کد مطلب: ۱۵۳۲۹۲

آیا می‌شود با بیت‌کوین‌ ماینینگ کسب درآمد کرد؟

آیا می‌شود با بیت‌کوین‌ ماینینگ کسب درآمد کرد؟

پول رمزگذاری شده (Cryptocurrency) بیت‌کوین، یک پول غیرمرکزی (Decentralized) است. به این معنا که در سیستم‌های مالی سنتی، بانک مرکزی وظیفه چاپ و توزیع اسکناس، کنترل نقدینگی، حفظ ارزش پول و تایید اعتبار تراکنش‌های مالی را بر عهده دارد. در شبکه بیت‌کوین نهادی مرکزی برای عرضه، کنترل و اعتباردهی تراکنش‌ها وجود ندارد. بیت‌کوین ماینرها (Bitcoin

پول رمزگذاری شده (Cryptocurrency) بیت‌کوین، یک پول غیرمرکزی (Decentralized) است. به این معنا که در سیستم‌های مالی سنتی، بانک مرکزی وظیفه چاپ و توزیع اسکناس، کنترل نقدینگی، حفظ ارزش پول و تایید اعتبار تراکنش‌های مالی را بر عهده دارد. در شبکه بیت‌کوین نهادی مرکزی برای عرضه، کنترل و اعتباردهی تراکنش‌ها وجود ندارد. بیت‌کوین ماینرها (Bitcoin miners) افرادی هستند که با استفاده کامپیوترهای خود تراکنش‌های بیت‌کوین را اعتباردهی و بابت کار خود مقداری بیت‌کوین دریافت می‌کنند. در این مقاله می‌خواهیم پاسخ چند سوال را بیابیم. بیت‌کوین ماینر چه‌ کار می‌کند؟ بیت‌کوین چگونه عرضه می‌شود؟ آیا می‌شود با بیت‌کوین ماینینگ کسب درآمد کرد؟

جلوگیری از تقلب در شبکه بیت‌کوین

در شبکه بیت‌کوین چگونه می‌توان از تقلب جلوگیری کرد؟ چه تضمینی وجود دارد وقتی فرد «الف» یک بیت‌کوین به فرد «ب» پرداخت کرده است، دوباره همان بیت‌کوین را به فرد «ج» ندهد؟ در سیستم‌های سنتی، بانک‌ها و نهادهای مالی با داشتن اطلاعات هویتی افراد، جلوی چنین اقداماتی را می‌گیرند. در این سیستم‌ها بانک یا موسسه مالی، در پرداخت‌های آنلاین از هویت فرد برای تایید تراکنش، اطمینان از صحت آن و پیگیری‌های بعد استفاده می‌کند. برای تراکنش پول نقد این سیستم‌ها با چاپ نشانه‌های امنیتی و شماره سریال اختصاصی هر اسکناس، مانع از تقلب می‌شوند.

بیت‌کوین ماینرها با توان پردازشی عظیم خود به امنیت و پایداری شبکه بیت‌کوین کمک می‌کنند.

اما در شبکه بیت‌کوین نهاد مرکزی وجود ندارد. چگونه می‌توان در این شبکه از تقلب جلوگیری کرد؟

پاسخ این سوال در بیت‌کوین ماینینگ است. بیت‌کوین ماینرها با استفاده کامپیوترهای خود تراکنش‌های شبکه بیت‌کوین را بررسی و تایید می‌کنند. مجموع توان پردازشی بیت‌کوین ماینر در جهان بین ۱۰ تا ۱۰۰ برابر توان کل پردازشی گوگل تخمین زده می‌شود. آن‌ها با چنین توان پردازشی عظیمی به امنیت و پایداری شبکه بیت‌کوین کمک می‌کنند.

تراکنش با بیت‌کوین

وقتی شما یک اسکناس از کیف پول خود در می‌آورید و به فروشنده می‌دهید، دیگر مالکیت آن اسکناس خاص با شما نخواهد بود. شاید به دلیل گردش دائمی پول، همان اسکناس روزی دوباره به مالکیت شما در بیاید. اما در هر تراکنش نقدی، شخص پرداخت‌کننده مالکیت اسکناس‌ را واگذار می‌کند.

وقتی با استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی یا دستگاه‌های کارت‌خوان مبلغی را پرداخت می‌کنید، صرفا یک تغییر در مانده‌حساب بانکی شما و فروشنده رخ می‌دهد. در آن لحظه، اسکناسی بین دو بانکی که حساب شما و فروشنده در آن‌ها است، منتقل نمی‌شود.

