خبر مهم:

کد مطلب: ۵۲۴۲۹۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

شوخی عجیب دولت با مردم / یارانه چه کسانی قطع می‌شود؟

شوخی عجیب دولت با مردم / یارانه چه کسانی قطع می‌شود؟

براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰، از مرداد ماه سال جاری خانه‌های خالی مشمول مالیات می‌شوند. حالا وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که مردم باید مشخصات املاک خود را در سامانه جامع املاک ثبت کنند، وگرنه جریمه می‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یکی از مهم‌ترین جرایمی که برای ثبت نکردن یا ثبت اشتباه مشخصات ملک در سامانه جامع املاک و اسکان وجود دارد، حذف یارانه نقدی خانوارها و محرومیت از خدمات بانکی است.

محمود محمودزاده معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد شهری و ۴۰۰ هزار واحد روستایی خالی از سکنه در کشور وجود دارد و به موجب قانون جدید، هر واحد مسکونی که بیش از ۱۲۰ روز خالی بماند مشمول مالیات می‌شود. مالیاتی که از مرداد ماه اخذ می‌شود و به اندازه نصف ارزش اجاره ماهانه آن ملک است.

حال دولت به مردم هشدار داده که از ۱۹ فروردین همه‌ موظف به ثبت محل سکونت خود با درج شخصی یا استیجاری بودن آن در سامانه «کد یکتا» هستند و ثبت نکردن یا ثبت مشخصات اشتباه ملک در سامانه جامع املاک و اسکان، جرایم سنگینی از جمله قطع یارانه‌ها و خدمات بانکی را به دنبال دارد.

اما نکته مهمی که وجود دارد این است که اولا بارها اعلام شده که اصلی‌ترین مالکان خانه‌های خالی بانک‌ها و نهادها هستند و نه مردم عادی. بر این اساس تهدید مردم به حذف یارانه نقدی برای دریافت مالیات احتمالا نتواند راهکار مناسبی برای اطلاع از وجود خانه‌های خالی باشد.

نکته دوم اینگه حتی اگر مهم‌ترین مالکان خانه‌های خالی مردم هم باشند، یک خانوار ۴ نفره طی یک سال در مجموع دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان یارانه نقدی می‌گیرد. احتمالا این رقم چندان زیادی نیست که حذف آن از درآمد مالکان خانه‌های خالی خللی در درآمد ماهانه و سالانه آنها ایجاد کند که از ترس حذف آن فردی تشویق شود که مالکیت خانه خود را در سامانه املاک ثبت کند و مالیات سالانه چند میلیون تومانی آن را بپردازد.

بر این اساس به نظر می‌رسد اگر ضمانت اجرایی دریافت مالیات از خانه‌های حالی خوداظهاری مردم و تهدید به حذف یارانه نقدی باشد، امسال هم دولت نتواند از این محل مالیاتی کسب کند.

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دولت سیر تشریف داره.ای آمان

  • ناشناس

    اخه اونیکه شما دنبالشی ده تا خونه داره مثلا یارانه میخواد چیکار .مسخره بازی ام حدی داره .

  • ناشناس

    هر چی دوست دارید تهدید کنید. سر انتخابات جبران می کنیم.

  • ناشناس

    دولت هم با این راهکارهاش.اگه میتوانند مشکلات مردم را حل کنند.اکثر خانه های خالی مالکان انها کله گنده ها و دولتی ها هستند.اگه میتوانند از خودشان مالیات بگیرند.مردم پولی برای خرید یک کیلو برنج ندارن بعد انها را از گرفتن مالیات میترسانند..

  • ناشناس

    ظاهرا کارشناسان نجارت نیوز از اصل جریمه ها بی خبرند یا خودشان را به فراموشی زدند ؛ در متن این قانون آمده که بجز قطع یارانه ، افزایش حداکثری قیمت برق برای واحدهای خالی، عدم دسترسی به هر گونه خدمات بانکی از قبیل دسته چک و عابر بانک و
    ..و مالکان ۵ واحد به بالا تمام ضرایب برایشان دوبرابر می شود مثل بانکها و نهادها و .. و ممنوع الخروج شدن از کشور و بعد از ده سال کل واحد بعنوان بدهی مالیاتی تملک می شود .یارانه هایشان هم قطع می شود .جوجه ها رو اول مرداد امسال می شمارن.به پایانت سلام کن محتکر .

    • سمیه

      جووون

    • سمیه

      جون

  • ناشناس

    برین بابا گم بشین.سهم پالایش به مردم فرو کردین بسه دیگه

  • سدید

    واقعا جای تاسف داره که معاون وزیر هنوز قانون رو بلد نیست و تا حالا از روش یک مرتبه نخونده در قانون جدید اول باید وزیر رفاه خانوار های ایرانی را تعیین و شناسایی کند بعد سرپرست خانوار در سامانه ثبت نام کند و هر خانوار می تواند یک واحد خالی در شهر محل سکونت و یک واحد در شهر دیگر داشته باشد

  • محمود

    هیچ کسی ثبت نخواهد کرد و خودشان هم میدانند . و اینها همه اش بهانه ای است برای حذف یارانه .
    دولت توان اداراهٔ کشور و تأمین بودجه را ندارد .

  • حسین

    کار بسیار خوبی هستش باید بررسی دقیق بشه چون خیلیهاش بنام خانمهاشدن هستن یکیشون این دلال بازی خانمها که هیچ کسی ی فکری واسش نمیکنه (مهریه)متاسفانه الان سکه گران شده میتونم بگم نصف اموال ایران بنام خانمها بابت مهریهای سنگین شده یکیشون خود من مغازه و خونه را گرفت الانم با هم زندگی میکنیم

  • ناشناس

    من الان خونه پدرم زندگی می‌کنم پدرم رفته شهرستان باید چیکار کنم از سر ناچاری اومدیم وسط خونه زندگی اونا الان ما مستاجر محسوب میشیم باید چی رو ثبت کنیم تا همون 2قرون یارانه کم نشه