کد مطلب: ۷۶۷۰۸

سهم آلودگی هوا از درآمد ملی

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست در امور محیط طبیعی گسترش و توسعه قطارهای حومه ای را راهکار کاهش آلودگی هوا و کاهش هزینه های اقتصادی ،اجتماعی و درمانی آن برشمرد و گفت: ۲.۵ درصد از درآمد ملی کشور صرف معضل آلودگی هوا می شود که این رقم بسیار بالاست. اسماعیل کهرم اظهار کرد:استفاده از

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست در امور محیط طبیعی گسترش و توسعه قطارهای حومه ای را راهکار کاهش آلودگی هوا و کاهش هزینه های اقتصادی ،اجتماعی و درمانی آن برشمرد و گفت: ۲.۵ درصد از درآمد ملی کشور صرف معضل آلودگی هوا می شود که این رقم بسیار بالاست.

اسماعیل کهرم اظهار کرد:استفاده از مترو و قطارهای حومه ای در کشورهای توسعه یافته در مقایسه با ایران تفاوت چشمگیری دارد چرا که قوانین وضع و اجراشده در شهرهایی بزرگی همچون لندن ،پاریس و …این الزام را برای شهروندان آن ایجاد می کند که استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مزایای به مراتب بیشتری نسبت به بهره گیری ازاتومبیل شخصی دارد .

وی افزود:به طور مثال یک شهروندی که در لندن زندگی میکند در صورت استفاده از اتومیبل شخصی خود برای تردد در شهر علاوه بر هزینه بالای سوخت مصرفی باید ساعت 8 پوند برای استفاده از پارکینگ پرداخت کند در حالی که با پرداخت تنها 4 پوند می تواند در طول یک روز کامل از تمام مسیرهای قطارهای حومه ای و شهری استفاده کند و این اقدام به مراتب هزینه های وی را کاهش می دهد.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست در امور محیط طبیعی توسعه و گسترش مترو و قطارهای حومه ای را اقدام مثبتی از سوی نهادها و متولیان برشمرد و تصریح کرد: با توجه به مشکلات امروز جامعه شهر نشینی ؛توسعه قطارهای حومه ای و مترو و حمل و نقل های عمومی راهکار قابل قبولی است اما این مهم به تامین مالی و هزینه نیاز دارد .

3 برابر شدن هزینه سلامت در رزوهای آلوده

کهرم با بیان اینکه 2.5 درصد از کل در آمد ملی کشور صرف معضل آلودگی هوا می شود گفت:با نظر داشتن رقم بودجه و هزینه های کنونی کشور این رقم بسیار بالاست به سخن دیگر اگر برآیند هزینه های ناشی ازتعطیلی مدارس ؛تاخیر حرکت هواپیماها به واسطه نامناسب بودن شرایط جوی و همچنین هزینه مخاطرات سلامت مردم به دلیل اثرات ناشی از آلودگی هوا را فارغ از هزینه های اجتماعی و اقتصادی در نظر بگیریم ؛ متوجه می شویم که این میزان مضرات آلودگی هوا در ابعاد مالی و جانی و … معاول رویارویی باهزینه جنگی تحمیلی و یا سقوط 100 فروند هواپیما و یا بروز زلزله چند ریشتری است.

به گفته کهرم هزینه های بهداشت و سلامت در روزهای آلودگی هوا 3 برابر می شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: براساس تحقیقات موجود 85 درصد از آلودگی های موجود کنونی در اثر استفاده از وسایل متحرک حمل و نقلی است به این ترتیب که در کنار وسایل نقلیه موجود در کشور روزانه رقمی در حدود 800 تا هزار پلاک به این تعداد افزوده می شود.

وی افزود:به همین میزان موتورسیکلت در کشور وجود دارد که آلودگی آن به مراتب 8 برابر خودروهای شخصی است.

حل معضلات شهری با توسعه قطارهای حومه ای

به گزارش تسنیم، مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست در امور محیط طبیعی با اشاره به اینکه مترو و قطار های حومه ای در تسهیل جابه جایی مسافران به خصوص مسافران حومه و اطراف کلان شهرها نقش اساسی را ایفامی کنند گفت: در صورتی که همراستا با توسعه این شقوق حمل ونقلی ؛ افزایش ظرفیت و ارتقا سطح خدمات قطارهای حومه ای را داشته باشیم ،استقبال مردم وشهروندان ازاین ابزار حمل و نقلی به مراتب بیشتر خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.