تراکنش با بیت‌کوین چیزی شبیه پرداخت اینترنتی است. در این نوع پرداخت صرفا یک تغییر در مانده‌حساب بیت‌کوینی پرداخت‌کننده و دریافت‌کننده رخ می‌دهد. در یک تراکنش بیت‌کوینی، از بیت‌کوین‌های پرداخت‌کننده کاسته و به بیت‌کوین‌ها دریافت‌کننده افزوده می‌شود.

بیت‌کوین ماینر چه کار می‌کند؟

یک تراکنش بیت‌کوینی شامل چهار نوع داده مهم است. آدرس کیف پول دیجیتال پرداخت‌کننده و دریافت‌کننده، امضای دیجیتال پرداخت‌کننده و دریافت‌کننده، تاریخ و ساعت تراکنش و مقدار بیت‌کوین منتقل‌شده.

بیت‌کوین ماینرها تراکنش‌ها را دائما بررسی می‌کنند. آنان تراکنش‌های ده دقیقه قبل را با هم تجمیع می‌کنند و از آن‌ها یک بلوک می‌سازند.

این بلوک بعدا به زنجیره‌ بلوک‌ها یا بلاک‌چین (Blockchain) بیت‌کوین متصل می‌شود. هر بیت‌کوین ماینری که بتواند یک بلوک بسازد و آن را به بلاک‌چین وصل کند، به دو صورت اجرت می‌گیرد:

1 - هزینه تراکنش:

هر فرد یا گروهی که یک بلوک موفق بسازد و آن را به بلاک‌چین وصل کند، هزینه تراکنش‌های داخل بلوک را دریافت می‌کند. این هزینه معمولا ۲ درصد مبلغ تراکنش‌ها است. البته شبکه بیت‌کوین و استفاده از بیت‌کوین رایگان است. اما بیت‌کوین‌‌ ماینرها معمولا در ابتدا سراغ تراکنش‌هایی می‌روند که در آن‌ها پرداخت هزینه تراکنش برای تایید کننده و سازنده بلوک منظور شده باشد. هر چه باشد زندگی بیت‌کوین ماینر هم خرج دارد و انگیزه اصلی او از بیت‌کوین ماینینگ کسب درآمد است.

مزرعه بیت‌کوین ماینینگ

یک مزرعه بیت‌کوین در آمریکا

2- بیت‌کوین جدید:

شبکه بیت‌کوین به فردی که یک بلوک می‌سازد و آن را به بلاک‌چین بیت‌کوین وصل می‌کند، مقداری بیت‌کوین جدید پاداش می‌دهد. یعنی مقداری بیت‌کوین به کیف پول دیجیتال او واریز می‌کند. بیت‌کوین‌های جدید از این طریق وارد شبکه می‌شوند.

قواعد و سختی‌های شبکه بیت‌کوین

شبکه بیت‌کوین از یک تابع دَرهم‌سازی یا هش (Hash Function) به نام SHA-256 برای رمزگذاری و ثبت تراکنش‌ها در بلوک و اتصال آن به بلاک‌چین استفاده می‌کند.

تابع هش SHA -256 چیست و چه کارکردی در شبکه بیت‌کوین دارد

این تابع هش هر متن یا عبارت ورودی را به یک رشته 32 حرفی از اعداد و حروف بدل می‌کند. مثلا عبارت «قواعد و سختی‌های شبکه بیت‌کوین» با این تابع هش، این‌گونه می‌شود:

3271c005c8d48957bc30a24ed91741f37629256d456863e1b09c26f33ee45c6e

هر عبارتی که در این تابع وارد شود، یک رشته هش شده یکتا ایجاد می‌کند. استخراج داده ورودی با داشتن داده خروجی ممکن نیست. شما نمی‌توانید با داشتن خروجی «3271c005c8d48957bc30a24ed91741f37629256d456863e1b09c26f33ee45c6e» به عبارت ورودی «قواعد و سختی‌های شبکه بیت‌کوین» برسید.

هیچ کنترلی روی رشته خروجی وجود ندارد. فرض کنید که می‌خواهید در ابتدای عبارت هش شده، چند صفر قرار بدهید. تابع یا برنامه‌ای برای تعیین مقدار ورودی درست وجود ندارد. تنها راه، حدس و گمان است. باید شکل‌ها و حالت‌های مختلف را امتحان کنید تا خروجی مطلوب را حاصل کنید.

من پس از 7 بار حدس و گمان، توانستم با عبارت ورودی «??قواعد و سختی‌ های شبکه بیت‌ کوین» به خروجی زیر برسم.

