کد مطلب: ۲۷۷۷۵۷

حاشیه‌های بحران موسسات مالی همچنان در مطبوعات

حاشیه‌های بحران موسسات مالی همچنان در مطبوعات

مدیر مسئول روزنامه شرق می‌گوید: بنده برای گزارشی حرفه‌ای که در آن حداقل به‌زعم ما از حقوق ملت دفاع می‌شود، اظهار شرمندگی نمی‌کنم.

چند سالی است که بحران موسسات مالی اقتصاد سیستم بانکی را دچار بحران کرده است، با این حال، گزارش هفته گذشته روزنامه شرق بعد تازه‌ای را درباره این بحران مطرح کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با اینکه چند روزی از انتشار گزارش جنجالی روزنامه شرق گذشته، باز هم مطبوعات کشور صبح امروز به برررسی این موضوع و به طور کل بحران موسسات مالی پرداخته‌اند.

روزنامه همدلی با تیتر « جدی جدی مُردیم » به بررسی این موضوع پرداخته و در گزارش خود پای درد و دل مالباختگان یکی از موسسات مالی نشسته است.

همدلی به نقل از یکی از مالباختگان می‌گوید: خدا شاهد است در این چند سال که کفش آهنین به پا کردم تا سود که هیچ، حداقل اصل پولم را از موسسه مالی و اعتباری … پس بگیرم، چیزهایی دیدم که کمتر کسی می‌تواند باور کند.»

طبق این گزارش، او از اختلالات روانی می‌گوید که برخی از مالباخته‌ها به آن دچار شده‌اند: «حتی چند نفری تحت درمان قرار گرفتند؛ چند نفر هم از غصه دق کردند.»! چند نفری هم در تجمعات دچار حمله قلبی شدند.

این روزنامه به بررسی ریشه‌های بحران موسسات اعتباری می‌پردازد و به صحبت‌های گذشته یکی از مقامات بانک مرکزی اشاره می‌کند که پیش‌تر در گفتگو با همدلی گفته بود: بانک مرکزی توان مقابله با موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز را ندارد. به گفته او« بانک مرکزی تنها بر 30 درصد از فعالیت موسسات مالی و اعتباری نظارت دارد و ما بقی پشتشان به برخی نهادهای قدرت گرم است.»

اما روزنامه شرق گزارش مفصلی از حاشیه‌های ایجاد شده گزارش هفته گذشته با تیتر « پس‌لرزه‌های گزارش ثامن » خود کار کرده است. آنگونه که شرق روایت کرده گزارش این روزنامه براساس اطلاعات قرائت‌شده از سوی نماينده دادستان پرونده ثامن‌الحجج در دادگاه علنی آمده بوده است که حتی برخی از آن نیز در سایت میزان منتشر شده است.

شرق روایت می‌کند که به دنبال انتشار گزارش چهار نفر مدعی شدند که همان نام‌های اختصاری مندرج در گزارش هستند و برخی از آنها اعلام کرده‌اند که از این روزنامه شکایت خواهند کرد.

این روزنامه می‌نویسد منوچهر متکی نیز نامه‌ای به رئيس بانک مرکزی نوشت و در پاراگراف اول آن، مدعي شد در يک مکالمه تلفنی، مديرمسئول «شرق» به او گفته است از انتشار گزارش شرمنده است و اين گزارش به درخواست بانک مرکزی نوشته شده است.

این روزنامه ادامه می‌دهد: مهدی رحمانيان، اما اين سخنان را به‌شدت تکذيب کرد و گفت: بنده برای گزارشی حرفه‌ای که در آن حداقل به‌زعم ما از حقوق ملت دفاع مي‌شود، اظهار شرمندگی نمی‌کنم. ضمن اينکه محتوای گزارش منتشر شده از سوی «شرق»، بر اساس گزارش‌هايی است که نماينده دادستان در 9 جلسه رسيدگی به پرونده ثامن‌الحجج در دادگاه علنی قرائت کرده و بخشی از آن نیز در سايت ميزان منتشر شده است.

اما آن گونه که شرق روایت کرده، رحمانیان مدیر مسئول این روزنامه در مورد ادعای متکی مبنی بر اختلاف نظر وی با سردبیر این روزنامه در مورد انتشار گزارش مذکور می‌گوید: در مورد اولين سخن خلاف واقع آقاي متکی بايد توضيح دهم که به‌هيچ‌عنوان اختلاف‌نظری ميان بنده و سردبير روزنامه در خصوص انتشار اين گزارش وجود نداشته و من در عجبم كه ايشان اين كشف بزرگ را چطور انجام داده‌اند. در ادامه بايد صريحا بگويم، من هيچ اظهار شرمندگی‌ای از انتشار اين گزارش نکردم.

شرق به نقل از رحمانیان ادامه می‌دهد: همکاران بنده مدتی بود، برای نگارش اين گزارش در حال تحقيق بودند و به آنها سپرده بودم تمام جوانب حقوقي و حرفه‌ای محتوای گزارش بررسی شود و بعد از آن به مرحله انتشار برسد و اين اتفاق هم افتاد.

روزنامه هفت صبح با تیتر « طوفان اسم‌های مخفف » به بررسی گزارش حاشیه‌دار روزنامه شرق پرداخته است.

این روزنامه در گزارش خود خبر از شکایت م.م از روزنامه شرق و تکذیب ا.ع می‌دهد. هفت صبح همچنین خبر از توضیحات آقای «ص» درباره حاشیه‌های پرونده موسسه ثامن‌الحجج می‌دهد.

اما روزنامه جام‌جم در تیتری جالب با عنوان « افشاگری روزنامه ش علیه م.م و ا.ع » به بررسی جزئیات بیشتری از بازتاب‌های مطرح شدن نام برخی از چهره‌ها در این گزارش پرداخته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.