کد مطلب: ۳۸۵۶۹۸

۶ محور کلیدی اجلاس G۲۰ در ژاپن / آمریکا و چین مذاکرات تجاری خود را از سر می‌گیرند

6 محور کلیدی اجلاس G20 در ژاپن / آمریکا و چین مذاکرات تجاری خود را از سر می‌گیرند

اگرچه جنگ تجاری از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث در اجلاس G20 ژاپن بود، اما مباحث دیگری هم در این نشست دو روزه مطرح شد که در این گزارش تجارت‌نیوز به آنها اشاره شده است.

چهاردهمین اجلاس سران G20 صبح روز جمعه با حضور رهبران 19 کشور صنعتی جهان و رئیس اتحادیه اروپا در شهر اوساکای ژاپن برگزار شد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از یورونیوز ، جنگ تجاری از مهم‌ترین محورهای مورد بحث در این اجلاس دو روزه بود. روز گذشته شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین کشورهای ثروتمند را متهم به حمایت‌گرایی کرد و گفت: اتخاذ سیاست‌هایی از این دست منجر به نابود شدن نظم تجارت جهانی خواهد شد.

مهم‌ترین مباحث مطرح‌شده در این اجلاس عبارت بودند از:

1- همه اعضا به‌جز ایالات متحده آمریکا بار دیگر پایبندی خود را به توافق پاریس در مبارزه با تغییرات آب‌وهایی اعلام کردند.

19 امضاکننده این توافق اعلام کردند به توافق پاریس که در سال 2015 میان آنها امضا شده، پایبند خواهند بود و متعهد به اجرای کامل آن هستند.

در کنفرانس مطبوعاتی اجلاس G20 سال گذشته در بوئنوس‌آیرس نیز در اعلام شد که امضاکنندگان در توافقنامه پاریس آن را غیرقابل برگشت می‌دانند و مصمم به اجرای کامل آن هستند. با این حال در پاراگرافی جداگانه اشاره شده که ایالات متحده از این توافق خارج شده است.

2- چین و ایالات متحده توافق کردند تا مذاکرات تجاری را از سر بگیرند.

دونالد ترامپ پس از ملاقاتی 80 دقیقه‌ای با رئیس‌جمهور چین در حاشیه این اجلاس به خبرنگاران گفت: ما همکاری خود را با چین از همان نقطه‌ای که متوقف شده بود، ادامه می‌دهیم.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین به همتای چینی خود اعلام کرد، تعرفه‌ها بر 200 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی چین را لغو نخواهد کرد؛ با این حال، تعرفه‌های جدیدی بر صادرات چین وضع نخواهد کرد.

پیش از این نشست، دونالد ترامپ تهدید کرده بود در صورتی که پیشرفتی در مذاکرات با چین حاصل نشود، آمریکا 300 میلیارد دلار کالای وارداتی دیگر از چین را هدف تعرفه قرار خواهد داد. او همچنین گفت هواوی به زودی از لیست سیاه تحریم‌های آمریکا خارج می‌شود.

چین از این اقدام آمریکا استقبال کرد. در ماه‌های اخیر اتهامات آمریکا مبنی بر اینکه این شرکت تهدیدی علیه امنیت ملی این کشور محسوب می‌شود، روابط دوجانبه دو کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

با این حال برخی از کارشناسان در مورد توقف کامل این منازعات تجاری چندان خوشبین نیستند.

3- دونالد ترامپ برای دیدار مجدد با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی ابراز تمایل کرد.

پس از پایان نشست دو روزه اجلاس G20 ، روسای‌جمهور آمریکا و کره شمالی امروز در منطقه غیرنظامی در مرز میان دو کره با یکدیگر دیدار کردند.

ترامپ اولین رئیس‌جمهور آمریکاست که در دوران ریاست‌جمهوری خود وارد کره شمالی شده است.

همچنین این سومین بار است که روسای‌جمهور دو کشور در یک سال اخیر دیدار می‌کنند.

4- پوتین ارزش‌های غربی لیبرال را منسوخ دانست.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در اجلاس G20 ، ایدئولوژی لیبرالیسم را که بعد از جنگ جهانی دوم مبنای دموکراسی‌های غربی بوده منسوخ دانست و گفت دیگر زمان آن سپری شده است.

او با انتقاد از سیاست‌های درهای باز آنگلا مرکل در برابر مهاجران گفت: صدراعظم آلمان با در پیش گرفتن رویکرد لیبرال در برابر مهاجران خاورمیانه، مرتکب یک اشتباه تاریخی شد.

دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا نیز در پاسخ به این نظرات پوتین اعلام کرد، دوران دیکتاتوری به پایان رسیده است.

5- تقابل ترزا می و پوتین در مورد مسمومیت جاسوس سابق روسیه در انگلیس.

روابط بریتانیا و روسیه به دنبال مسموم شدن یک جاسوس سابق روسیه در خاک بریتانیا تیره شد. بریتانیا روسیه را متهم کرده که این جاسوس سابق را با ماده‌ای شیمیایی مسموم کرده اما روسیه این اتهامات را رد کرده است.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا روز جمعه در اجلاس G20، به ولادیمیر پوتین گفت که مسکو باید به اقدامات غیرمسئولانه و بی‌ثبات‌کننده خود پایان دهد تا روابط دو کشور بهبود یابد.

6- علی‌رغم مرگ خاشقچی دونالد ترامپ از عربستان سعودی حمایت کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز شنبه در کنفرانس خبری پس از نشست G20 گفت: بن‌سلمان باید هویت عاملان قتل خاشقنچی را فاش کند.

در مقابل، دونالد ترامپ روز شنبه با محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان جلسه‌ای دوستانه برگزار و از رابطه با عربستان سعودی و ولیعهد این کشور دفاع کرد.

او همچنین گفت که در پرونده قتل جمال خاشقچی، کسی به طور مستقیم انگشت اتهام را متوجه بن‌سلمان نکرده است.

ترامپ در ادامه افزود: خرید تسلیحات نظامی از سوی عربستان موجب ایجاد دست‌کم یک میلیون شغل در آمریکا شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.