04b8f1178817d3c2ad5ebd3986924d7a4f72387c0a12f392d06169cca6d7f7f5

این خروجی با یک صفر آغاز می‌شود. عبارت ورودی دارای دو علامت سوال و چند فاصله اضافی است. من این دو علامت سوال و فاصله‌های اضافی را با حدس و گمان وارد کرده‌ام.

بیت‌کوین ماینرها با تغییر ترتیب داده‌های ورودی که اطلاعات تراکنش‌های گوناگون و بخشی از داده‌های بلوک قبلی است، باید به خروجی‌های هش شده‌ مشخصی برسند. در حال حاضر برای اینکه رشته خروجی به دست آمده قابل قبول باشد و شبکه اجازه اتصال آن را به بلاک‌چین بدهد، باید با ۱۴ صفر آغاز شود. پیدا کردن ورودی درست برای تولید خروجی قابل قبول در شبکه، اثبات کار (Proof of work) نام‌ دارد. این فرآیند زمان‌بر است.

زمان تولید بلوک‌ها

شبکه بیت‌کوین به نحوی طراحی شده که تقریبا در هر 10 دقیقه یک بلوک تولید و به بلاک‌چین وصل می‌شود. کسی که این بلوک را تولید کند، 2 درصد هزینه تایید تراکنش‌های داخل بلوک و مقداری بیت‌کوین جدید از شبکه دریافت می‌کند.

مقدار پاداش بیت‌کوینی دریافت شده در هر 210 هزار بلوک، نصف می‌شود. مدت زمان لازم برای ایجاد ۲۱۰ هزار بلوک تقریبا برابر ۴ سال است. از 3 ژانویه ۲۰۰۹ که بیت‌کوین معرفی شد تا 14 دسامبر 2011 مقدار پاداش دریافتی به ازای ساخت هر بلوک 50 بیت‌کوین بود. پس از آن، پاداش در هر چهار سال نصف شد. از ۱۴ دسامبر ۲۰۱۱ تا ۲۹ جولای ۲۰۱۵ مقدار پاداش به ۲۵ بیت‌کوین کاهش یافت. امروزه بیت‌کوین ماینرها برای تولید هر بلوک 12.5 بیت‌کوین دریافت می‌کنند. این روند تا سال 2020 ادامه خواهد داشت و پس از آن بیت‌کوین ماینرها فقط 6.25 بیت‌کوین دریافت خواهند کرد.

چنین روندی برای کنترل تعداد کل بیت‌کوین‌ها طراحی شده است. با کمی محاسبه درمی‌یابیم تعداد کل بیت‌کوین‌هایی که می‌توانند وجود داشته باشند، فقط ۲۱ میلیون واحد است. این تعداد تا سال ۲۰۲۴ در شبکه توزیع خواهند شد. پس از آن بیت‌کوین ماینرها در ازای کار خود فقط هزینه تراکنش دریافت خواهند کرد.

سختی استخراج بیت‌کوین

هر بیت‌کوین در حال حاضر 4119.97 دلار قیمت دارد. با حساب دلار 3824 تومان در بازار آزاد، قیمت هر بیت‌کوین 15 میلیون و 754 هزار و 765 تومان است. اگر فرض کنیم در هر تراکنش بیت‌کوینی یک بیت‌کوین منتقل شود، ۲ درصد هزینه تراکنش برابر 315 هزار و 95 تومان خواهد بود. توجه داشته باشید که اگر امروز بتوانید یک بلوک معتبر تولید کنید، علاوه بر هزینه تراکنش‌های درون آن بلوک، 12.5 بیت‌کوین نیز پاداش دریافت خواهید کرد. 12.5 بیت‌کوین حدود 196 میلیون تومان خواهد بود. این مبلغ را باید با هزینه تراکنش‌های داخل هر بلوک جمع بزنید تا دریافتی نهایی را به دست آورید.

این مبالغ چشم‌گیر افراد بسیاری را جذب بیت‌کوین ماینینگ می‌کند. با افزایش تعداد بیت‌کوین ماینرها، توان پردازشی شبکه بیت‌کوین فزونی می‌یابد. افزایش توان پردازشی شبکه بیت‌کوین مدت زمان ساخت بلوک‌ها را کمتر می‌کند. ولی زمان تولید بلوک‌ها باید 10 دقیقه باشد. برای حل این مشکل، شبکه به صورت اتوماتیک میزان سختی تولید بلوک را افزایش می‌دهد. افزایش سختی تولید بلوک یک معنا دارد. باید تعداد صفرهای آغازین در خروجی‌های هش شده افزایش یابد. از این روی بیت‌کوین ماینینگ هر روز سخت‌تر می‌شود.

