مطرح نشده است. طرح کالابرگ قانون است و بر اساس مصوبه مجلس باید اجرا شود.»

گفته‌ای که نشان می‌دهد دولت باید دیر یا زود بساط پرداخت یارانه نقدی را جمع و به جای آن کالابرگ توزیع کند.

یارانه آبان ماه نقدی است؟

با وجود اظهارنظرهای متفاوت و متناقض دولت درباره شیوه پرداخت یارانه معیشتی، چیزی که مشخص است این است که یارانه نقدی آبان ماه هم باید نقدا پرداخت شود چون دولت حداقل به گفته خودش هنوز زیرساخت‌های توزیع کوپن را فراهم نکرده و وزیر اقتصاد هم ابراز امیدواری کرده بود که تا آخر سال بتوان کوپن الکترونیک را پرداخت کرد.

اما سوالی که وجود دارد این است که این همه اظهارنظر متفاوت و متناقض درباره یک طرح اقتصادی برای چیست؟ چرا یک نهاد بحث حذف یارانه را مطرح می‌کند و فرد دیگری از همان نهاد، ماجرای پرداخت یارانه را میان می‌کشد.

حداقل هفت ماه است که دولت برای بررسی شیوه پرداخت یارانه نقدی و توزیع کوپن الکترونیک زمان داشته و احتمالا فرصت مناسبی در اختیار دولت بوده که ابعاد این طرح را بررسی کند. اما مشخص نیست که چرا فردی در دولت و یا مجلس یکبار برای همیشه تکلیف شیوه حمایتی دولت از مردم را مشخص نمی‌کند.

البته به نظر می‌رسد که مشکل در کمبود منابع است. دولت برای پرداخت کالابرگ منابع لازم را ندارد و مجلس هم می‌خواهد بر اساس قانون بودجه دولت را موظف به اجرای این طرح کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    یارانه و کالا برگ را باهم بدید

  • ناشناس

    ما یارانه را نقدی میخواییم یکی مستعجره یکی دردی داره باین یارانه نقدی دردی از درداش دوا میشه

    • ناشناس

      تورو خدا یارانه رو نقدی بدین همه مردم بدبخت هستم اخه کالا برگ ب جه دردی میخوره یارانه رو بدین بهتره ادم میدونه اون پولو چیکار کنه ب ی زخم زندگیش میزنه خواهش میکنم یارانه رو بدین

  • ناشناس

    سلام باتورم ک کمرهمه روشکسته لااقل یارانه روبیشتر کنین

  • ناشناس

    فقط نقدی کالا برگ به چه درد ادم فقیر میخوره هزارتا مشکل داریم‌امروز رفتم دکتر ریه ویزیت دارو یه عکس جمعا یک میلیون شده داروهامو نتونستم بگیرم بیمه سلامت هم به درد نمیخوره

  • amin

    یارانه رو بدید کالا برگ هم بدید یه وام ۲۰۰ میلیونی قرض الحسنه هم اگه میشه بدید یه ۱ میلیون کمک معیشتی فوق‌العاده هم هر ماه بدید اینجوری میشه گفت امیدی هست که بتونیم فقط زنده بمونیم ، در این حد خرابیم

  • ناشناس

    دوات اگه کاری بکنه که مردم دغدغه معیشت نداشته باشند اونوقت میشه گفت درست کار میکنه وگر نه همش بازیه، مردم هم بازیچه

  • ناشناس

    نقدی باشد بهتر است

  • ناشناس

    باسلام من مستجرم چشم کار گر حقوق ثابت ندارم کاش دولت عزیزمون ب جای کلا برگ نقدی بر داخت می کرد چشم مون ب یارانه نقد خوش بود با تشکر

  • عبدالله

    بنده عضوکمیته امدادهستم به علت مشکلات جسمی قادربه فعالیت کاری نیستم ولی چون دهک پنج هستم مساعدت انجام نمیشه تا جواب اعتراض بیاددهک 5به 3برسه ازفروردین تا شهریورشش ماه شده ولی سیستم به روزرسانی نکرده اطلاعات خانواررو تا کی بایدمنتظر جواب اعتراض باشیم