کد مطلب: ۱۶۷۴۸۶

پشت پرده سیاست‌های حمایت‌گرایانه آمریکا علیه اروپا

پشت پرده سیاست‌های حمایت‌گرایانه آمریکا علیه اروپا

آمریکا مدت‌هاست که سیاست‌های حمایت‌گرایی اقتصادی خود را در پیش گرفته و کارشناسان معتقدند این روند به صورت پنهان حتی پیش از روی کار آمدن ترامپ اجرا می‌شده است.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور پیشین فرانسه، به دلیل اتخاذ سیاست‌های حمایت‌گرایانه دولت ترامپ را سرزنش کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز کارشناسان فرانسوی معتقدند، سیاست حمایت‌گرایانه دولت آمریکا که از زمان روی کار آمدن ترامپ به صورت آشکارا و بر اساس شعار اولویت با آمریکا در جریان است، حتی پیش از روی کار آمدن ترامپ به صورت پنهان اجرا می‌شد.

این کارشناسان معتقدند، به این دلیل که اجرای چنین سیاست‌هایی در آمریکا هم‌اکنون نمودی آشکار پیدا کرده است، کشورهای اروپایی بر آن شدند تا برای مقابله با این سیاست اقدام کنند.

مارک ژرمن، کارشناس اقتصادی فرانسوی، معتقد است که ترامپ در حال حاضر به صورت آشکار سیاست‌های حمایت‌گرایانه آمریکا را فریاد می‌زند.

ژرمن معتقد است، مبنای اصلی اجرای سیاست‌های حمایت‌گرایانه از سوی ترامپ بر مبنای نگاه اولویت با آمریکا انجام شده و در حقیقت این نگاه بخشی از قانون اساسی نانوشته آمریکاست و ما در حدود دو قرن است که شاهد اجرای پنهان این سیاست‌ها هستیم.

سخنان ژرمن از سوی اولیور پیتون، کارشناس امور حقوقی، تکرار شد و وی نیز می‌گوید آمریکا همیشه سیاست حمایت‌گرایی را به صورتی پنهان اجرا کرده است.

وی یادآور می‌شود که حتی زمان دولت اوباما، آمریکا با اجرای این سیاست، صنعت خودروسازی خود را از نابودی نجات داد. در آن زمان به طور شفاف اجرای سیاست‌های حمایت‌گرایانه از سوی دولت آمریکا اعلام شد و کسی نیز معترض آن نشد.

پیتون می‌گوید آمریکا‌یی‌ها همواره بر این باورند که باید در بخش‌های مختلف از سلطه خود دفاع کنند و به همین دلیل پدیده سیاست‌های حمایت‌گرایانه چیز جدیدی نیست و آمریکایی‌ها همواره بر همین مبنا اقدام کرده‌اند.

بنا به گفته این کارشناس حقوقی، سنت دیرینه حمایت‌گرایی پنهان توسط دولت آمریکا در قالب بازنگری در قراردادهای تجاری این کشور با دیگر کشورها نمود پیدا کرده است.

ژرمن نیز یادآور می‌شود که یک جبهه متشکل از شرکت‌های بزرگ اروپایی شکل گرفته تا بتوانند در برابر این سیاست‌های آمریکا مقاومت کنند.

وی می‌گوید در جنگ اقتصادی که در یک طرف آن آمریکا در تلاش است تا شرایط را به‌گونه‌ای تک‌قطبی به نفع خود در تجارت جهانی تغییر دهد و دیگر کشورهای جهان را کنار بزند، برخی تحرک‌ها برای مقاومت در برابر آن وجود دارد.

ژرمن با اشاره به اینکه اروپا باید در این زمینه بیدار شود، گفت: فرانکوئیس میتران، رئیس‌جمهور سابق فرانسه، گفته بود که فرانسه در یک جنگ تمام‌عیار با آمریکاست؛ چرا که آمریکا خواهان قدرتی نامتناهی در حوزه بین‌المللی است.

پیشتر نیز یک روزنامه فرانسوی اعلام کرده بود که دونالد ترامپ در حوزه‌های مختلف صنعتی نظیر تولید فولاد، آلومینیوم، خودروسازی، هواپیماسازی و کشتی‌سازی به‌شدت سیاست‌های حمایت‌گرایانه را کلید زده است.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.