تعریف سختی استخراج بیت‌کوین

گفتیم که اگر امروز بخواهید بیت‌کوین ماینینگ را شروع کنید، باید بتوانید خروجی‌هایی با ۱۴ صفر آغازین ایجاد کنید. با استفاده از این ۱۴ صفر می‌توان محاسبه کرد که چه تعداد حدس برای ساختن یک خروجی درست از یک بلوک، لازم است. امروزه این عدد 923233068448 است. یعنی کامپیوتر شما باید حدود 923 میلیارد ورودی مختلف را برای به دست آوردن خروجی مطلوب، حدس بزند و هش کند.

بیت‌کوین ماینینگ و ساخت بلوک

شما می‌توانید با نصب نرم‌افزار مورد نیاز بیت‌کوین ماینینگ روی کامیپوتر خود، بیت‌کوین ماینر شوید. این نرم‌افزار و کدهای آن رایگان است. در ابتدا بیت‌کوین ماینرها با استفاده از پردازش‌گر مرکزی (CPU) کامپیوتر خود بیت‌کوین ماینینگ می‌کردند. آن‌ها متوجه شدند که کارت گرافیکی کامپیوتر، این کار را سریع‌تر انجام می‌دهد. به طور مشخص کارت‌های گرافیکی مبتنی بر معماری AMD این کار را بهتر انجام می‌دهند. کارت‌های گرافیکی پرمصرف هستند و گرما و صدای زیادی تولید می‌کنند. بعدها تراشه‌های مخصوص یا ASIC یا (Application-Specific Integrated Circiut) برای بیت‌کوین ماینینگ ساخته شد. این تراشه‌ها عملکرد بهتری دارند.

برای بیت‌کوین ماینینگ دو راه وجود دارد:

۱- یک کامپیوتر قوی با چند کارت‌گرافیکی قدرتمند بخرید و کار را شروع کنید. هزینه خرید چنین کامپیوتری زیاد است. اما ممکن است به صرفه باشد.

۲- یک دستگاه مخصوص بیت‌کوین ماینینگ که دارای ده‌ها تراشه ASIC است تهیه کنید. شرکت Antminer یکی از تولیدکنندگان مطرح این دستگاه‌ها است.

حتی اگر دستگاه شما بسیار قدرتمند هم باشد، امروزه ساخت یک بلوک کامل به قدری سخت است که هیچ سیستم مجزایی توانایی انجام آن را در بازه زمانی قابل قبول ندارد. اگر قدرتمندترین دستگاه بیت‌کوین ماینینگ موجود یعنی Antminer S9 را نیز بخرید، ساخت هر بلوک با آن حدود 3200 روز طول می‌کشد! توان پردازشی این دستگاه 13.5 TH/s (به معنای Tera Hash Per Second) است. یعنی در هر ثانیه می‌تواند 13500 میلیارد ورودی مختلف را حدس بزند و هش کند.

شبکه‌ای بدون سرور مرکزی

بیت‌کوین یک شبکه فرد به فرد دارد. کاربران بیت‌کوین و بیت‌کوین ماینرها بدون واسطه سرور مستقیما به یکدیگر متصل هستند. هر اطلاعات جدید همچون ثبت بلوک تازه، اطلاعات تراکنش‌های جدید و پیشین و اطلاعات مربوط به تغییر سختی کار در هر لحظه روی این شبکه توزیع می‌شود.

باید در نظر داشته باشید که اگر نتوانید در مدت زمان ۱۰ دقیقه یک تراکنش را تایید کنید و با آن بلوک معتبر بسازید، ممکن است فرد دیگری با همان تراکنش، بلوک خود را بسازد و آن را به بلاک‌چین بچسبانند. در این صورت شما باید همه‌چیز را از اول شروع کنید.

برای بیت‌کوین ماینینگ بهتر است به یک استخر بیت‌کوین ماینینگ (Bitcoin Mining Pool) وارد شوید. در این استخر شما به همراه افراد دیگر بیت‌کوین ماینینگ می‌کنید. در این حالت توان پردازشی همه این افراد برای استخراج یک بلوک استفاده می‌شود. پس از استخراج بلوک، پاداش و هزینه‌های تراکنش با توجه به توان پردازشی هر فرد، بین اعضای استخر تقسیم می‌شود.

