کد مطلب: ۶۰۵۳۳۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تصمیم دولت برای حذف یارانه سال ۱۴۰۱/ پرداخت یارانه جدید در آذر منتفی شد؟

تصمیم دولت برای حذف یارانه سال ۱۴۰۱/ پرداخت یارانه جدید در آذر منتفی شد؟

دومین یارانه نقدی آذر امشب به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود، در حالی که طبق وعده‌های دولت باید یارانه جدیدی پرداخت شود زمزمه‌هایی از حذف یارانه سال ۱۴۰۱ شنیده می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یارانه نقدی آذر ماه امشب به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود، این یارانه دومین و احتمالا آخرین یارانه واریزی این ماه است، در حالی که طبق وعده دولت باید یارانه سومی نیز پرداخت شود.

یارانه‌ای که امشب واریز می‌شود یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی است که ۷۸ میلیون نفر آن را دریافت می‌کنند و طبق روال دو سال گذشته ساعت ۲۴ روز ۲۰ آذر ماه پرداخت می‌شود.

اما دولت وعده واریز یارانه جدیدی را در آذر ماه داده است، چندین طرح برای پرداخت یارانه جدید گفته شده از یارانه ۱۱۰ هزار تومانی برای جایگزین کردن دلار ۴۲۰۰ تومانی تا کارت اعتباری ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی؛ اما هنوز هیچ کدام رنگ واقعیت نگرفته است.

برنامه دولت برای یارانه سال آینده

با این که مردم منتظر اخبار واریز یارانه جدید هستند، زمزمه‌‌‌هایی از دولت شنیده می‌شود که احتمالا در سال آینده گروهی از یارانه‌بگیران حذف شوند.

حجت الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تکمیل سامانه رفاه ایرانیان به منظور حذف یارانه پردآمد‌ها گفت: این‌ها تصمیماتی است که باید در سطح دولت گرفته شود که در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نیز روی آن بحث شد. سازمان برنامه و بودجه کشور متولی این کار است اما تصمیم نهایی هنوز به ما ابلاغ نشده است.

در کنار یارانه جدید، چند سالی هست که موضوع حذف چند دهک از یارانه‌بگیران مطرح است. در بودجه هر سال در ذیل تبصره ۱۴ عنوان شده که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وظیفه دارد که سه دهک از یارانه‌بگیرانی که وضع معیشتی بهتری دارند را شناسایی و برای حذف به سازمان برنامه‌وبودجه اعلام کند.

احتمالا منظور وزیر کار نیز این است که سازمان برنامه و بودجه باید دستور شناسایی این یارانه‌بگیران را به وزارت کار بدهد تا آنها از طریق سامانه رفاه ایرانیان اقدام به شناسایی کنند.

دولت باید فردا لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ را به مجلس ببرد، از آنجایی که با کسری بودجه مواجه است و نمی‌تواند روی درآمدهای مختلفی حساب کند احتمالا به دنبال حذف برخی از هزینه‌ها باشد که یارانه‌ها از جمله هزینه‌های ثابت هر ماه دولت است.

اگر چه یک نماینده مجلس گفته که یارانه‌ها در سال آینده تغییر نمی‌کند اما براساس گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نکته مهم دومین پیش‌نویس بودجه ۱۴۰۱ دولت بازگشت بند (حذف یارانه‌بگیران پردرآمد) است که در پیش‌نویس قید فوریت سه ماهه و همکاری جدی بانک مرکزی برای دادن اطلاعات اشاره شده است.

حذف یارانه‌ها اما با چند چالش روبه‌ورست؛ اولین چالش به موضوع پذیرش عمومی از سوی کسانی است که یارانه‌شان حذف می‌شود. با توجه به تورم موجود در کشور حذف یارانه‌بگیران در سال اول دولت کمی بعید به نظر می‌رسد.

