خبر مهم:

کد مطلب: ۱۶۷۴۹۵

استراتژی جدید ژاپن علیه چین

استراتژی جدید ژاپن علیه چین

طبق گفته وزیر خارجه ژاپن، توکیو در نظر دارد مذاکره استراتژیکی را به رهبران آمریکا، هند و استرالیا پیشنهاد دهد که هدف آن مقابله با نفوذ چین تحت برنامه «یک جاده، یک کمربند اقتصادی» است.

طبق گفته وزیر خارجه ژاپن، تارو کنو به روزنامه نیکی بیزنس دیلی، توکیو در نظر دارد مذاکره استراتژیکی را به رهبران آمریکا، هند و استرالیا پیشنهاد دهد که هدف آن مقابله با نفوذ چین تحت برنامه یک جاده یک کمربند اقتصادی است.

به گزارش تجارت‎نیوز به نقل از رویترز، روزنامه نیکی اعلام کرد که انتظار می‌رود نخست‌وزیر ژاپن، شینزو آبه این ایده را در ۶ نوامبر به رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، پیشنهاد دهد. این دو طبق برنامه قرار است در این تاریخ نشستی با یکدیگر داشته باشند.

آقای کنو در مصاحبه با روزنامه نیکی گفت که این طرح پیشنهادی از رهبران ۴ کشور می‌خواهد تجارت آزاد و همکاری‌های اقتصادی را در زمین و دریا، در آسیای جنوب شرقی، جنوبی و مرکزی و فراتر از آن در خاورمیانه و آفریقا، تقویت کنند.

این روزنامه به نقل از کنو گفت: ما در عصری به سر می‌بریم که ژاپن باید با طرح‌ریزی یک نقشه بزرگ استراتژیک جایگاه دیپلماتیک خود را تقویت کند.

او گفت: برای حفظ اقیانوسی آزاد و رایگان، اقتصاد و امنیت گزینه‌هایی‌اند که حتما روی میز هستند.

کنو گفت: هدف ما همچنین سرمایه‌گذاری در ارتقای زیرساخت‌های باکیفیت در آسیا و آفریقاست.

پروژه گسترده زیرساخت‌های طرح یک جاده یک کمربند اقتصادی رئیس‌جمهور چین، شی جین‌پینگ، روز سه‌شنبه در قانون اساسی حزب حاکم کمونیست چین گنجانده شد که این قدرت سیاسی بیشتری به این طرح می‌دهد و فشار بیشتری را برای موفقیت این طرح به دولت وارد می‌کند.

طرح یک جاده یک کمربند اقتصادی، که طرحی مانند جاده ابریشم است، ابزاری برای دولت چین است تا با سرمایه‌گذاری و ساخت نقاط ارتباطی جهانی برای تجارت و حمل‌ونقل در بیش از ۶۰ کشور، نقش بزرگتری را در صحنه بین‌المللی ایفا کند.

از سوی دیگر خبرگزاری اسپوتنیک هم گزارش می‌دهد، آلکسی فننکو، پروفسور دپارتمان سیاست جهانی دانشگاه دولتی مسکو این طرح را تلاشی برای زنده کردن طرح شکست‌خورده روابط چهارجانبه شینزو آبه در سطح اقتصادی و سیاسی می‌داند.

بنابر این فننکو این ایده را به عنوان جایگزینی احتمالی برای سازمان همکاری شانگ‌های (اس‌سی‌او) می‌داند و ژاپن به وضوح آن را اتحادیه آنتی-اس‌سی‌اوی قدرت‌های دریایی نامیده است.

به گفته این تحلیل‌گر هدف اول ژاپن تضعیف اس‌سی‌او با استفاده از احیای رویارویی هند و چین با به کارگیری طرح جدید است.

هدف دوم این طرح تضعیف گروه بریکس (BRICS) است چرا که با این طرح تنش‌های بین دو عضو این گروه یعنی چین و هند بیشتر می‌شود که احتمالا روسیه هم از چین حمایت خواهد کرد.

طبق گفته فننکو این طرح باعث تقویت تلاش‌های مشترک هند و آمریکا در افغانستان برای مقابله با افزایش نفوذ چین، می‌شود.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.