آیا بیت‌کوین ماینینگ به صرفه است؟

برای محاسبه به صرفه بودن بیت‌کوین ماینینگ باید هزینه‌ها و در‌آمد حاصله را حساب کنید. هزینه‌ها شامل قیمت دستگاه و وسایل جانبی آن، هزینه برق و اینترنت است. دستگاه‌های بیت‌کوین باید شبانه‌روز کار کنند.

برای محاسبه به صرفه بودن بیت‌‌کوین‌کاوی بیایید سودی که از تولید بلوک‌های جدید و به واسطه پاداش تولید بلوک حاصل می‌شود را حساب کنیم.

مدت زمان تولید یک بلوک معتبر و اتصال آن به زنجیره‌بلوکی این گونه به دست می‌آید:

مدت زمان به دست آمدن بلوک بیت کوین
تعداد بلوک‌های حاصل شده در طول یک ماه را این‌گونه می‌توان محاسبه کرد:

بیت‌کوین درآمد حاصل

از این روی تعداد بیت‌کوین‌های حاصله در هر ماه با توجه به اینکه پاداش هر بلوک 12.5 بیت‌کوین است، چنین می‌شود:

تعداد بیت‌کوین‌های حاصل شده در ماه

با توجه به قیمت هر بیت‌کوین درآمد ماهانه برابر خواهد بود با:

درآمد حاصل از بیت کوین در ماه

هزینه برق مصرفی در ماه چنین است:

هزینه برق مصرفی برای تولید بیت کوین

در ساده‌ترین شکل، سود حاصله برابر می‌شود با:

سود حاصل از بیت کوین

یک مثال

فرض کنید دستگاه بیت‌کوین ماینر Antminer S9 را خریده‌اید. این دستگاه توان پردازشی 13.5TH/s دارد. 1323 وات برق مصرف می‌کند و 8 میلیون و 30 هزار تومان قیمت آن است. برای تامین برق به یک منبع تغذیه 1500 واتی نیز نیاز دارید. قیمت این منبع تغذیه حدود 768 هزار تومان است. این دستگاه‌ها به ندرت در ایران پیدا می‌شوند در نتیجه باید هزینه حمل‌ونقل را نیز در نظر بگیرید.

سختی استخراج بیت‌کوین هنگام نوشتن این مقاله 923233068448 است. مدت زمان استخراج یک بلوک معتبر با این دستگاه برابر خواهد بود با:

مدت زمان به دست آمدن یک بلوک

تعداد بلوک‌های حاصله در یک ماه چنین می‌شود:

تعداد بلوک‌های حاصله در یک ماه بیت کوین

با توجه به اینکه پاداش تولید بلوک در حال حاضر 12.5 بیت‌کوین است، تعداد بیت‌کوین‌های به دست آمده در ماه این‌گونه می‌شود:

تعداد بیت‌کوین حاصل شده در ماه

قیمت هر بیت‌کوین امروز 4119.97 دلار یا 15 میلیون و 745 هزار و 765 تومان است، در نتیجه درآمد حاصله از تولید بلوک‌ در ماه برابر خواهد بود با:

درآمد حاصل شده در ماه بیت کوین

باید از این مبلغ هزینه برق و اینترنت را کم کنیم. توان مصرفی این دستگاه 1323 وات است. قیمت هر کیلووات‌ساعت برق هم در محل سکونت من 78.48 تومان است. می‌توانید با مراجعه به آخرین قبض برق خود، هزینه هر کیلووات‌ساعت برق را محاسبه کنید. هزینه برق مصرفی دستگاه چنین می‌شود:

هزینه برق مصرفی برای تولید بیت کوین

در نتیجه سود ماهانه برابر خواهد بود با:

سود حاصل از تولید بیت کوین در ماه

در نهایت ماهیانه حدود یک میلیون و ششصد هزار تومان از طریق بیت‌کوین ماینینگ سود خواهید کرد. این عدد مقدار ثابتی نیست. هرچه تعداد بیت‌کوین ماینرها بیشتر شود سختی استخراج بلوک افزایش می‌یابد و درآمد بیت‌کوین ماینینگ کمتر می‌شود. هزینه اولیه برای خرید و راه‌اندازی دستگاه شما 8 میلیون و 800 هزار تومان است. اگر خوش اقبال باشید و درآمد شما در طول ماه‌های آینده کمتر نشود، اگر می‌خواهید با بیت‌کوین ماینینگ کسب درآمد کنید، دست کم باید 6 ماه صبر کنید تا کسب‌وکارتان به سوددهی برسد.

