کد مطلب: ۳۵۸۱۰۸

۷۰۰ برج تهران پروانه ساختمانی ندارد

700 برج تهران پروانه ساختمانی ندارد

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه طرح جامع مسکن احیاء و عقب‌ماندگی در این بخش را جبران می کند، گفت: از ۹۲۸ برجی که در تهران ساخته شده ۷۰۰برج بدون پروانه ساختمانی است.

به گزارش محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در نخستین نشست مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور که با حضور تمامی معاونان وزیر در حوزه مسکن و شهرسازی، شهرهای جدید، مسکن مهر، سازمان ملی زمین و مسکن در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد، گفت: تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در دوره جدید موجب آشنایی شما مدیران کل راه و شهرسازی با سیاست‌های وزارتخانه شد و همچنین تصویری روشن از اندیشه، نگاه و رویکردهای وزارتخانه در این دوره ارایه کرد. انتظار می‌رود در سال آتی (۱۳۹۸) بتوانید این سیاست‌ها را قوی و جهادی در استان ها عملیاتی و اجرایی کنید.

عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه مدیران کل راه و شهرسازی به عنوان نمایندگان وزارتخانه در استان‌ها بر اجرایی و عملیاتی کردن ۱۰ محور ابلاغ شده در حوزه مسکن و ساختمان اهتمام ویژه‌ای داشته باشند، خاطرنشان کرد: ان‌شاء الله سال ۹۸ سالی است که با همت شما شاهد ساخت و ساز در کشور خواهیم بود. ما از تمامی ظرفیت‌ها، پتانسیل و تقاضاهایی که در حوزه مسکن وجود داشته باشد برای احداث مسکن و رونق دادن به ساخت و ساز بهره می‌بریم.

اسلامی با یادآوری اینکه به هیچ عنوان بدون برنامه اقدامی صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: انتظار داریم در اجرایی کردن ۱۰محور معاونت مسکن و ساختمان و رونق دادن به ساخت وساز مسکن استان‌ها از حرکت‌ها و تقاضاهای رقابتی و کشمکش‌‌های محلی دوری کنند و نیازهای واقعی مردم را ملاک‌عمل قرار دهند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این مطلب که بحث مهم در حوزه تامین مسکن، تقاضای واقعی و پتانسیل تعیین و اثبات‌شده‌ای است که بر اساس نیازها معرفی می شوند، گفت: نیاز واقعی مسکن شناسایی شود و بر اساس آن میزان تعیین شده نیز هدفگذاری برای ساخت مسکن انجام شود. آنچه که در برنامه احداث ۴۰۰ هزار واحد پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده است باید برای استان‌ها، سرمشق و راهنمایی برای توسعه و مدیریت ساخت و ساز باشد.

وی در ادامه قانون ساماندهی مسکن را قانون جامعی دانست و یادآور شد: طرح جامع مسکن با اطلاعاتی که از سوی شما مدیران کل راه و شهرسازی و سایر صاحب‌نظران استانی تکمیل می‌شود، احیا خواهد شد. در عین حال، منابعی که در بودجه برای این مهم پیش‌بینی شده پیش‌تر سابقه نداشته است اما با همت همه شما در این دوره به سرانجام رسید.

وزیر راه و شهرسازی افزود: دو پیستون قدرتمندِ ظرفیت‌ مالی- اعتباری در قانون بودجه ۹۸ خواهیم داشت. یکی تامین ۱۰ هزار میلیاردتومانی است که برای مسکن در نظر گرفته شده که به این بخش اختصاص داده می‌شود و دیگری پیش بینی صندوق توسعه حمل ونقل است که طبق قانون برنامه ششم توسعه، ۱۹ هزار میلیارد تومان برای آن منابع پیش بینی کرده ایم. این دو پتانسیل را باید مدیریت کنیم و این دو باید همواره به صورت یک سرمایه در گردش بتوانند حرکت کنند.

وی در ادامه سخنان خود خطاب به مدیران راه و شهرسازی صیانت از اراضی ملی و دولتی و همکاری مستمر با یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن را از نکات حائز اهمیت برشمرد و گفت: کنترل زمین وظیفه مهمی است که باید با جدیت دنبال شود.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اهمیت شهرسازی اشاره کرد و افزود: باید در شهرسازی به ظرفیت‌های زیست بوم، فرهنگ و نیاز مردم با رویکرد معماری ایرانی اسلامی توجه کنیم. البته از سرکار خانم مهندس صادق مالواجرد به دلیل ضرورت و اهمیت نیز خواسته‌ام تا با مشارکت معاونت مسکن و ساختمان پیش‌نویس آیین‌نامه کنترل شهرسازی را تهیه و ارایه کند.

اسلامی عدم انطباق برخی از طرح‌های جامع را با نیازهای واقعی شهرها بخشی از مشکلات شهرسازی برشمرد و گفت: نقش معاونت شهرسازی و معماری و همچنین معاونت مسکن نقشی کلیدی است و اینها باید راهبری کار را انجام دهند.

