کد مطلب: ۱۷۱۲۷۶

۱۲ نکته برای سپرده‌گذاران فرشتگان

۱۲ نکته برای سپرده‌گذاران فرشتگان

در جریان از سر گرفته شدن تعیین تکلیف سپرده‌گذاران فرشتگان و مشخص شدن وضعیت حساب‌ها برخی ابهامات برای آنها وجود دارد که قابل یادآوری است.

از روز ۲۰ آبان ماه توقف تعیین وضعیت حساب‌های تعاونی منحله فرشتگان از سوی موسسه کاسپین شکسته و بار دیگر در دستور کار قرار گرفت، اما این بار تا حدی متفاوت از قبل بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، این در حالی است که بعد از شروع تعیین تکلیف مرحله‌ای سپرده‌گذاران تعاونی فرشتگان به عنوان یکی از هشت تعاونی زیرمجموعه موسسه کاسپین که از اردیبهشت ماه و از سقف سه میلیون تومان شروع شده بود، در مردادماه و از زمانی که به سقف ۲۰۰ میلیون تومان رسید، متوقف شد. دلیل اصلی این توقف دستور قوه قضاییه برای مسدود شدن حساب‌های کاسپین بود که به دلایلی صورت گرفت.

از این رو با توجه به اینکه جریان نقدینگی وجود نداشت، پرداختی‌ها نیز انجام نشد تا اینکه در هفته‌های اخیر با مذاکراتی که بین سران قوا انجام شد، تصمیم گرفتند با باز شدن حساب‌های کاسپین و تزریق خط اعتباری از سوی بانک مرکزی بار دیگر این روند ادامه پیدا کند. بر این اساس از روز ۲۰ آبان ماه تعیین وضعیت سپرده‌گذاران فرشتگان در شعب کاسپین آغاز شده است.

اما در این رابطه چند نکته قابل یادآوری خواهد بود. اول اینکه در جریان تعیین وضعیت سپرده‌گذاران آنهایی که در مراحل قبلی برای تعیین تکلیف مراجعه و ۱۰ درصد از حساب آنها به عنوان ذخیره احتیاطی کسر شده بود و تا ۹۰ درصد دیگر پرداخت می‌شد، می‌توانند ۱۰ درصد باقی مانده را دریافت کنند و این در حالی است که موسسه کاسپین اعلام کرده این ۱۰ درصدها را به حساب سپرده‌گذاران واریز کرده است.

مورد دیگر اینکه سپرده‌های با مبالغ بیش از ۲۰۰ میلیون تومان نیز می‌تواند برای تعیین تکلیف مراجعه کرده و حداکثر تا ۲۰۰ میلیون تومان را دریافت کند که شامل تمامی ارقام کلان نیز خواهد شد.

اما نکته اینجاست که به روال قبل فعلا برنامه‌ای برای پرداخت سودهایی که از تاریخ اول شهریور ۱۳۹۴ به این سپرده‌ها تعلق گرفته وجود ندارد و این سودها از حساب سپرده‌گذاران کسر می‌شود. دلیل هم این است که از آن زمان به بعد تعاونی فرشتگان منحل شده و در آن فعالیتی صورت نمی‌گرفته که در ازای آن سودی اختصاص پیدا کند. از این رو بر اساس نظر مرجع قضایی و بانک مرکزی فعلا پرداخت این سودها در دستور کار نیست.

در رابطه با مسائل مربوط به تسهیلات باید یادآور شد که اگر سپرده‌گذاری تسهیلات داشته و یا ضمانت وام دارد، حساب وی تا زمان انتقال تسهیلات مسدود خواهد بود.

در مورد افرادی که در مراحل یک تا پنج مراحل ساماندهی به علت دریافت تسهیلات، حسابشان منتقل نشده بود از اول آذرماه امسال این حساب‌ها به موسسه کاسپین منتقل خواهد شد و روند تعیین تکلیف آنها از طریق موسسه اعلام می‌شود.

اما در صورتی که سپرده‌گذار با عنوان اضطرار از حساب خود مبلغی را دریافت کرده باشد، مبلغ پرداخت شده از مبلغ تعیین شده یعنی سقف ۲۰۰ میلیون تومان کسر خواهد شد.

در مورد حساب‌های مشترک حداکثر تا ۲۰۰ میلیارد تومان به حساب سرگروه یعنی مشتری مرجع توزیع می‌شود. همچنین در صورت داشتتن چندین حساب مشترک حداکثر تا مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان به حساب سرگروه واریز خواهد شد. نکته دیگر اینکه ملاک تعیین سرگروه روز افتتاح حساب در سیستم بانکی بنکو است.

در این مرحله از تعیین تکلیف سپرده‌گذاران فرشتگان، جهت دریافت وجوه واریزی به حساب مشتریان با مطالبات بیش از ۲۰۰ میلیون تومان، حتما مدارک از جمله کپی برابر با اصل دفترچه یا کپی سپرده‌ سرمایه‌گذاری باید به شعبه ارائه و ضمیمه اسناد مالی شود.

کلیه وجوه پرداختی به مشتریان از سوی موسسه از طریق سامانه ساتنا به حساب شبای مشتری نزد بانکی که تعیین و معرفی می‌شود، حواله خواهد شد. اما آخرین نکته اینکه جهت احراز هویت به ارائه اصل مدرک سجلی و شناسایی (کارت ملی و شناسنامه) الزامی خواهد بود.

روند تعیین تکلیف سپرده‌گذاران فرشتگان حدود یک هفته است که آغاز شده و البته پایانی برای آن اعلام نشده است. حتی بعد از اینکه موسسه کاسپین جدول زمان‌بندی برای مراجعه سپرده‌گذاران بر اساس حروف الفبا مشخص کرد آن را حذف و آن را دلیل تسریع در روند مراجعه سپرده‌گذاران اعلام کرد، هر چند که گذری بر شعب کاسپین نشان از شلوغی و بی‌نظمی قابل توجهی دارد، چرا که با توجه به محدود بودن تعداد شعب مراجعه همزمان باعث ایجاد بی‌نظمی‌هایی خواهد شد.

فرشتگان، بزرگ‌ترین زیرمجموعه موسسه کاسپین است که حدود ۵۰۰ هزار حساب در آن وجود دارد. بعد از اتفاق‌هایی که برای موسسه افتاد و درگیر حواشی شد، هیات تصفیه کار شناسایی و ارزیابی املاک و دارایی‌های فرشتگان را آغاز و قرار بر انتقال آن به موسسه کاسپین شد تا بتوانند بر اساس دارایی‌های موجود حساب سپرده‌گذاران را تصفیه کنند، اما تاکنون حدود ۶۸ فقره از املاک این تعاونی شناسایی شده و البته برآورد مالی آن اعلام نشده است.

با این حال قرار بر این بود تا در ازای انتقال املاک به کاسپین و در ادامه وثیقه قرار گرفتن در بانک مرکزی این بانک خط اعتباری در اختیار کاسپین قرار داده تا تعیین تکلیف سپرده‌گذاران انجام شود.

تاکنون بانک مرکزی ۲۴۰۰ میلیون تومان خط اعتباری در اختیار کاسپین قرار داده که البته اعلامی در رابطه با اینکه آیا فرشتگان وثایق لازم را در اختیار کاسپین قرار داده است، وجود ندارد. برآوردهای اولیه حاکی از بدهی ٨٦٠٠ میلیاردی فرشتگان بود که حدود ٣٠٠٠ میلیارد آن به عنوان سود شناسایی‌نشده تلقی می‌شود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.