سخن آخر

دستگاه‌های بیت‌کوین ماینینگ پرمصرف هستند و صدا و گرمای زیادی تولید می‌کنند. چه بخواهید یک کامپیوتر با چند کارت گرافیکی قوی بخرید، چه از دستگاه‌های اختصاصی استخراج بیت‌کوین استفاده کنید، باید نکته‌ای را در نظر داشته باشید. به خاطر صدا و گرما احتمالا نمی‌توانید این تجهیزات را در اتاق‌خواب خود نصب کنید. اگر نتوانید دستگاه‌ها را خنک کنید، بازدهی آن‌ها افت می‌کند و در نهایت ممکن است بسوزند. برای بیت‌کوین ماینینگ به یک محل مجزا، با تهویه مناسب نیاز دارید.

قیمت بیت‌کوین متغیر است. همواره بین قیمت بیت‌کوین و میزان پاداش بیت‌کوینی برای ساخت بلوک‌ها، یک تعادل وجود دارد. اما ممکن است در آینده این ارتباط به نحو دیگری باشد. پس اگر روزی خواستید بیت‌کوین ماینینگ کنید، برای محاسبه به صرفه بودن آن باید از اعداد به‌روز برای قیمت بیت‌کوین، میزان سختی تولید بلوک، پاداش ساختن بلوک و هزینه برق استفاده کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • davood

    سلام وقت شما بخیر
    تشکر از اقای دولتی بابت مقاله کامل و بی نقصشون .
    چند تا سوال ذهنمو مشغول کرده. یه سرچ که زدم دستگاهای مختلفی صرفا بریا تولید هش و رسیدن به بیت کویین ساخته شده . همین سری Antminer ها .
    مدل D3این محصول ظاهرا میگن بعد دو ماه و نهایتا بعد سه ماه میتونه هزینه خودشو در بیاره .
    حالا سوالها
    اگه این درست باشه چرا شرکت سازنده این محصول داره این دستگاهها رو میفروشه ؟ چرا خودش همه بیت کویین ها رو تولید نمیکنه و در اختیار داشته باشه و با هر قیمتی که خواست بده به ملت ؟
    در مرحله دوم چرا پولدارهای که تو این کار هستن (امریکای ها و چینی ها که ارزون واسشون میفته)همه این دستگاهها رو نمیخرین و اجازه ندن این دستگاهها دست کسی بیفته!! که باز اینا باشن بیت کویین ها رو دراختیار داشته باشن ؟ با توجه به اینکه این دستگاهها نهایتا بعد چند ماه میتونن هزینه خودشون رو دربیارن و سود دهی داشته باشن .
    ممنون میشم توضیح بدید که چه چیزی باعث میشه این سوالات درست نباشه و باید بیت کویین به این صورت تولید و مبادله بشه !!
    سوال دیگه اینکه از امازون خرید کنیم میتونیم مطمئن باشیم فیک و قلابی نیستن و درست کار میکنن ؟
    تشکر از پاسخ شما .

