کد مطلب: ۶۲۴۶۲۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۱۳۵ هزار نفر در سال به سرطان مبتلا می‌شوند

۱۳۵ هزار نفر در سال به سرطان مبتلا می‌شوند

روند ابتلا به سرطان در ایران رو به افزایش است. حالا به گفته مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت سالانه حدود ۱۳۵ هزار مورد سرطان در کشور رخ می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سالانه حدود ۱۳۵ هزار مورد سرطان رخ می‌دهد که از این رقم، ۵۲ درصد مربوط به مردان و ۴۸ درصد مربوط به زنان است.

«از شکاف ارائه خدمات درمانی بکاهیم.» این شعار روز جهانی سرطان برای سال ۲۰۲۲ است. شعاری که در تلاش است برای نابرابری در ارائه خدمات و امکانات درمانی و مراقبتی از بیماران مبتلا به سرطان در سراسر جهان آگاه‌سازی کند.

چهارم فوریه روز جهانی سرطان نامگذاری شده است تا بهانه‌ای باشد برای آگاهی درباره این بیماری که حالا در برخی از کشورها از جمله ایران روند افزایشی دارد.

بروز سرطان به ۱۳۵ هزار نفر در سال رسید

افشین استوار، مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: «متاسفانه روند بروز این بیماری در کشور افزایشی است. اطلاعات چهار سال نظام ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت در ایران در بین سال‌های ۹۳ تا ۹۶ نشان داد که بروز سرطان در کشور از ۱۱۲ هزار مورد در سال به ۱۳۵ هزار مورد رسید.»

او گفت: «بروز استاندارد شده سنی در ابتلا به این بیماری در ایران، برای مردان ۱۸۰ و در بین زنان ۱۶۰ در هر ۱۰۰ هزار نفر است. در مقایسه با متوسط جهانی، در بین مردان و زنان بروز سرطان در ایران پایین‌تر است.» ( وبدا )

شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران

اما در ایران کدام سرطان‌ها شایع است؟ استوار در این مورد گفت: «در بین مردان، سرطان پروستات شایع‌ترین نوع سرطان است. در بین زنان ایرانی نیز سرطان پستان شایع‌ترین است.»

آنطور که او می‌گوید در بین علل مرگ و میر، ابتدا بیماری‌های قلبی و عروقی با ۴۳ درصد در بالاترین رتبه قرار دارد. بعد از آن سرطان با ۱۶ درصد موارد، در بالاترین رتبه قرار دارد.

آمارهای بالا نشان از اهمیت بالای آگاه‌سازی درباره این بیماری می‌دهد. با تشخیص زود و به موقع آن احتمال اثربخشی درمان آن نیز افزایش می‌یابد. از سوی دیگر دیر تشخیص دادن آن هزینه اقتصادی بیشتری هم به دنبال دارد.

سرطان، پر هزینه‌ترین بیماری در کشور

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت نیز گفت: « این بیماری از نظر اقتصادی اهمیت بسیار زیادی دارد چون پرهزینه‌ترین بیماری در کشور است. حدود دو سوم افرادی که مبتلا به سرطان می شوند، ممکن است دچار هزینه‌های کمرشکن شوند که به احتمال فراوان به زیرخط فقر می‌روند.»

او گفت: «اگر نتوانیم در حوزه پیشگیری کار کنیم، خطر ورشکستگی سازمان‌های بیمه‌گر به عنوان عمده‌ترین تامین‌کنندگان مالی هزینه‌های این بیماری وجود دارد.»

روی آوردن بیماران به بازار سیاه برای تهیه دارو

سرطان پستان که شایع‌ترین نوع این بیماری در بین زنان ایرانی است، برخی از آنها را متحمل هزینه‌های سنگین کرده است. پیش‌تر نیز حمید احمدی، فوق تخصص جراحی پستان به تجارت‌نیوز گفت: «نبود برخی از داروها در کشور باعث شده که متولیان نتوانند نظارتی روی عرضه دارو داشته باشند. دارویی که تا دیروز مثلا یک میلیون تومان بوده هر کس با هر قیمت دلخواهی عرضه می‌کند. به دلیل برخی مسائل مدیریتی در سطح کلان و نیز سودجویی برخی از افراد، ممکن است بیمار در مقطعی خاص یک داروی خاص را با هزینه بسیار گزاف از بازار سیاه تهیه کند.»

او درباره روند درمان این بیماری گفت گفت: «مراحل درمان سرطان پستان به جراحی، شیمی درمانی و پرتو درمانی برمی‌گردد. هر کدام از این مراحل هزینه درمان جداگانه‌ای دارد. بیمار به فاصله چهار الی پنج ماه مراحل اصلی درمان را می‌گذراند که بعد از آن به تشخیص پزشک و با فواصل زمانی مشخص آزمایش، سی تی اسکن و… انجام می‌دهد. اینگونه نیست که بعد از طی این مراحل درمانی، همچنان و ماهانه مبالغ زیادی را صرف هزینه‌های درمانی کند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.