کد مطلب: ۶۹۷۱۳۸

یارانه‌ شهریور نقدی پرداخت می‌شود یا کالابرگ/ مبلغ یارانه افزایشی شد؟

یارانه‌ شهریور نقدی پرداخت می‌شود یا کالابرگ/ مبلغ یارانه افزایشی شد؟

یارانه نقدی در ماه جاری هم پرداخت می‌شود و پرداخت کالابرگ به زودی محقق نخواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یارانه شهریور هم به صورت نقدی پرداخت می‌شود.

سخنگوی سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها: هنوز دستوری مبنی بر پرداخت کالابرگ ابلاغ نشده است

روشنگری و مطالبه‌گری دولت سیزدهم

به نقل از فردای‌اقتصاد، علی‌محمد قادری رئیس سازمان بهزیستی کشور در خصوص وضعیت اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان، بیان کرد: این قانون سه سال پیش مصوب شد و قانون جامعی است که دستگاه‌های متنوعی را مکلف کرده که به این ۳۴ ماده و ۲۹ تبصره توجه و از تمام ظرفیت‌های خود استفاده کنند و هر ساله باید گزارش خود از میزان اجرای قانون را به عنوان دستگاه ذی‌نفع، به دبیرخانه و دبیرخانه به صحن علنی مجلس ارائه کند.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه دستگاه‌ها چندان در جریان مشکلات و محدودیت‌ها و شرح وظایف قانونی خود نیستند، این روشنگری و مطالبه‌گری حدود ۱۰ ماه است که در دولت سیزدهم شروع شده و نامه‌ای به رئیس جمهوری نوشته شد و دستگاه‌ها مکلف شدند که تمام قد نسبت به اجرای مفاد قانون دقت کنند و گزارش آن را به بهزیستی ارائه دهند. برخی از دستگاه‌ها تلاش کردند و برخی هنوز به معنای واقعی کلمه جریان معلولیت و وظایف خود را درک نکرده‌اند.

قادری در خصوص مناسب‌سازی معابر افزود: موضوع مناسب‌سازی امری بدیهی است.

موضوعات مناسب‌سازی صرفا به عوامل عمرانی و اینکه در یک معبری شیب رعایت شود، نیست. باید بدانیم که پلتفرم‌هایی که معلولان، ناشنوایان و نابینایان می‌خواهند به آن سامانه دسترسی داشته باشند، مناسب‌سازی شود. این دبیرخانه در سازمان بهزیستی وجود دارد و کار و تلاش و پیگیری می‌کند. مسئولیت این کمیته با وزیر کشور است و این جلسه هر دو ماه یکبار در سازمان بهزیستی برگزار می‌شود. استاندارهای سراسر کشور نیز در حال پیگیری هستند و پایان سال آخرین وضعیت موضوع مناسب سازی را به مردم ارائه خواهیم داد.

رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه ما باید بستر جامعه را برای حضور موثر افراد آماده کنیم، اظهار کرد: هرچقدر این تسهیل‌گری خوب اتفاق بیفتد و سامانه‌ای در همه کلان شهرهای کشور باشد و ترمینال‌ها وسایط مناسب‌سازی شده را از وسایل عمومی شهری مثل اتوبوس‌ها و ون‌ها در اختیار معلولان (چه برای حمل و نقل برون شهری و چه درون شهری) باید قرار دهند؛ اما این توسط شهرداریهایی که متکفل امور حمل و نقل شهر خود هستند خوب مشاهده نمی‌شود.

معلولان دهک دهمی منعی برای دریافت «یارانه» ندارند

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه «گاهی گزارشاتی می‌رسد که برخی از افراد دارای معلولیت جزو دهک‌های بالا محاسبه شده‌اند برای آنها چه کاری می‌توان انجام داد؟» یادآور شد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسما اعلام کرد افرادی که معلول هستند ولو دهک ۱۰ هم باشند هیچ منعی برای دریافت یارانه ندارند. یک فردی که یک یا چند معلول را در خانواده دارد و خود سرپرست آن خانواده است، مشمول دریافت مستمری سازمان بهزیستی و هم موضوع دریافت یارانه‌های دولتی است.

ما گزارشی در حال حاضر نداریم که بخواهند یارانه‌های آنها را به جهت این که در دهک ۱۰ قرار گرفته اند قطع کرده باشند. سازمان بهزیستی به هر فردی که دارای معلول است و کارت معلولیت دریافت می‌کند متناسب با نوع و شدت معلولیت خدمات خود را ارائه خواهد داد.

