کد مطلب: ۷۶۲۴۵۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

روسیه برای دومین سال جنگ اوکراین چه برنامه‌ای دارد؟ / وقایع درگیری تا به امروز

روسیه برای دومین سال جنگ اوکراین چه برنامه‌ای دارد؟ / وقایع درگیری تا به امروز

با نزدیک شدن به روز 24 فوریه، این نگرانی از سمت اوکراین و متحدان غربی‌اش وجود دارد که روسیه در سالگرد جنگ اوکراین حملات جدید و شدیدتری را آغاز کند. تاکنون در کمترین حالت تخمین زده می‌شود که حدود 7 هزار کودک و غیرنظامی و ده‌ها هزار سرباز در این جنگ جان باخته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تقریباً یک سال از حمله نیروهای روسی به اوکراین برای شروع جنگی که چندین رهبر جهانی درباره آن هشدار داده بودند می‌گذرد. تاریخ 24 فوریه برای اوکراینی‌ها یادآور اتفاقات ناگواری است که در یک سال گذشته بر این کشور و مردمش گذشته است. مرگ عزیزان و ویرانی و آوارگی، تمام چیزیست که برای یک کشور جنگ‌زده بر جای می‌ماند. هزاران غیرنظامی اوکراینی، از جمله حداقل صدها کودک، و ده‌ها هزار سرباز از هر دو طرف کشته شده‌اند. اما تخمین دقیق تلفات دشوار است و در اکثر تخمین‌ها تلفات به طور گسترده‌ای دست پایین گرفته می‌شوند.

میلیون‌ها نفر دیگر مجبور شدند در جستجوی امنیت خانه‌های خود را ترک کنند. با شدت گرفتن جنگ و وخیم‌تر شدن روابط روسیه و متحدان غربی اوکراین، نگرانی و ترس از درگیری گسترده‌تر که احتمالاً شامل حملات هسته‌ای نیز می‌شود، بیشتر شده است.

دلیل آغاز جنگ اوکراین چه بود؟

به نقل از الجزیره، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در ساعات ابتدایی روز ۲۴ فوریه سال، تهاجم خود را به اوکراین آغاز کرد. او در سخنرانی صبح آن روز، این حمله را یک «عملیات نظامی ویژه» توصیف کرد و گفت که هدف آن «غیر نظامی‌سازی و نازی‌زدایی از اوکراین» است.

او استدلال کرد که دولت اوکراین از سال 2014 غیرنظامیان روسی‌زبان در منطقه شرقی دونباس را تحت نسل کشی قرار داده است. ۲۰۱۴ سالی بود که روسیه شبه‌جزیره «کریمه» را ضمیمه خاک خود کرد و جدایی‌طلبان مورد حمایت مسکو تلاش کردند با تصرف قلمرو و ایجاد ایالت‌های شرقی در دونباس و به اصطلاح جمهوری خلق دونتسک و لوهانسک از کی‌اف جدا شوند.

اکثر جهان هنوز کریمه، و دو ایالت جدا شده را به‌عنوان سرزمین‌های اوکراینی به رسمیت می‌شناسند، اما در سال‌های بعد از 2014، حدود ۱۴ هزا نفر در درگیری بین نیروهای دولتی اوکراین و نیروهای مورد حمایت روسیه کشته شدند. اظهار نظر پوتین نسبت به نازی‌زدایی، به گردان «آزوف»، یک تیپ اوکراینی که ریشه در ایدئولوژی راست افراطی دارد و شامل داوطلبانی بود که علیه جدایی‌طلبان در شرق جنگیده بودند، اشاره داشت. این گروه اکنون به عنوان هنگ آزوف شناخته می‌شود و برخی از مبارزان آن لقب راست افراطی را رد کرده‌اند.

در 24 فوریه، رئیس‌جمهور روسیه همچنین این تهاجم را به ائتلاف نظامی فراآتلانتیک ناتو به رهبری ایالات متحده مرتبط دانست. او گفت که روسیه قصد دارد از گسترش بیشتر ناتو به سمت شرق و به دست آوردن یک جایگاه نظامی در اوکراین، که قبل از فروپاشی آن در سال 1991 بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود، جلوگیری کند. اوکراین و متحدان غربی آن همگی دلایل روسیه را رد کرده‌اند. آنها می‌گویند که این جنگ بی‌دلیل و با هدف تحت سلطه درآوردن اوکراین بوده است.

