کد مطلب: ۲۴۴۸۰۲

ترامپ از نگاه روزنامه‌های ایران؛ خروج مزاحم از برجام

ترامپ از نگاه روزنامه‌های ایران؛ خروج مزاحم از برجام

روزنامه‌های کشور که در چند سال اخیر با برجام و حواشی آن خو گرفته‌اند، دیشب تا پاسی از شب منتظر بودند تا تیتر برجامی خود را از دل سخنان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب کنند.

میلاد مرادی: شب گذشته را می‌توان برجامی‌ترین ساعات زندگی مردم ایران در طول چند سال اخیر دانست.

به گزارش تجارت‌‍نیوز ، آنگونه که اکثر کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند، ترامپ مرد وعده‌های عجیب در دوران انتخابات، به یکی دیگر از از وعده‌هایش مبنی بر خروج از برجام جامه عمل پوشاند.

روزنامه‌های کشور که در چند سال اخیر با برجام و حواشی آن خو گرفته‌اند، دیشب تا پاسی از شب منتظر بودند تا تیتر برجامی خود را از دل سخنان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب کنند. در ادامه نگاهی به صفحه اول برخی روزنامه‌های کشور و بررسی تحلیل آنها در خصوص تصمیم ترامپ خواهیم پرداخت.

اقتصادی‌ترین روزنامه کشور، دنیای اقتصاد، با قرار دادن عکسی از سخنرانی رئیس‌جمهور در صفحه اول خود، تیتیر «شرایط ایران برای ماندن در برجام» را انتخاب کرده است که اشاره به صحبت‌های حسن روحانی دارد.

این روزنامه همچنین در گزارش دیگری بازار ارز، طلا و بورس را در روز قبل از تصمیم ترامپ مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیده: به‌نظر می‌رسد که در بازارهای مختلف انتظار چندانی مبنی‌بر دامن‌گیر بودن آثار تصمیم ترامپ در مورد آینده برجام وجود ندارد.

روزنامه ایران نیز تیتر «برجام بدون مزاحم» را انتخاب کرده است که اشاره به صحبت‌های حسن روحانی دارد. این روزنامه همچنین عکسی از موگرینی و ترامپ را در صفحه اول خود کار کرده که موگرینی در جواب تصمیم ترامپ اعلام می‌کند: اروپا مصمم به حفاظت از توافق هسته‌ای است.

کیهان با انتخاب روتیر «بعد از مکیدن تمام امتیازات»، تیتر «ترامپ برجام را پاره کرد نوبت آتش زدن است» را انتخاب کرده است. آتش زدنی که نمایندگان مجلس صبح امروز به صورت نمادین دست به آن زدند.

کیهان در گزارش خود آورده است: بعد از آن که ایالات متحده از تمامی امتیازات مندرج در برجام به صورت کامل استفاده و به هیچ کدام از تعهدات خود نیز عمل نکرد، ترامپ برجام را پاره کرد و اینک نوبت دولت ایران است که آن را آتش بزند و به پیش از برجام بازگشته و فعالیت های هسته ای کشور را با سرعتی بیشتر از سر بگیرد.

روزنامه شهرداری، همشهری، نیز با تیتر «برجام ماند، آمریکا رفت» به استقبال این خبر برجامی رفته است. این روزنامه به صحبت‌های روحانی و موگرینی اشاره کرده است. همشهری همچنین ساعاتی قبل از اعلام نظر ترامپ با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت گفتگو کرده است.

وی در این گفته با بیان اینکه نابودی برجام به نفع آمریکا نخواهد بود، گفته است: به نظر می‌رسد ترامپ و دولت آمریکا، در رابطه با برجام سه راهبرد موازی را دنبال می‌کنند. راهبرد حداقلی، فرسایش منافع و بی خاصیت کردن برجام برای ایران است. راهبرد دوّم، گرفتن امتیازات بیشتر از جمهوری اسلامی ایران از مسیر برجام و راهبرد سوّم، تخریب برجام است.

روزنامه شرق با قرار دادن عکسی از ترامپ با تیتر «برجام بدون آمریکا» به استقبال خبر خروج آمریکا از برجام رفته است. این روزنامه همچنین به صحبت‌های رئیس‌جمهور و موگرینی پرداخته است.

روزنامه اعتماد نیز عکسی از چشم راست ترامپ از نمایی نزدیک، در صفحه اول خود قرار داده است. تیتر «برجام بدون آمریکا» تیتری است که این روزنامه انتخاب کرده است. روزنامه اعتماد گزارشی را به نقل از بی‌بی‌سی کار کرده که در آن به سناریوهای مختلف درباره برجام پرداخته است.

روزنامه ابتکار با انتخاب عکسی از ترامپ از نمای پشت سر، به نوعی رفتن وی از برجام را با تیتر «برجام منهای آمریکا» نشان داده است. این روزنامه در گزارش خود به اظهارات حسن روحانی و موگرینی پرداخته است.

روزنامه جوان نیز به همان سبک روزنامه ابتکار عکسی از ترامپ قرار داده و تیتر «ایران متحد و مقاوم می‌ایستد» را انتخاب کرده است. جوان در صفحه اول خود آورده است: حالا وقت اتحاد است. وقت سرزن نیست. وقت ایران است. فرصت و امکان ایران است. ایران دوباره متولد شده و شعار «مرگ بر آمریکا» ی ما حالا دیگر شعار نیست، آمریکا مرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.