کد مطلب: ۳۳۴۳۸۴

۲ عامل غلبه طلا بر دلار

۲ عامل غلبه طلا بر دلار

دو عاملی که می‌تواند موجب افزایش قیمت جهانی طلا تا پایان سال‌جاری میلادی شود، سیاست‌های فدرال رزرو آمریکا و روشن شدن وضعیت تجاری مبهم میان آمریکا و چین است.

به گزارش تجارت‌نیوز، دو عاملی که می‌تواند موجب افزایش قیمت جهانی طلا تا پایان سال‌جاری میلادی شود، سیاست‌های فدرال رزرو آمریکا و روشن شدن وضعیت تجاری مبهم میان آمریکا و چین است.

با توجه به تغییر نسبی چشم‌انداز سیاست‌گذاران پولی آمریکا، همزمان با بازگشت تنش‌های تجاری میان پکن و واشنگتن، ذخایر امن وضعیت بهتری نسبت به بازارهای جایگزین داشتند.

رویکرد عمومی بازارهای جهانی برپایه احتیاط پی‌ریزی شده است؛ چراکه سرمایه‌گذاران به‌طور پیوسته چشم‌انداز کاهش رشد اقتصادی جهانی تحت تاثیر تنش‌های تجاری میان چین و آمریکا را ارزیابی می‌کنند.

فقدان شفافیت حول سیاست‌های تجاری میان دو کشور ریشه نااطمینانی‌های اخیر در بازارهای جهانی محسوب می‌شود.

جدیدترین آمارهای رسمی نشان می‌دهد کاهش تقاضای داخلی و جهانی رشد صادرات و واردات چین در ماه نوامبر را با کاهش زیادی روبه‌رو کرده است.

صادرات چین در ماه نوامبر نسبت به مدت مشابه سال قبل تنها ۴/ ۵ درصد رشد کرد که بدترین عملکرد صادرات چین از ماه مارس سال‌جاری میلادی به‌شمار می‌رود. در آن ماه سوم میلادی (مارس) صادرات با افت ۳ درصدی روبه‌رو شده بود.

تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند رشد صادرات چین در ماه نوامبر حدود ۱۰ درصد ثبت شود؛ اما در این مدت صادرات اژدهای آسیا به‌سوی مرزهای آمریکا با رشد ۸/ ۹ درصدی گزارش شده است.

نرخ رشد صادرات چینی در ماه اکتبر ۲/ ۱۳درصد بود. علاوه‌بر افول صادرات، رشد واردات چین نیز در مدت مشابه به ۳ درصد رسیده که پایین‌ترین سطح از اکتبر سال ۲۰۱۶ میلادی است. به‌عنوان مثال یکی از مهم‌ترین واردات کالایی چین از ایالات‌متحده، سنگ‌آهن، برای دومین ماه متوالی با کاهش روبه‌رو شد.

با توجه به کاهش تجارت برخی اقلام اساسی، فشار ناشی از جنگ تجاری با آمریکا به مرور سنگینی بیشتری بر روند تجارت چین وارد کرده است. افت صادرات و واردات چین طبق روال همیشگی با ارائه بسته‌های حمایتی از سوی مقامات اقتصادی و بانک مرکزی این کشور برای پیشگیری از نگرانی سرمایه‌گذاران فعال در بازارها پاسخ داده خواهد شد.

دو محرک قیمت طلا

دو عاملی که می‌تواند موجب افزایش قیمت جهانی طلا تا پایان سال‌جاری میلادی شود، سیاست‌های فدرال رزرو آمریکا و روشن شدن وضعیت تجاری مبهم میان آمریکا و چین است.

لحن بیانیه منتشرشده از آخرین نشست نوامبر فدرال رزرو آمریکا سیگنالی متفاوت با بیانیه‌های پیشین کمیته بازار باز داشت و بر همین اساس پیش‌بینی‌های مربوط به روند افزایشی نرخ بهره هدف را دچار دوگانگی کرد.

احتمال ثبت چهارمین نوبت رشد نرخ بهره در نشست پایان سال ۲۰۱۸ میلادی از بالای سطح ۹۰ درصدی ماه گذشته به ۷۰ درصد کاهش یافت. در واقع، از احتمال حفظ شتاب پیشین در خصوص افزایش نرخ بهره ظرف ماه‌های آتی کاسته شده است. وقوع آتش‌بس تجاری بین آمریکا و چین نیز به زیان شاخص دلار آمریکا و به سود ارزش طلای جهانی خواهد بود.

اختلاف‌نظر در فدرال رزرو

جان ویلیامز، رئیس فدرال رزرو شعبه نیویورک که در حال حاضر یکی از بانفوذترین مقام‌های پولی آمریکا محسوب می‌شود از تداوم رشد نرخ بهره آمریکا تا سال آینده میلادی خبر داد.

ویلیامز دلیل نیاز به تداوم روند انقباضی را با توجه به وضعیت متناسب اقتصاد ایالات‌متحده منطقی عنوان کرد. اظهارات جان ویلیامز در مقایسه با سخنرانی اخیر جرومی پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا و متن نشست ماه نوامبر این نهاد، ابهام حاکم بر فضای پولی را در خصوص چشم‌انداز نرخ بهره در سال ۲۰۱۹ میلادی تشدید کرده است.

پیشروی ین و طلا بازار ذخایر امن

بروز این دو نااطمینانی در بازارهای جهانی استقبال سرمایه‌گذاران از ذخایر امن را ارتقا داده است. ین ژاپن ظرف ماه دسامبر بار دیگر از حیث عملکرد سالانه دلار را پشت‌سر گذاشت. علاوه‌بر ین، اونس طلا نیز جایگاه این هفته خود در سطح ۱۲۵۰ دلاری را حفظ کرد. برخلاف ین و طلا ، یوآن چین، پوند استرلینگ و یورو اتحادیه اروپا در برابر دلار سیر نزولی داشتند. یوآن در بازار ارز داخلی چین نسبت به دلار آمریکا ۵/ ۰ درصد تضعیف شد.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.