یارانه‌ شهریور ۱۴۰۱ به چه صورتی پرداخت می‌شود؟

در سال‌های گذشته مبلغ ۴۵ هزار تومان به عنوان یارانه معیشتی و کمک هزینه‌ای به برخی از اقشار جامعه پرداخت می‌شد. مبلغی که کافی نبود و تنها بار بودجه‌ای به دنبال داشت.

به نقل از اقتصادآنلاین ، با حذف ارز ترجیحی قرار به اصلاح این یارانه‌ها شد. بنابراین در یک شب رییس جمهوری در برنامه‌ای تلویزیونی از افزایش مبلغ یارانه نقدی به ٣٠٠ و ۴٠٠ هزار تومان خبر داد و قرار بر آن شد تا یارانه‌های قبلی حذف شوند.

طبق این طرح ٣دهک اول که همان ضعیف‌ترین قشر جامعه هستند، نفری ۴۰۰ هزار تومان و ۶ دهک بعدی نفری ۳۰۰ هزار تومان به عنوان یارانه دریافت می‌کنند.

همین‌طور طبق تصمیمات رییس جمهور دهک آخر که از ثروتمندان جامعه تشکیل می‌شود، مبلغ یارانه را دریافت نمی‌کنند.

در ادامه‌ تصویب این طرح، دولت برنامه‌ داشت پس از ٢ ماه پرداخت یارانه به صورت نقدی را حذف کند و به جای آن کالا برگ به هر شهروند اهدا کند.

پس از گذشت چند ماه همچنان دولت موفق به انجام این طرح نشده است و شهریور ماه سال ۱۴۰۱ نیز پرداخت یارانه به صورت نقدی است و به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

در واقع این ماه هم یارانه نقدی داریم و حالا باید ببینیم که آیا بالاخره دولت می‌تواند یارانه کالایی جایگزین کند و یا یارانه نقدی ادامه خواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • شهرزاد

    سلام خواهشن یارانه رو به صورت نقدی پرداخت کنید من دو بچه مدرسه ای دارم کالا برگ برا چی مونه من که برا کفش و لباس از یارانم استفاده میکنم شوهرم یک روز کاره 29روز بیکار من زیر خط فقرم خدایا شکرت الامان الامان ….

  • ناشناس

    یارانه نقدی بدهید بهتر از کالابرگ

  • a

    کالا برگ الکترونیک بهتره پرداخت یارانه فقط باعث گدا پروری میشه به مرور زمان هم یارانه ثابت میمونه و قیمت اقلام افزایش پیدا میکنه و یارانه ارزش خوشو از دست میده

  • ناشناس

    اقای ریسی بخدا شوهرم شغل ازاد و دربدری و خانه مستاجری تو خدا نقدی بدید یارانه رو واقعا این یارانه گره گوشا هست برامون دستمون روبه کسی دراز نیست ممنونم از لطفطون

  • ناشناس

    سلام آره یارانه رو نقدی بدین لطفا مردوم واقعا به این یارانه نیاز دارند

  • ناشناس

    من یه مادر طرپرست خانوادم با یارانه زندگیمون میچرخه
    خداروخوش نمیاد دیگه اینو هم از ما نگیرید
    من با یارانه همه چیز رو تقریبا میتونم قسطی بخرم آخه کالا برگ به چه دردم میخوره

  • مونا

    من یه مادر سرپرست خانوادم با یارانه زندگیمون میچرخه
    خداروخوش نمیاد دیگه اینو هم از ما نگیرید
    من با یارانه همه چیز رو تقریبا میتونم قسطی بخرم آخه کالا برگ به چه دردم میخوره

  • فاطمه

    سلام من دوتا بچه دارم که مدرسه ی ابتدایی میروند لطفا یارانه را نقدی بدهید

  • ناشناس

    من شوهرم فوت شده بای بچه یتیم با حقوق خیلی کم مستاجر بااجاره خونه یکومیلیون پانصد توروب اوخدا شما دولتمندان ب داد ما بدبخت بیچاره ها برسید این یارانه همون پولشو بدید همیشه ما ک وسط ما نشده حقوق مستمری خیلی پایین کم میاریم این یارانه رو توروب خدا پولش بدید این قیمتا اجاره روها را پایین بیارید ب کدوم دری بزنیم ب دادمون برسید

  • ناشناس

    سلام امیدوارم امیدوارم که دولت نخواهدکالابرگ جایگزین پول نقد کند چون مردم واقعا به این پول نیازدارن کرایه خانه وهزارمشکل دیگردارن کالا برگ دوباره همه پولها به جیب عده خاصی می ریزه توروقران این کارو نکنید قسم به خدااین یارانه معیشت خانواده‌ها ی بدبختی است که درآمدی دیگرندارن