عضو کابینه دولت دوازدهم ضمن اظهار تاسف از اینکه از یکسو بسیاری از شهرها با مغایرت‌های اساسی مواجه هستند و از دیگر سو هم شهرها از درون تهی شده‌اند، گفت: باید نسبت به این موضوعات اهتمام ویژه‌ای به کار گرفته شود و باید رابطه معنادار و اهداف روشن و دست یافتنی در شهرسازی و بازآفرینی شهری تعریف و دنبال شوند.

وی گفتگو و تعامل با مهندسان مشاور شهرساز و همچنین راهنمایی دادن به آنها را از نکات حائز اهمیت و قابل‌تامل دانست و گفت: نباید تهیه طرح‌های جامع بر اساس رفع تکلیف انجام شود. نکته مهمی که در تهیه طرح‌های جامع باید مدنظر قرار دهیم این است که باید سکونت، فعالیت و حرکت را توامان ببینیم و در عین‌حال باید بین آنها تفکیک قائل شویم. در تهیه طرح‌های جامع باید بارگذاری های صحیح انجام شوند و فعالیت‌های اجتماعی شهر، فرهنگ، ارتباطات، مناسبات، ترافیک، خطوط ریلی، فاصله ایستگاه راه آهن با شهر، اقتصاد، تولید و اشتغال و همه و همه در نظر گرفته شود.

اسلامی با یادآوری اینکه عباس آخوندی ایده شهرسازی ریل پایه را مطرح کرد، توضیح داد: به سمت ریل پایه رفتن شهرها، ایستگاه‌ها حمل و نقل شهری را تعریف کردن و درون هستههای مرکزی شهر جای دادن، تشویق به فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی و توسعه آن، همه و همه در شهرسازی و در ابتدا در نقشه اتفاق می‌افتد. باید در این مورد مدیران کل راه و شهرسازی در استان ها، مشاوران تهیه کننده طرح های جامع را در این موضوعات مهم شهری و دستیابی به اهداف هدایت کنند.

وی افزود: اگر می‌گوییم در منطقه‌ای می‌خواهیم TOD را توسعه دهیم، باید مباحث فرهنگی، مناسبات، رفت و آمدها، محلات، حفظ محلات را در آن مدنظر قرار دهیم. ما که نمی‌خواهیم با شیوه آزاردهنده خطی بکشیم و به مناطقی عنوان محدوده تاریخی بدهیم تا محدودها خالی از سکنه باشد بلکه بافت تاریخی باید با ممارست به محلاتی سرزنده برای زندگی تبدیل شوند و البته اینکار با تفاهم و تعامل قابل انجام است و جدال و ستیز راه به جایی نمی‌برد.

سرزندگی را با تامین مسکن به محلات شهری برمی‌گردانیم

وزیر راه و شهرسازی افزود: شهرسازی تنها ساماندهی به وضع موجود شهرها نیست بلکه شهرسازی فکر خلاقانه و ایجاد راهکارهایی است که بتوان کیفیت زندگی شهر را ارتقا دهیم. زیرا ارتقا دادن به زندگی مردم در شهرها برای ما بسیار اهمیت دارد.

وی بخش دیگر صبحت های خود با مدیران کل راه و شهرسازی را به ساخت و ساز وکنترل ساختمان اختصاص داد و گفت: نظام مهندسی را شما مدیران کل راه و شهرسازی نظارت کنید. شما باید نظارت کنید که جامعه مهندسی وظایف خود را به درستی انجام دهند. باید تلاش کنیم و موانع بر سر راه کنترل ساخت و ساز را برداریم.

اسلامی گفت: ساماندهی مصالح، ساماندهی حرفه‌ها و مشاغلی که می‌خواهند در حوزه صنعت ساختمان فعالیت کنند، جزو مواردی است که باید برای آنها چک‌لیست‌های نظارتی داشته باشید و کنترل شوند.

عضو کابینه دولت دوازدهم یادآور شد: شهرداری به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران گزارش داد که از ۹۲۸ برجی که در تهران ساخته شده ۷۰۰ برج بدون پروانه ساختمانی انجام شد. مگر چنین چیزی ممکن است؟ واقعا چه مدیریتی اعمال می شود؟ به همین دلیل معتقدم باید چک لیست‌های دقیقی داشته باشیم و از هر کسی وظیفه اش را بخواهیم و نقش ویژه ای هم اعمال شود که کنترل ساختمانی صورت بگیرد.

وی با اعلام اینکه نباید با یک حرکت زمین در زلزله‌ها ساختمان‌ها از هم بپاشند، تصریح کرد: کنترل ساختمان وظیفه هیچ ارگانی به غیر از وزارت راه و شهرسازی نیست.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به نقش‌آفرینی مدیران کل راه و شهرسازی در استان‌ها اشاره کرد و یادآور شد: مدیران کل راه و شهرسازی، دبیر کارگروه زیربنایی استان، عضو شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، دبیر کمیسیون ماده ۵ استان، عضو شورای بازآفرینی استان هستند و با توجه به موضوعات گوناگونی که در استان ها وجود دارد و همچنین داشتن پست و جایگاه کافی و مناسب باید نقش آفرینی فعالی در ساخت و ساز ساختمان‌ها و رونق دادن به آن در استان داشته باشند.

