خبر مهم:

کد مطلب: ۲۷۶۹۳۶

در واکنش به سیاست‌های حمایت‌گرایانه ترامپ:

اتحادیه اروپا و ژاپن بزرگ‌ترین توافق آزاد تجاری را امضا کردند

اتحادیه اروپا و ژاپن بزرگ‌ترین توافق آزاد تجاری را امضا کردند

اتحادیه اروپا و ژاپن یکی از بزرگ‌ترین توافقنامه‌های تجارت آزاد را امضا کردند که حدود یک‌سوم اقتصاد جهان و جمعیتی معادل 600 میلیون نفر را در بر می‌گیرد.

روز سه‌شنبه در نشستی در پکن، اتحادیه اروپا و ژاپن در واکنش به رویکرد حمایت‌گرایانه دونالد ترامپ، یکی از بزرگ‎ترین توافقنامه‌های تجارت آزاد را امضا کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از سی‌ان‌ان‌مانی، طی این توافق، تقریبا تمام تعرفه‌های گمرکی میان ژاپن و کشورهای عضو اتحادیه اروپا برداشته می‌شود. شرکت‌های خودروسازی ژاپنی و صنایع الکترونیک با موانع کمتری در اتحادیه اروپا مواجه می‌شوند و همچنین تعرفه‌ها بر صادرات مواد غذایی مثل پنیر و نوشیدنی‌ها حذف می‌شود.

دونالد تاسک، رئیس‌ شورای اروپا این توافقنامه را بزرگ‌ترین پیمان تجاری دوجانبه خواند. او در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: اگرچه از لحاظ جغرافیایی اروپا و ژاپن از هم دور هستند اما از لحاظ سیاسی و اقتصادی، روابط این دو منطقه هیچ‌گاه تا این حد قوی نبوده است. با بزرگ‌ترین پیمان تجاری دوجانبه که صورت گرفته، دوستی ژاپنی‌ها و اروپایی‌ها محکم‌تر از گذشته خواهد شد. ارزش‌های مشترک لیبرال‎دموکراسی، حقوق بشر و حاکمیت قانون از دیگر مشترکات مهم ما با ژاپنی‌هاست.

رفع موانع تجاری در تضاد با سیاست‌های رئیس‌جمهور ایالات متحده و تعرفه‌هایی که بر کالاهای چینی و اروپایی وضع کرده، است.

بر اساس آمار اتحادیه اروپا، مبادلات تجاری میان ژاپن و اروپا حدود 120 میلیارد یورو (معادل 152 میلیارد دلار) بوده است.

تحلیل‎گران بر این باورند که قرارداد امضاشده در روز سه‌شنبه، پیامی بزرگ برای ایالات متحده خواهد داشت و نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا و ژاپن، که بزرگ‌ترین شرکای تجاری امریکا هستند، به خوبی می‌دانند که حذف موانع تجاری به سود آنها خواهد بود و نه اعمال تعرفه و مالیات.

سیسیلیا مالمستروم، کمیسیونر تجارت اتحادیه اروپا، ماه گذشته اعلام کرد که اروپا برای کاهش برخی از تعرفه‌های تجاری با امریکا تمایل دارد با این کشور همکاری کند. اما دولت ترامپ درها را برای انجام مذاکرات در این زمینه بست و متعاقبا تعرفه‌های 25 و 10 درصدی برای فولاد و آلومینیوم اروپا را وضع کرد. او همچنین قرار است به زودی تعرفه‌های مربوط به خودرو را نیز اعمال کند.

دونالد ترامپ از سوی دیگر پس از شروع به کار در کاخ سفید، از یکی دیگر از معاهده‌های تجاری مهم یعنی ترنس‌-پسیفیک، موسوم به پیمان تجاری اقیانوس آرام که موانع تجاری و تعرفه‌ها را برای 11 امضاکننده آن کاهش می‌داد، خارج شد.

بر اساس گزارش سازمان تجارت جهانی، در حال حاضر محصولات اتحادیه اروپا زمانی که به ژاپن وارد می‌شوند با تعرفه 1.6 درصدی و محصولات ژاپنی در اروپا با تعرفه 2.9 درصدی مواجه هستند. اما طبق توافقنامه جدید، تعرفه‌های 94 درصد از کل واردات کالا از اتحادیه اروپا حذف می‌شود، همچنین اتحادیه اروپا هم تعرفه‌های 99 درصد از واردات ژاپن را لغو می‌کند. قیمت گوشت خوک و نوشیدنی اروپایی برای ژاپنی‌ها و قطعات ماشین‌آلات، چای و ماهی ژاپن هم برای اروپایی‌ها ارزان‌تر خواهد شد.

گفته شده، این پیمان تجاری در سال 2019 و پس از تصویب قانونگذاران هر دو کشور اجرایی شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.