    • بهرام دولتی

      پس از اختراع بیت‌کوین، پول‌های رمزگذاری شده دیگری نیز ساخته شدند. برای مثال Ethereum، Litecoin و Dash. هر کدام از این واحد‌های پولی از الگوریتم‌های مخصوص خود استفاده می‌کنند.
      توجه داشته باشید که دستگاه Antminer D3 برای بیت‌کوین‌کاوی ساخته نشده است. این دستگاه از الگوریتم X11 به جای SHA256 استفاده می‌کند و برای استخراج پول رمزگذاری شده DASH کاربرد دارد.
      دستگاه‌های انت‌ماینر سری L برای استخراج لایت‌کوین (Litecoin) و سری D برای استخراج دش (Dash) ساخته شده‌اند. فقط سری S برای استخراج بیت‌کوین هستند. برای استخراج واحد پولی اتریوم (Ethereum) دستگاه‌های اختصاصی قدرت‌مندی تولید نشده‌اند و هنوز کارت‌‌های گرافیکی برای استخراج آن استفاده می‌شوند.
      اگر می‌خواهید از Antminer D3 استفاده کنید، یعنی قصد دارید پول رمزگذاری شده Dash را استخراج کنید. قیمت هر واحد پول Dash در حال حاضر ۲۸۴ دلار است. با توجه به اینکه سختی استخراج این واحد پولی در حال حاضر زیاد نیست، در نتیجه نرخ هش این دستگاه نیز ۱۵ گیگاهش در ثانیه (GH/s) است ( مقایسه کنید با دستگاه Antminer S9 که نرخ هش آن ۱۴ تراهش در ثانیه (TH/s) بود).
      الگوریتم X11 که در واحد پولی Dash استفاده می‌شود، با الگوریتم SHA256 فرق دارد. در نتیجه رابطه‌ای که برای محاسبه مدت زمان استخراج یک بلوک بکار رفت، در مورد این واحد پولی کمی متفاوت است. اما با این همه، سایت‌هایی وجود دارند که با وارد کردن اطلاعات دستگاه‌تان، می‌توانند میزان درآمد ماهانه حاصله را محاسبه کنند. مثل این سایت:
      https://goo.gl/j9m8kF
      در ضمن برای استخراج این واحد پولی نیز، حتما در یک استخر مربوط به آن عضو شوید. در سایت رسمی واحد پولی Dash، استخرهای خوبی معرفی شده‌اند. این لینک مربوط به استخرهای استخراج Dash در سایت رسمی آن است:
      https://www.dash.org/pools/
      آیا برق مصرفی شما از شبکه برق کشور تامین می‌شود؟
      اگر برای مثال از تجهیزات دیگری همچون ژنراتور یا سلول‌های خورشیدی استفاده می‌کنید، باید اطمینان داشته باشد که برق پایداری تولید می‌شود و نوسان ندارد. نوسان برق می‌تواند به منبع تغذیه و خود دستگاه‌‌ها آسیب بزند. با توجه اینکه افراد انگشت‌شماری (اگر خوش‌بین باشیم) در ایران با تعمیر این دستگاه‌های استخراج پول رمزگذاری شده آشنایی دارند، در نتیجه ممکن است دستگاه‌تان برای همیشه خراب شود.
      اگر از هر منبع دیگری غیر از شبکه برق کشور استفاده می‌کنید، حتما یک دستگاه استابلایزر (Statablizer) برای تثبیت برق تولیدی استفاده کنید. قیمت این دستگاه‌ها برای توان ۱۵۰۰ وات حدود ۲۳۰ هزار تومان است.
      حتی در صورتی که از شبکه برق استفاده می‌کنید اما نوسان برق دارید، بهتر است یک دستگاه استابلایزر نیز داشته باشید.
      در صورتی هم که در منطقه قطعی برق دارید، احتمالا مجبور شوید از سیستم برق اضطراری (UPS) استفاده کنید که البته قیمت بالایی دارند.
      موفق باشید

    • زهرافرزین سرشت

      سلام من که هیچ چیزی متوجه نمیشم ونمیتونم اعتمادکنم یه نفرکه متخصص این کارهست لطفایه ترتیبی بده تامن باهاشون تماس داشته باشم یاحضورادرموردش صحبت کنیم

