کد مطلب: ۲۴۳۰۱۱

یکی از ایالت‌های آمریکا پنجمین اقتصاد بزرگ جهان شد

یکی از ایالت‌های آمریکا پنجمین اقتصاد بزرگ جهان شد

طبق آمارهای جدید منتشر شده فدرال، ایالت کالیفرنیا آمریکا توانست با پشت سر گذاشتن انگلیس به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود.

تولید ناخالص داخلی آمریکا بین سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ با ۱۲۷ میلیارد دلار افزایش به ۲.۷ تریلون دلار رسیده است و این در حالی است که تولیدات اقتصاد انگلیس به دلیل نوسانات نرخ ارز در مدت مشابه به تدریج کوچک تر شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کالیفرنیا با ۴۰ میلیون نفر جمعیت، خانه «سیلیکن والی»- قطب تکنولوژی جهان- و هالیوود و یکی از قطب‌های مهم کشاورزی آمریکا به شمار می‌رود. آمارها نشان‌دهنده چرخش بزرگی در وضعیت اقتصادی این ایالت پس از رکود بزرگ جهانی است.

ایرنا آسموندسن- از کارشناسان ارشد اقتصادی وزارت دارایی ایالت کالیفرنیا- گفت: به جز کشاورزی، عملکرد همه بخش‌های اقتصادی به افزایش تولید ناخالص داخلی کالیفرنیا منجر شده‌اند. خدمات مالی و املاک ۲۶ میلیارد دلار از این رشد را تامین کرده اند و پس از آن‌ها بخش اطلاعات قرار دارد که در بر دارنده شرکت‌های تکنولوژی زیادی است و ۲۰ میلیارد دلار از رشد را تامین کرده است و پس از آن بخش تولید با ۱۰ میلیارد دلار قرار دارد.

کالیفرنیا آخرین بار در سال ۲۰۰۲ پنجمین اقتصاد بزرگ جهان بود اما تا سال ۲۰۱۲ به رده دهم سقوط کرد. از زمان رکود بزرگ تاکنون بزرگ‌ترین ایالت آمریکا ۲ میلیون شغل ایجاد کرده است و ۷۰۰ میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی خود افزوده است.

تولیدات اقتصادی کالیفرنیا در حال حاضر تنها کمتر از خود آمریکا، چین، ژاپن و آلمان است. این ایالت ۱۲ درصد جمعیت آمریکا را دارد، اما بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ نقشی ۱۶ درصدی از کل اشتغال‌زایی در آمریکا داشته است. در همین دوره زمانی سهم این ایالت از اقتصاد ملی آمریکا به ۱۴.۲ درصد افزایش یافته است.

لی اوهانیان- استاد دانشگاه کالیفرنیا- گفت: عملکرد نیرومند اقتصادی کالیفرنیا در کنار سایر اقتصادهای صنعتی به دلیل بهره‌وری کارکنان بوده است. انگلیس ۲۵ میلیون نفر بیشتر از کالیفرنیا جمعیت دارد اما تولید ناخالص داخلی کمتری دارد. وی افزود مناطق غیرساحلی این ایالت به اندازه مناطق ساحلی نتوانسته‌اند به رشد اقتصادی بیافزایند.

منبع:سی‌ان‌بی‌سی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.