کد مطلب: ۳۲۸۴۱۵

۳ عاملی که بورس را احیا کرد/شاخص فردا چه می‌شود؟

3 عاملی که بورس را احیا کرد/شاخص فردا چه می‌شود؟

امروز شاخص کل بورس با رشد 736 واحدی در رقم 167 هزار واحد جای گرفت، چه عواملی رشد امروز بازار سرمایه را رقم زد و فردا بورس چه می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از حراج نمادها در روز گذشته، امروز سه‌شنبه (۶ آذرماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 4،906 میلیارد ریال رسید و شاخص با رشد 736 واحدی در رقم 167199 واحد جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 4،034 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 15 واحد در رقم 1816 جای گرفت.

در جریان معاملات امروز بورس برای نمادهای خمحرکه، سبجنو، غدام، کسرام، سنیر، دانا، دفارا صف خرید تشکیل شد و در فرابورس نمادهای مادیرا و زاگرس صف خرید بودند.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «فارس، پارس، فولاد، شپنا، فملی» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «جم، شخارک، وبملت، وتجارت، وبصادر» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «وتجارت، وبملت، وبصادر، ومعادن، کچاد» بود و نمادهای «وسپه، شاراک، کمند، پارند، حفاری» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

به گفته فعالان بازار سرمایه، نظرسنجی این هفته تجارت‌نیوز از کارشناسان و معامله‌گران بازار سرمایه تحت عنوان پیش‌بینی هفتگی بورس بیانگر آن بود که بازار در هفته جاری همچنان متعادل خواهد بود و تک‌سهم‌ها پیشتاز بازار این هفته هستند، اما شاخص کل بورس در روزهای شنبه و دوشنبه جریان معاملاتی هفته جاری علی‌رغم رسیدن قیمت سهام‌های بنیادی از جمله نمادهای پالایشی‌ و پتروشیمی‌ به سطوح حمایتی به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت خام و عرضه اولیه مادیرا در فرابورس، با ریزش بیش از هشت هزار واحدی به کانال 166 هزار واحد رسید، اما شاخص کل بورس در جریان معمالاتی امروز بازار سرمایه روند صعودی به خود گرفت و با رشد بیش از 700 واحدی به کانال 167 هزار واحد رسید.

محمدباقر خادمی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در خصوص دلایل رشد بیش از 700 شاخص کل بورس در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه گفت: امروز شاخص کل بورس به سه دلیل برگشت قیمت جهانی نفت، گزارش‌های ماهانه خوب شرکت‌های دلاری از جمله پتروشیمی‌ها و فلزاتی‌ها و زمزمه‌هایی حاکی از جدی شدن بحث spv توسط فرانسه و آلمان روند صعودی به خود گرفت.

وی اضافه کرد: مشکل نقل و انتقال پول در زمان تحریم‌ها یا باید از طریق spvهای اروپایی یا چینی و هندی (نهادهای مالی خاص با هدف مشخص تسهیل تجارت شرکت‌ها با ایران) حل شود و یا اینکه شرکت‌ها از روش‌های مختلف از قبیل تاسیس شرکت‌های صوری بتوانند بر مشکل نقل و انتقال پول غلبه کنند. تاکنون از سوی اروپایی‌ها اقدام عملی خاصی در راستای ایجاد spvها انجام نگرفته بود که امروز زمزمه‌هایی حاکی از جدی شدن بحث spv توسط فرانسه و آلمان به گوش رسید.

همچنین مجید مویدی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در پاسخ به این سوال که آیا رشد شاخص کل بورس تا پایان هفته ادامه پیدا می‌کند؟ گفت: هم‌اکنون نمادهای شاخص‌ساز به سطوح حمایتی کوتاه‌مدت خوبی رسیده‌اند و تنها معضل بازار ریزش پرشتاب قیمت جهانی نفت خام است که باعث فشار فروش پالایشی‌ها و گروه‌های وابسته شد. اگر فردا نفت خام ریزش قیمتی سنگین دیگری را تجربه نکند، بازار پتانسیل حرکت رو به بالا را خواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.