اسلامی تاکید کرد: ما باید برای شکوفایی و رونق اقتصاد، تلاش مضاعف داشته باشیم. فرزندان تحصیلکرده مردم بیکارند. باید به سهم خود باید برای رونق اقتصادی تلاش کنیم تا سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شود و رونق اقتصادی شکل بگیرد. باید هوشمندانه سرمایه‌گذاران را به سمت و سویی هدایت کنیم تا برای تحصیل‌کردگان کشور اشتغال ایجاد کنند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: گره‌گشایی و کارگشایی آگاهانه، هوشمندانه و مدبرانه برای ما یک ضرورت است. ما به شدت نیاز داریم که در حوزه ساخت و احداث مسکن، سرمایه‌گذاری کنیم. شما مدیران کل راه و شهرسازی باید شتاب‌دهنده جریان سرمایه‌گذاری باشید تا امید هر روز در جامعه بیشتر شود.

وی با تاکید بر اینکه باید رونق ساخت و ساز از اولویت‌های مدیران کل راه و شهرسازی باشد، گفت: تعادل‌بخشی به بخش عرضه و تقاضای مسکن از برنامه های ما است و سیاست های ۱۰ گانه‌ای که در حوزه مسکن و ساختمان به استان‌ها ابلاغ شده تعیین کننده هستند. بدین‌معنا که اگر جریان تولید مسکن پایدار بشود، ما به وظیفه قانونی خود عمل کرده ایم. با توجه به نیاز مسکن و ورود تعدادی جوان هرسال به مسیر زندگی مستقل، این نیازمندی، جمعیت افزایش می‌یابد و هرسال به بیش از ۵۰۰ هزار واحد مسکونی نیاز داریم که باید به تولید آن بپردازیم.

عقب‌ماندگی بخش مسکن را جبران می‌کنیم

اسلامی همچنین اعلام کرد: در چند سال گذشته در حوزه تامین مسکن دچار عقب ماندگی بوده ایم که باید تلاش کنیم تا این عقب ماندگی ها را جبران کنیم. باید تلاش کنیم تا ساخت و ساز مسکن به جریان مولد تبدیل شود و بتواند روز افزون این چرخه تولید مسکن را به حرکت درآورد و پاسخگوی نیاز مسکن برای همه اقشار به ویژه مسکن اولی‌ها شود.

وزیر راه و شهرسازی محور دیگر سخنان خود را به بازآفرینی شهری اختصاص داد و گفت: در بازآفرینی شهری باید توجه کنیم که بزک کردن محلات هیچ دردی از جامعه دوا نمی‌کند. احیا و باززنده سازی محلات با بدنه سازی و کف سازی صرف، اتفاق نمی افتد بلکه بافت هایی که پوسیده و فرسوده شده اند باید تعیین تکلیف شوند. باید سکونت و فعالیت متناسب با بافت مرکزی شهر را ایجاد کنیم.

ساماندهی چابهار در اسرع وقت

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اعلام این مطلب که برای چندمین بار در سفر اخیر خود به سیستان و بلوچستان از کپرهای چابهار دیدن کرده است به وضع اسفناک آنجا که غیرقابل تحمل است اشاره کرد و گفت: به هیچ‌عنوان، قابل قبول نیست که اجازه دادیم چابهار به این وضع دچار شود. در اسرع وقت این وضعیت باید ساماندهی شود زیرا این وضعیت در شان جمهوری اسلامی ایران نیست.

بازآفرینی شهری شتاب بگیرد

عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه بازآفرینی شهری باید شتاب بگیرد و سرمایه‌های کشور صرف نیازهای واقعی مردم به مسکن شود از امکان تغییر در برخی از تفاهم نامه های انجام شده شرکت بازآفرینی شهری با بانک مسکن خبر داد و افزود: قسط اول اجرای طرح بازآفرینی شهری به وزارت راه و شهرسازی داده شده است، به همین دلیل باید با دقت و ممارست این پول‌ها، هزینه شود تا نه کسی طلبکار شود و نه ما بی‌جهت برای خود گرفتاری ایجاد کنیم.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه مالکیت زمین باید تعیین تکلیف شود، موضوع مهم دیگری را که با مدیران کل راه و شهرسازی و معاونان خود در میان گذاشت موضوع راه ها بود. وی گفت: در حال حاضر تمامی جاده های اصلی و فرعی کشور اسکن شده و اولویت برنامه‌های حوزه راه نیز کاملا مشخص است. به همین خاطر انتظار دارم تا مدیران کل راه و شهرسازی برنامه محور و براس اساس یافته ها، متاثر از واقعیات گام بردارند و اقدام عملیاتی انجام دهند.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.