کد مطلب: ۲۳۰۵۴۰

۳ شیوه حل «بحران آب» به کمک جنگل‌ها

۳ شیوه حل «بحران آب» به کمک جنگل‌ها

جنگل‌ها به‌دلیل افزایش ضریب نفوذ‌پذیری آب ناشی از بارندگی در درون خود، نقش اساسی در ذخیره و تصفیه آب ایفا می‌کنند و از بروز بحران آب جلوگیری می‌کنند. جلوگیری از تغییرات آب‌و‌هوایی، کمک به کاهش آلودگی آب‌ها و کاهش خسارت‌های ناشی از سیلاب‌ها مهم‌ترین نتایج توسعه جنگل‌ها محسوب می‌شود.

پاسخ بسیاری از سوالات جهان در مورد آب در طبیعت نهفته است؛ به طوری که تصفیه فراوان آب به سیستم‌های سالم محیط طبیعی نظیر جنگل‌ها بستگی دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تصفیه بسیاری از آب‌های جهان از طریق درختکاری (جنگل‌کاری) در حوضه‌های آبریز صورت می‌گیرد که سبب بهبود کیفیت آب و حفاظت از منابع آبی می‌شود.

به همین دلیل جنگل‌های بزرگی نظیر آمازون حتی به کنترل تحولات جوی که به بارش باران در مناطق مختلف منجر می‌شوند نیز کمک می‌کنند.

با وجود این که هم جنگل‌ها و هم منابع آبی در معرض تهدید هستند، روابط متقابل بین آن‌ها بدین معنی است که این سیستم‌ها می‌توانند به طور همزمان به بهبود یکدیگر کمک کنند.

در حال حاضر بحران آب با سه چالش خاص - تغییرات آب و هوایی، آتش سوزی جنگل‌ها و تنش آب و هوایی روبروست که همه اینها با ارزشمند شدن و بازگرداندن جنگل‌ها تاحدودی مرتفع خواهند شد.

۱- جنگل‌ها تغییرات آب‌و‌هوا را مهار می‌کنند

انتشار گازهای گلخانه‌ای، گرم شدن آب و هوا، افزایش تنش آب و هوا و تغییر بارندگی را به دنبال داشته است. ابرها برای رفتن به سمت قطب تحت فشارند و خطرات خشکسالی در مناطقی که بیشتر در آن‌ها مواد غذایی رشد می‌یابد، افزایش یافته است.

از بروز سیلاب تا ذوب شدن یخچال‌ها، ما همچنان شدت تاثیرات تغییرات آب و هوایی را از طریق سیستم‌های آب احساس می‌کنیم.

درختان بهترین روش و وسیله برای تجزیه دی اکسید کربن هستند. آن‌ها برای رشد خود این گازهای گلخانه‌ای را ذخیره و جذب می‌کنند. پیش از این جنگل‌ها یک سوم سوخت‌های فسیلی جهان را جذب می‌کردند.

اکنون نیز با اختصاص و افزودن ۲ میلیارد هکتار از زمین‌های پست و حاصلخیز به جنگلکاری (بازگرداندن جنگل) امکان پیشرفت در این مسئله وجود دارد.

همچنین افزایش توانایی جنگل‌ها برای تجزیه کربن نقش مهمی در کاهش تغییرات آب و هوایی و جلوگیری از تاثیرات آن بر آب‌های جهان خواهد داشت.

۲- مقابله با آتش‌سوزی به منظور مبارزه با (جلوگیری از) آلودگی آب

در مقابل افزایش تهدیدات (آتش سوزی) علیه کیفیت آب‌ها، جنگل های سالم به مثابه بیمه به آن (کیفیت آب) خدمت می‌کنند. در سال گذشته شعله‌های آتش به جان جنگل‌های کالیفرنیا افتاد و نشان داد که درجه حرارت گرم و غیر طبیعی در جنگل‌های متراکم، محیطی مناسب برای آتش سوزی فاجعه بار ایجاد خواهد کرد.

فراتر از تهدید زندگی و نابودی اموال مردم، آتش سوزی‌ها علاوه بر دود، خاکسترهای خود را نیز به سمت حوضچه‌های آبی نزدیک آن روانه می‌کنند. جنگل‌ها می‌توانند طی چند دهه پس از آتش سوزی دوباره رشد کنند، بنابراین این حوادث می‌تواند به توانایی جنگل‌ها برای تصفیه کردن آب و کنترل فرسایش خاک در سال‌های آینده آسیب برساند.

کارشناسان معتقدند با حذف مواد گیاهی مرده در جنگل‌ها و مدیریت جنگل‌ها می‌توان خطرات ناشی از آتش سوزی مخرب و حوادث مهم مربوط آلودگی آب را کاهش داد.

۳- جنگل‌های سالم به سیستم آب شهرها کمک می‌کنند

در بسیاری از بحران‌های اخیر همچون نزدیک شدن روز صفر در کیپ تاون آفریقای جنوبی و طوفان هاروی در هیوستون، شهرها نقش محوری ایفا کرده‌اند.

با افزایش جمعیت شهری جهان، شهرها به میزان بیشتری در معرض خشکسالی و حوادث شدید آب و هوایی قرار می‌گیرند. به همین دلیل زندگی روزمره، معیشت و رشد اقتصادی در آنها مورد تهدید قرار گرفته شده است.

جنگل‌ها به دو صورت می‌توانند به شهرها کمک کنند: اول احیا و حفاظت از حوضه‌های آبی موجود در جنگل‌ها اطراف شهرها می‌تواند به طور طبیعی آب را تصفیه کرده و عملیات تصفیه را مقرون به صرفه کند.

به عنوان مثال، در نیویورک حدود ۱۰۰ میلیون دلار در سال برای حفاظت از حوضه آبریز سرمایه گذاری می‌شود که این امر به تصفیه حدود ۱.۴ میلیارد گالن آب این شهر کمک می‌کند. با وجود این سرمایه گذاری، نیاز شهر به یک نیروگاه تصفیه آب چند میلیارد دلاری دیگر پیش‌بینی می‌شود.

دوم اینکه جنگل‌ها در برابر تاثیر تنش‌های آب و هوایی موجود در شهرها به مثابه یک سپر عمل می‌کنند، چون خاک و ریشه آن‌ها آب را جذب و از بروز سیلاب جلوگیری می‌کند.

همچنین این آب ذخیره شده به افزایش جریان آب در طی دوران خشکسالی کمک می‌کند. هیستون در آمریکا و بنگلور در هند دو شهری هستند که به علت توسعه بیش از حد و درنتیجه تخریب اسفنج‌های طبیعی که اطراف شهر را احاطه کرده‌اند، از بحران‌های ناشی از سیل‌های عظیم رنج برده‌اند.

در همین حال مسئولین شهر سن دیه گو در تحقیقاتی دریافتند که اثرگذاری جنگل‌های شهری این شهر در جلوگیری از عواقب سیل آب‌ها با ساخت سدها و دیوارهایی با سرمایه گذاری ۱۶۰ میلیارد دلاری برابری می‌کند.

حل بحران آب در طبیعت است

گاهی اوقات بهترین پاسخ به مشکلات ساده است. احیا و حفاظت از جنگل‌ها امروزه یک اقدام اساسی است که می‌تواند به جلوگیری از بحران فردای آب کمک شایانی کند.

منبع: مقاومتی‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.