چالش دیگر دولت به موضوع دلار ۴۲۰۰ تومانی برمی‌گردد، دولت بارها نظر خود را درباره حذف این دلار به صراحت اعلام کرده و گفته که به دنبال حذف این دلار است؛ اما همزمان هم از پرداحت یارانه جدید به جای اختصاص دلار ۴۲۰۰ تومانی نام برده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    وقتی هرکاری که دوست دارین میکنین واسه چی ازما نظرمیخواین؟؟؟

  • حسن

    باباحلالت ای خداااااااااااااااااااااااااا

  • ناشناس

    وقتی نمیتونن روی حرفشون بمونن چرا وعده های الکی به مردم میدن

    • ناشناس

      چون دروغگو هستن

  • ناشناس

    کشور مااین همه معدن نفت گاز شرکتهای پتروشیمی بازم مردم ما گشنه هستن اخه این یارانه ۴۵هزاری یا۱۰۰هزاری حق مردم است تواین گرونی منعت برسر مردم میزارین مگین یارانه را اضافه مکنیم خدا را خوش میاد حداقل نفری باید یک پانصد باشع تا مردم رازی باشن یدونه کارگری میرفتی اون شکر خدا پیدانمیشه وجدانن به مردم برسین

  • ناشناس

    هر کجای دنیا بگوییم با این تورم این قدر یارانه میدن میگویند شما دیگه چقدر بدبخت هستید که با این همه درآمد کشور……مردم این همه فقیر هستند ، بخدا مردم دیگه فکر پول درآوردن نیستند بلکه به این فکر میکنند که یه وعده غذا از کجا پیدا کنم که از گرسنگی نمیرن ، سه وعده شد یه وعده حالا یه وعده هم گیرشون نمیاد ، البته پولدارها که از فقرا ارتزاق میکنند هیچ مشکلی ندارند و حتی مردم را درک نمیکنند ، از قدیم گفتن سواره حال پیاده را نمیداند اگه یه شب گرسنه به بالین بروند میفهمند ، مریض بشوند پول دکتر نداشته باشند میفهمند و هزاران موارد دیگه ، اصلا بعضی مسئولین آیا خودشون میرن خرید تا قیمت اجناس را بفهمند که سربه فلک کشیده ، روی صندلی نرم بشینی حرف بزنی هیچی درست نمیشه باید بیای بین مردم تا بفهمی و همت بلند میخواهد مسئولیت چراکه تو مسئولی مسئولیت به دوش داری

  • ناشناس

    بانک ها هم میدونند مردم تریبونی ندارند حرفشونو به گوش کسی برسونند هر جور میخوان با مردم طا میکنند ، تو تلویزیون میگویند اینقدر به حساب مردم ریخته میشود ولی بانک ها از روی این پول میزنند و مقدار کمی میریزند اونا هم بدبختی مردم را فهمیدند ، ظلم به این مردم عاقبت نداره

  • ناشناس

    آقا عیسی بیا تو جنوب کشور میفهمی فقر یعنی چی بدبختی یعنی چی ، ما بدبختا با امثال خودمون روبه رو میشویم بیشتر اشکمون در میاد دولت مردا کجا هستند که به فکر جنوب کرمان و سیستان بندرعباس نیستند ، آیا این مردم را نمیبینند ، نمایندگان این شهرها هم از این مردم دفاع نمیکنند و واسشون بودجه نمیگیرند و اگر هم میگیرند ما ندیدیم که واسه مردم خرج کنند ……….

  • ناشناس

    سلام من یک معلول هستم چند ماه که منتظر اضافه شدن یارانه جدید هستیم چرا دروغ میگید چرا مردم بدبخت رو سر کار میزارید 7 نفر میخواستن رئیس جمهور بشن چنان میکنیم چنان میکنیم 7 نفرشون نتونستند قیمت یک مرغ رو درست کنن فقط می‌سپارم تون بخدا، کم دروغ بگید وقتی نمیتونید کاری بکنید تو روخدا بزارید تو پیامها

  • ناشناس

    دولت قبلی بهتربودحداقل کمتردورغ می گفت

  • ناشناس

    سلام یارانه معشیتی حذف کن به همه یارانه بده چون مادرتان مجرد تو خونه بابای من بازنشسته است مگه چقدر درآمد آره منم بیکار تو خونه آن میره سرکار برای خودش چون من دخترم آن یک روز میره یک روزه نمیره اگه بابا پولدار بود ماهم ازدواج میکردیم میرفتیم سر خونه زندگیمون نه اینکه ۳۷ سال مجرد باشیو خونه بابات باشی الان ما معشیتی نداریم چیه میگن پول داری چون یک ماشین داری آنکه الان همه دارند چون پدرمن مریض باید هرماه دارو بگیریم الان اینقدر گرونی باید بهمه پول بدهن یارانه به همه بدهید فرق نگذارید