متحدان اوکراین اکثرا کشورهای غربی هستند. آمریکا، بریتانیا، اتحادیه اروپا، ژاپن و استرالیا از جمله کشورهایی هستند که با میلیاردها دلار کمک نظامی و غیرنظامی از کی‌اف حمایت کرده‌اند.

حامی اصلی روسیه همسایه و متحد نزدیک آن، بلاروس است. ارتش روسیه از خاک بلاروس به عنوان سکوی پرتاب برای تهاجم استفاده کرد. در عین حال، بسیاری از کشورها نیز مانند چین، هند و ترکیه از حمایت کامل از هر یک از طرفین اجتناب کرده‌اند.

چند نفر در جنگ اوکراین کشته شده‌اند؟

بر اساس آمار هفته گذشته سازمان ملل متحد، از زمان آغاز جنگ اوکراین، حداقل 7 هزار و 200 غیرنظامی از جمله صدها کودک کشته شده‌اند. تلفات واقعی احتمالاً به میزان قابل توجهی بیشتر هستند زیرا ادامه درگیری‌ها شمارش کشته‌شدگان را مختل می‌کند. علاوه بر این ده‌ها هزار سرباز از هر دو طرف کشته شده‌اند، اما احتمالاً این آمار نیز بیشتر است. مقامات غربی می‌گویند صدها هزار سرباز در جریان جنگ اوکراین کشته شده‌اند اما نه اوکراین و نه روسیه آمار قابل اعتمادی از تلفات جنگی خود ارائه نمی‌دهند.

تاکنون چه اتفاقاتی در جنگ اوکراین افتاده است؟

روسیه در آغاز تهاجم خود، حدود 200 هزار سرباز را از شمال، شرق و جنوب به اوکراین فرستاد. آنها بخش‌های وسیعی از قلمرو اوکراین را تصرف کردند و به سمت حومه کیف شروع به پیشروی کردند اما نتوانستند پایتخت را تصرف کنند. تا پایان ماه مارس، ضدحمله‌های اوکراینی نیروهای روسی را در شمال و جنوب به عقب راندند و برخی از مناطق را پس گرفتند. نیروهای مسکو که مجبور به عقب‌نشینی شدشده بودند، در شرق اوکراین دوباره گرد هم آمدند و پوتین دوباره هدف کرملین را «آزادسازی دونباس» اعلام کرد.

ماه‌ها نبرد در امتداد جبهه‌های جنوب و شرق ادامه یافت. مسکو در اواخر سپتامبر اقدام به ضمیمه کردن چهار منطقه دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا کرد. اقدامی که عنوان یک تاکتیک بی‌معنی تلقی شد. در همین حال، نیروهای اوکراینی با کمک تدارکات تسلیحاتی غرب، در اواسط نوامبر، شهر جنوبی خرسون را پس گرفتند. خرسون تنها پایتخت منطقه‌ای بود که نیروهای روسیه از آغاز جنگ آن را تصرف کرده بودند. از آن زمان، هر دو طرف درگیر مبارزه برای کنترل قلمرو در دونباس هستند، که از مناطق دونتسک و لوهانسک تشکیل شده است.

برنامه بعدی روسیه برای جنگ چیست؟

مقامات اوکراینی بر این باورند که روسیه همزمان با اولین سالگرد جنگ، حملات جدیدی را آغاز می کند. اکنون این نگرانی وجود دارد که مسکو صدها هزار سرباز وظیفه را که اواخر سال گذشته در تلاش برای تغییر جریان درگیری به نفع خود بسیج کرده است، اعزام کند، و شاید حتی برای تصرف کی‌اف بار دیگر تلاش کند. اوکراین خود را برای حملات جدید آماده می‌کند و حمایت نظامی غرب نیز در قالب موشک‌های دوربرد و تانک‌های جنگی به آن کمک می‌کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین می‌گوید هدف دولت او فقط دفع حملات نیست، بلکه بازپس‌گیری تمام اراضی اوکراین از جمله کریمه است. کی‌اف از متحدان غربی‌اش درخواست حمایت نظامی بیشتری دارد و در آخرین درخواست‌هایش بر روی جت‌های جنگنده F16 تمرکز کرده است.

در آغاز ماه فوریه، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای با رسانه‌های دولتی هشدار داد که رویدادهای غربی به مناسبت سالگرد جنگ اوکراین تنها رویدادی نخواهد بود که توجه جهان را به خود جلب خواهد کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.