کد مطلب: ۶۳۳۴۸۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

یارانه جدید حذف شد/ توزیع رانت ۲۰۰ هزار میلیاردی در سال آینده

یارانه جدید حذف شد/ توزیع رانت ۲۰۰ هزار میلیاردی در سال آینده

قرار بود ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی حذف شود و به جای آن یارانه به خانوارها پرداخت شود. اما با مصوبه امروز مجلس تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی در سال آینده ادامه دارد و یارانه جدید حذف شد.

به گزارش تجارت‌‌نیوز ، قرار بود ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی حذف شود و به جای آن یارانه به خانوارها پرداخت شود. اما با مصوبه امروز مجلس تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی در سال آینده ادامه دارد و یارانه جدید حذف شد.

نمایندگان مجلس در حال بررسی و تصویب جزئیات لایحه بودجه سال آینده هستند، بر اساس مصوبه امروز تخصیص ارز ترجیحی ادامه دارد. مجلس امروز مصوب کرد که ۹ میلیارد دلار به نرخ ترجیحی برای کالاهای اساسی اختصاص یابد.

نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ تصویب کردند ۹ میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی بر اساس نرخ ارز ترجیحی اختصاص یابد.

دولت قرار است این ۹ میلیارد دلار را با نرخ ۴۲۰۰ تومان در اختیار واردکننده قرار دهد که حدود ۳۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

در واقع منابع این میزان ارز ترجیحی با نرخ دلار ۲۶ هزار تومان در بازار، ۲۳۴ هزار میلیارد تومان است. یعنی دولت منابع ۲۳۴ هزار میلیارد تومانی را به نرخ ۳۷ هزار میلیارد تومان می‌فروشد. در این بین ۱۹۷ هزار میلیارد تومان از منابع کشور از بین می‌رود.

نمایندگان همچنین دولت را مکلف کردند از طریق شرکت ملی نفت چهار میلیارد و پانصد میلیون یورو به برنامه تقویت بنیه دفاعی تخصیص دهد.

قرار بود دلار ۴۲۰۰ تومانی حذف شود و دولت به جای آن یارانه پرداخت کند.

دولت در زمان ارائه لایحه بودجه ارز ترجیحی را حذف کرده بود و اعلام کرده بود که به جای ارز ترجیحی مبلغ یارانه از ماهی ۴۵ هزار و ۵۰۰ هزار تومان به ۱۱۰ هزار تومان افزایش می‌یابد و حتی مطرح شده بود که کارت نان به مردم داده شود تا بر اثر حذف ارز اقشار ضعیف جامعه آسیب نبینند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • بنیامین

    مجلس اگر فقط یک کار مثبتی تا حالا کرده همین حمایت از نان و آب و سلامت گروههای کم درآمد در سال آینده است بازم از این کارا بکنین جای بدی نمیره

  • محمد

    انصاف نیست. با این همه درامد کشور ،هر روز یک بازی سر ای مردم در بیارند. مردم ب نون شب محتاج ن ،تاوان بی لیاقتی مدیران.باید محرومان بدن، اقای نماینده از پیاده خبر نداره بازی.نکنید با روان و شعور مردم .گدا نیستن والا ک برا چندر غاز یارانه ای همه منت

  • ناشناس

    وقتی دولت گفت ارز حذف میکنه همه هجوم اوردن که اینکار گرانی میاره.حالا که تصویب کردن حذف نشه.همه میگن رانته.خخخخخ رسانه ها فازتون چیه

  • ناشناس

    در ایران، فقیر حق اش فقیر، تر شدنه و پولدار حق اش پولدار ترشدن

  • ناشناس

    پرداخت یارانه نقدی مساوی تورم همانند سال 88
    حذف نکردن ارز 4200 یعنی رانت و فساد
    توزیع نکردن ارز 4200 یعنی افزایش نرخ کالاهای اساسی و بیچاره تر شدن مردم فقیر .
    راهکار؟
    قوی کردن ریال در مقابل دلار و کاهش نرخ دلار و یکسان سازی نر خ ارز با واقعیت و همچنین یکسان سازی حقوق کارگران و کارمندان با واقعیت (منظور افزایش دستمزد نیست)
    در صورت که ریال نسبت به دلاری ، قدرت بیشتری پیدا کند خود به خود تمام مشکلات مردم عادی حل میشود
    اما چرا چنین نمی شود؟
    کارشناسان کاهش قیمت دلار با عث ورشکستگی تولید کنندگان و شرکت ها می شود
    اما نمی دونم چرا با افزایش قیمت دلار شرکت ها سود فراوانی کردن ، و مردم بیچاره فقیرتر شدن
    بعد کدوم تولید خودرو سازان یا تولید کنندگان لوازم خانگی که اجناس داغون را به خورد ملت می دهند.
    تنها راه حذف ارز 4200 کاهش قیمت دلاراست که رانت را ازبین می برد.یکسان سازی بعد از کاهش قیمت دلار
    البته متاسفانه این اتفاق نخواهد افتاد چون بسیاری از آقایان به علت تبدیل ریال به خودرو و ملک دلار و……… اجازه این کار نمی دهند

  • احمد

    پس چرا اینقدر رسانه ای کردین تا جاییکه سودجویان ۴۰۰الی ۵۰۰درصد اجناس رو گران کردن حالا میتونید به قیمت قبلی برگردونید سیاستمدار زرنگ هیچ وقت چیزی که تو ذهنش میگذره رو فاش کنه همه چیز رو باید در عرض چند ساعت عملی کنه تا سودجویان نتوانن به هدفشان برسند حالا جدای از این مسایل با وضعیت نابهنجار مردم چکار می‌خوابین بکنین مخصوصا سرپرستان بیکار با اقل به سرپرستان حداقل ۲۰ میلیون با درصد پایین وام بدین وازیارانه کسرکنین تا جبران عقب افتادگیشان شود

  • پیشوا

    یارانه معیشتی
    اسفند برای ما که
    مشمول آن میشدیم
    نریختن.هر روز یه بساطی
    برای مردم درست کردن چه
    زندگی هست ای خدااااااااا.
    کاش راهی بود از این
    مملکت رفت

  • ناشناس

    ارز و میدن به آقازاده و آشناهای خودشون …به من واردکننده که نمی‌دن …..

  • ممد نبودی ببینی....

    برابر اخبار محل تامین پرداخت یارانه ها مشخص شد: از محل تغییر واصلاح قیمت بنزین درسال۹۸! ^ این یعنی بجای پول نفت، از جیب خودمردم ،به خود مردم یارانه میدهندکه معیشت بکنند!!

  • ناشناس

    خواهش می کنم از دولت نان را کوپنی نکنن فاجعه به بار میاید نان وارد را حمایت کنید