کد مطلب: ۲۸۰۵۸۶

نظرسنجی تجارت‌نیوز از کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه

پیش‌بینی هفتگی بورس؛ امید به بهبود

پیش‌بینی هفتگی بورس؛ امید به بهبود

نظرسنجی این هفته «تجارت‌نیوز» از کارشناسان بازار سرمایه بیانگر این است که روند شاخص کل بورس این هفته صعودی و گاهی خنثی است و نمادهای سهام معدنی، فلزی و پتروپالایشی در کنار برخی از تک‌سهم‌ها، مورد اقبال اهالی بازار سهام قرار خواهد گرفت.

تجارت‌نیوز هر هفته دو پیش‌بینی از وضعیت شاخص بازار سهام منتشر می‌کند.

یک گزارش شامل دیدگاه تحلیلی کارشناسان خبره بورس و گزارشی دیگر شامل دیدگاه معامله‌گران بازار سرمایه است. گزارش اول در اولین روز کاری هر هفته و گزارش دوم در دومین روز کاری هر هفته منتشر خواهد شد.

نظرسنجی این هفته « تجارت‌نیوز » از کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه (هفته منتهی به 10 مرداد ماه) بیانگر این است که، روند شاخص کل بورس این هفته صعودی و گاهی خنثی است و نمادهای سهام معدنی، فلزی و پتروپالایشی در کنار برخی از تک‌سهم‌ها، مورد اقبال اهالی بازار سهام قرار خواهد گرفت.

chart 6 mordad
به گفته تحلیلگران، بعد از انتشار عملکرد سه ماهه شرکت‌ها و گزارش ماهانه منتهی به تیرماه مشخص بود که گروه‌های پیش‌روی بازار سهام، همچنان صادرات محورها و صنایعی مانند پتروشیمی، فلزات اساسی و کانه‎ فلزی خواهند بود. به نظر می‎رسد، همین گروه‌ها نیز هدف اول جذب نقدینگی بازار باشند.

کارشناسان و تحلیلگران، دلایلی از جمله در پیش بودن آغاز دور اول تحریم‎ها از 15 مرداد ماه و تغییرات شکل گرفته در بدنه تیم اقتصادی دولت را، دلیلی برای محافظه‌‌کاری رفتار معامله‎گران عنوان می‎کنند.

به نظر می‌رسد، جریان نقدینگی تا اعمال تحریم‌ها و مشخص شدن ابعاد آن، رفتاری محافظه‌کارانه داشته باشد. با توجه به قرار گرفتن صنایعی مانند فولاد و پتروشیمی در این دور از تحریم‌ها، تردید ادامه روند فروش ماه‌های گذشته در ماه‌های آتی وجود دارد که همین موضوع می‎تواند در روند معاملات سهام این گروه‎ها موثر واقع شود.

برخی از تحلیلگران تاکید می‌کنند، تغییر در تیم اقتصادی دولت و ریاست بانک مرکزی نیز می‌تواند عامل دیگری برای تردید معامله‌گران باشد. این ذهنیت وجود دارد که دولت برای کنترل بازارهای موازی، دست به اعمال سیاست‌های انقباضی از جمله افزایش نرخ سود بانکی خواهد زد.

به هر حال، این نوع از تردیدها، می‎تواند به کاهش انتظاری برای رشد بازار سهام منجر شود اما تحلیلگران معتقدند، کماکان برگ برنده بازار سهام، دگردیسی در قیمت ارز است و بازار سهام دیر یا زود خود را با این قیمت‎ها منطبق خواهد کرد.

به نظر می‎رسد، بازار دست‌کم تا آبان ‌ماه روند کم نوسانی داشته باشد اما بعد از مشخص شدن ابعاد تحریم‌ها، مسیر بازار چه با تحریم یا بدون آن، به واسطه اثرات نرخ ارز با جهش قیمت‌ها روبه‌رو خواهد شد.

چشم‎انداز هفته جاری

ردیف کارشناسان سمت شاخص کل گروه/دسته‌های پیش‌رو
1 مهدی میرزایی مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه صعودی سیمانی
2 سلمان نصیرزاده مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه خنثی تک‌سهم‌ها
3 حامد مددی مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه صعودی معدنی- فلزاتی
4 مهدی افضلیان مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه صعودی فلزات اساسی
5 محسن تقی‌نژاد مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه خنثی فلزات- معدنی
6 محمدباقر خادمی مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری فارابی خنثی پالایشی- پترشیمی
7 مهدی رضایتی تحلیلگر کارگزای بانک پاسارگاد صعودی فلزات اساسی
8 مجید ملکی تحلیلگر ارشد تامین سرمایه کاردان خنثی تک‎سهم‎ها
9 هادی نصیری فعال و تحلیلگر بازار سرمایه صعودی فلزاتی- پتروشیمی- پالایشی
10 محمدخبری زاد فعال و تحلیلگر بازار سرمایه صعودی پالایشی- معدنی- سنگ‌آهنی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.