کد مطلب: ۳۲۰۲۵۰

۵ اتفاقی که شاخص بورس را احیا کرد

5 اتفاقی که شاخص بورس را احیا کرد

امروز شاخص کل بورس با افزایش 1241 واحدی در رقم 184 هزار واحد جای گرفت، دلیل رشد شاخص کل بورس چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از ریزش ناگهانی شاخص کل بورس در روز گذشته، امروز دو‌شنبه (14 آبان‌ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 7946 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 1241 واحد در رقم 184159 جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 3580 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 26 واحد در رقم 2011جای گرفت.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه برای نمادهای زپارس، دزهراوی، پترول، قشرین، ونفت، نمرینو، دفرا، فپنتا، مداران، وساخت صفوف خرید تشکیل شده است.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «کگل، وبملت، وبصادر، شتران، تاپیکو» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «شبهرن، فارس، شبریز، شپدیس، شبندر» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «وخاور، وصندوق، فولاد، تاپیکو، پارسان» بود و نمادهای « خساپا، وبصادر، وبملت، وتجارت، وپارس» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

سلمان نصیرزاده، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درخصوص دلایل رشد امروز شاخص کل بورس، گفت: خروج هیحان کاذب از رد cft توسط شورای نگهبان، اعلام حمایت همه جانبه از بازار سرمایه و بورس توسط رئیس جمهور، افزوده شدن معافیت‌های تحریمی آمریکا علیه ایران، مطرح شدن ارسال افزایش سرمایه تجدید ارزیابی دارایی 330 درصدی بانک تجارت به بانک مرکزی و ایجاد جو مثبت به این گروه و انتشار اخبار غیررسمی افزایش نرخ محصولات گروه خودرو از سرفصل‌های امروز بازار سرمایه بود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: پس از مشخص شدن ایرادات cft توسط شورای نگهبان و اعلام حمایت مسئولان نظام برای تایید این مصوبه مجدد شرایط بازار به حال عادی بازگشت و از سوی دیگر رئیس جمهور در نشست با مدیران و معاونین از اهمیت بازار سرمایه سخن گفت و بیان کردکه وزارت اقتصاد بنگاه‌های دولتی را به بازار بیاورد و عرضه کند.

نصیرزاده افزود: از سوی دیگر رسانه‌ها اعلام کردند که دولت کره جنوبی بعد از ماه‌ها مذاکره با ایالات متحده آمریکا سرانجام موفق به اخذ معافیت برای واردات محموله‌های نفتی ایران از سوی واشنگتن شد که این دسته از خبرها می‌تواند منجر به بهبود جو روانی بازار شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در همین حال این روزها گروه بانک در حال بازی کردن نقش لیدری برای بازار سهام است، انتشار خبرهایی مبنی بر ارسال مدارک افزایش سرمایه تجدید ارزیابی بانک تجارت به بانک مرکزی جهت تایید عامل رونق معاملاتی و تشکیل صفوف خرید در این گروه شد.

وی ادامه داد: همچنین در بورس کالا افزایش قیمت‌ها در محصولات فولاد مبارکه می‌تواند مجدد این گروه را مورد توجه قرار دهد، این گروه این روزها با بحث آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی مواجه است که محاسبات نشان می‌دهد تاثیر این افزایش در نهایت پنج تا 10 درصد بر سود اثر کاهنده خواهد داشت که حائز اهمیت است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به طور کلی شرایط بازار با خروج از روند تردیدها عمدتا از منظر سیاسی همچنان با دید میان مدت کشش مناسبی به خصوص در گروه‌های صادراتی و ارزی برای رشد برخوردار است، اما در کوتاه مدت روند بازار می‌تواند کم نوسان باشد که ناشی از کاهش قدرت جریان نقدینگی و تردید‌های مطرح شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.