  • بهرام دولتی

    سلام
    ممنون از زمانی که برای خوندن این مقاله صرف کردید. مدت زمان سوددهی هر دستگاه بیت‌کوین‌کاو، نه تنها تابع شرایط بازار هست بلکه به شرایط جغرافیایی و اقتصادی محل سکونت فرد هم بستگی دارد.
    ۱- نه تنها شرکت‌های سازنده این دستگاه‌ها، بلکه مجموعه‌های زیادی در دنیا وجود دارند که مزرعه بیت‌کوین‌کاوی (Bitcoin mining farm) ساخته‌اند. خود این شرکت‌ها از دستگاه‌های که می‌سازند در مقیاس بسیار زیادی برای بیت‌کوین‌کاوی استفاده می‌کنند و هم این دستگاه‌ها را می‌فروشند. معمولا هم خود این شرکت‌ها درصد قابل ملاحظه‌ای از توان پردازشی شبکه بیت‌کوین را هم در اختیار دارند. مثلا ممکن است بیش از ۱ درصد کل توان پردازشی شبکه بیت‌کوین فقط متعلق به یک مزرعه بیت‌کوین‌کاوی باشد.
    فروختن این دستگاه‌ها صرفا یه منبع درآمد دوم است. از طرفی مثلا اگر شرکت Antminer این دستگاه‌ها را نفروشد، شرکت‌های دیگری هستند که دستگاه‌های اختصاصی بیت‌کوین‌کاوی تولید می‌کنند و می‌فروشند. در نتیجه فروختن این دستگاه‌ها می‌تواند یک سود جانبی ایجاد کند.
    ۲- اگر شما توان پردازشی که برای بیت‌کوین‌کاوی استفاده می‌کنید را ۱۰ برابر کنید، لزوما سود حاصله برای شما ده برابر نمیشود. چون، همزمان که شما توان پردازشی را ارتقا می‌دهید، بیت‌کوین‌کاو‌های جدید به شبکه محلق شده‌اند و تعدادی از بیت‌کوین‌کاوهای قبلی هم سیستم‌های خودشون را ارتقا داده‌اند. سختی استخراج بلوک متناسب با این افزایش کل توان پردازشی شبکه، بیشتر می‌یابد. در نتیجه سود حاصله شما کمتر از ۱۰ برابر خواهد بود. از سویی افزایش توان پردازشی، هزینه‌هایی اضافی هم برای تهیه سخت‌افزار هم برای افزایش مصرف انرژی دارد. در نتیجه در هر لحظه، یه حد بهینه برای توان پردازشی وجود دارد که اگر سیستم‌ها را بیشتر از آن حد ارتقا دهید، در نهایت ضرر می‌کنید یا اگر ضرر نکنید هم، سود نخواهید کرد.
    شرکت‌ها در هر زمان با توجه به هدف‌گذاری‌‌های خود و متناسب با شرایط بازار و میزان سختی استخراج بیت‌کوین، میزان افزایش توان پردازشی بهینه را محاسبه می‌کنند و به همان اندازه سیستم‌های خود را ارتقا می‌دهند. عاقلانه نیست که تمام منابع یک جا برای این‌کار مصرف شود.
    ۳- در مقاله‌ هم گفتیم که لزوما برای استخراج بیت‌کوین شما دستگاه اختصاصی نیاز ندارید. خیلی از مزرعه‌های استخراج بیت‌کوین از دستگاه‌های اختصاصی استفاده نمی‌کنند. بلکه هزاران مادربورد و کارت گرافیکی را به هم شبکه کرده‌اند و بیت‌کوین‌کاوی می‌کنند. برای مثال این ویدئو رو در یوتیوب ببیند که با همین کارت‌های گرافیکی شبکه شده، ۱.۵ میلیون دلار در ماه بیت‌کوین تولید می‌کنند.
    https://www.youtube.com/watch?v=K8kua5B5K3I
    کسانی که ثروتمند هستند و در این حوزه فعالیت دارند، فقط می‌توانند بازیگر غالب بازار باشند. آن‌ها می‌توانند روی قیمت بیت‌کوین تاثیر بگذارند. حتی اگر بخواهند هم نمی‌توانند همه این دستگاه‌ها را بخرند و در انحصار داشته باشند. چون فناوری مورد استفاده کدباز است. یعنی من هم می‌توانم این چیپ‌ها و دستگاه‌ها را طراحی کنم و به یک تولید کننده سفارش تولید آن‌ها را بدهم. از این روی ده‌ها شرکت‌ وجود دارند که این دستگاه‌ها را تولید می‌کند و حتی اگر تمام این شرکت‌ها نیز تعطیل شوند، شرکت‌های جدید متولد خواهند شد.
    ۴- اگر از آمازون خرید می‌کنید با اطمینان می‌توان گفت که محصول اوریجینال را می‌خرید.

  • davood

    چقد خوب و کامل و مسلط پاسخ میدید.
    سپاس فراوان.
    همین امروز با توجه به قیمت بیت کویین و دستگاه مدل D3 نظرتون چیه اقدام کنم.
    یه شرکت میتونه اینو با هزینه 13میلیون به دستمون برسونه.
    برق هم خودم میتونم تولید کنم و هزینه برق نداشته باشم :))
    نظر کارشناسانتون رو بهم بگید
    ممنونتون میشم درست مثل سوال قبل 🙂

  • ابوذر مرادی

    سلام
    ممنون بابت آموزش و مطالب مفید
    برای سر و صدای ماینر s9 راهی دارید ؟

  • ناشناس

    امروز 24 مرداد 97 هستش و قیمت بین کوین حدود 6400 دلار هست( زیر ۱۰ هزار دلار نمی ارزه)
    با این قیمت بیت کوین و دردسرهای نگهداری ماینر ها اصلا بصرفه نیست
    از جمله دردسرهای ماینرها دمای بالای اوناست که باید حتما با کولر گازی خنکشون کرد یا در روغن بزاریمشون که هر دو راه کلی هزینه و دردسر داره مشکل تولید صدای زیادشم ی طرف
    مثلا دستگاه s9i 14t برای استخراج بیت کوین در روز ۳ دلار بیشتر در نمیاره
    هزینه برقم جدا

  • حمید جوانمرد

    سلام .
    وقت بخیر
    امکانش هست خیلی کوتاه در مورد سوددهی دستگاه zeon 160k توضیح بدید
    تشکر

  • آرمین

    https://www.aparat.com/v/L6KMr اینطوری راحت میشه استخراج کرد من نتیجه گرفتم