کد مطلب: ۳۸۳۷۷۹

معرفی بهترین نرم‌افزارهای بیت‌کوین ماینینگ

معرفی بهترین نرم‌افزارهای بیت‌کوین ماینینگ

ما پیش‌ازاین به معرفی دستگاه‌های بیت‌کوین و آلت‌کوین ماینینگ روی کامپیوتر و تلفن‌های همراه پرداختیم. برای بیت‌کوین ماینینگ روی تلفن همراه هوشمند لازم است که شما اپلیکیشن‌های مناسب آن را روی گوشی تلفن هوشمند خود نصب کنید. برای ماینینگ روی کامپیوتر هم مثل تلفن همراه، شما به نرم‌افزارهایی نیاز که این کار را انجام دهند.

ما پیش‌ازاین به معرفی دستگاه‌های بیت‌کوین و آلت‌کوین ماینینگ روی کامپیوتر و تلفن‌های همراه پرداختیم. برای بیت‌کوین ماینینگ روی تلفن همراه هوشمند لازم است که شما اپلیکیشن‌های مناسب آن را روی گوشی تلفن هوشمند خود نصب کنید.

برای ماینینگ روی کامپیوتر هم مثل تلفن همراه، شما به نرم‌افزارهایی نیاز که این کار را انجام دهند. ما در این مقاله می‌خواهیم بهترین نرم‌افزارهایی را که برای بیت‌کوین ماینینگ روی کامپیوتر وجود دارند، معرفی کنیم.

بعضی از این نرم‌افزارها را می‌توان برای ماینینگ ارزهای دیجیتال دیگر یا آلت‌کوین‌ها هم استفاده کرد؛ اما هر یک از ارزهای دیجیتال معمولا نرم‌افزارهای مخصوص خود را دارند که البته تنوع آن‌ها در حد بیت‌کوین نیست و معمولا فقط شرکت یا سایت سازنده این ارزهای دیجیتال، این نرم‌افزار را ارائه می‌دهد.

بهترین نرم‌افزارهای بیت‌کوین ماینینگ

1- CGMiner

CGMiner احتمالا محبوب‌ترین و گسترده‌ترین نرم‌افزار بیت‌کوین ماینینگ است. این نرم‌افزار بیشتر برای کنترل و کار با دستگاه‌های بیت‌کوین ماینینگ بر پایه FPGA و ASIC ساخته‌شده است؛ اما اگر شما نسخه‌های قدیمی‌تر از نسخه 3.7.2 را دانلود کنید می‌توانید از آن برای بیت‌کوین ماینینگ با کارت‌های گرافیکی نیز استفاده کنید.

CGMiner در زبان برنامه‌نویسی سی (C) نوشته شده است و نسخه ویندوز، مک و لینوکس دارد.

CGMiner امکانات بسیار زیادی دارد. شما می‌توانید به فایل‌های پیکربندی (Config)، گزارش‌ها و فایل‌های کنترلی دسترسی داشته باشید. در صورت لزوم می‌تواند با آن ابزارهای متعدد بیت‌کوین ماینینگ را کنترل و اورکلاک (Over-clock) کنید یا عملکرد بهتری ارائه دهند.

cgminer

شما با CGMiner می‌توانید هم به‌صورت منفرد و هم به همراه یک استخری از ماینرها، بیت‌کوین ماینینگ کنید. این نرم‌افزار همچنین دستگاه‌های مخصوص بیت‌کوین ماینینگ متعدد ساخته شرکت‌های گوناگون را پشتیبانی می‌کند.

مهم‌ترین بخش نرم‌افزار CGMiner امکانات آن برای کنترل سخت‌افزار است. CGMiner که خود پایه بسیاری دیگر از نرم‌افزارهای ماینینگ دیگر است، امکان کنترل دقیق هر نوع دستگاهی را می‌دهد. همچنین در پکیج نرم‌افزاری آن می‌توانید از دستورها و امکانات ویژه کنترل طیف وسیعی از دستگاه‌های بیت‌کوین ماینینگ استفاده کنید.

2- BFGMiner

BFGMiner شاخه یا نسخه جدا شده از CGMiner است که البته ابزارهای اختصاصی به آن اضافه کرده است. تفاوت این دو نرم‌افزار بیت‌کوین ماینینگ صرفا تغییر یکی از پروتکل‌های کاری آن است. همچنین این نرم‌افزار واسط گرافیکی نیز دارد که شما می‌توانید آن را مستقلا دانلود کنید.

BFGMiner

3- CCMiner

CCMiner یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای بیت‌کوین ماینینگ روی کارت‌های گرافیکی انویدیا (Nvidia) است. در حال حاضر سه شاخه متفاوت از CCMiner وجود دارد.CCMiner یکی از قدیمی‌ترین نرم‌افزارهای بیت‌کوین ماینینگ است که بر پایه فناوری Cuda شرکت انویدیا ساخته‌شده است. این نرم‌افزار یکی از قابل‌اعتمادترین نرم‌افزارها در بین بیت‌کوین ماینرها است.

ccminer

CCMiner در ماینینگ برخی از ارزهای دیجیتال سریع‌ترین و بهترین عملکرد را دارد. ازاین‌روی مشخص است که می‌تواند از الگوریتم‌ها و ارزهای دیجیتال گوناگون پشتیبانی کند.

CCminer نسخه‌های ویندوز و لینوکس دارد.

4- GUIMiner

GUIMiner یک نرم‌افزار بیت‌کوین ماینینگ است که واسط گرافیکی دارد و مثل نرم‌افزارهای دیگر لازم نیست با استفاده از خط دستور آن را کنترل کنید. GUIMiner هم از کارت‌های گرافیکی انویدیا و هم از کارت‌های گرافیکی AMD پشتیبانی می‌کند. در صورت لزوم هم می‌توانید با استفاده از این نرم‌افزار از سی‌پی‌یو (CPU) کامپیوتر هم برای بیت‌کوین ماینینگ استفاده کنید.

GUIMiner

5- مولتی ماینر

مولتی ماینر (Multi Miner) یک نرم‌افزار برای ویندوز، مک و لینوکس است که شما می‌توانید از آن هم برای ماینینگ و هم برای کنترل دستگاه‌های ماینینگ استفاده کنید.

مولتی ماینر به شما امکان می‌دهد که بین دستگاه‌های و سخت‌افزارهای ماینینگ گوناگون جابه‌جا بشوید. شما با مولتی ماینر می‌توانید با دستگاه‌های ماینینگ بر پایه ASIC، FPGA و کارت‌های گرافیکی، ارزهای دیجیتال گوناگون مثل بیت‌کوین، لایت‌کوین و داج‌کوین را استخراج کنید.

Multi Miner

نرم‌افزار مولتی ماینر بر پایه نرم‌افزار BFGMiner که در سطور بالا گفتیم ساخته‌شده است.

6- CPUMiner

CPUMiner یکی نرم‌افزار ساده برای بیت‌کوین ماینینگ با استفاده از سی‌پی‌یو کامپیوتر است. CPUMiner نرم‌افزار ساده‌ای است که می‌تواند آغاز خوبی برای کسانی که اولین بار می‌خواهند به ماینینگ ارزهای دیجیتال بپردازند باشد.

CPUMiner بیشتر یک نرم‌افزار یادگیری ماینینگ و کارهای مرتبط با آن است. شما نمی‌توانید با CPUMiner درآمد چندانی داشته باشید.

CPUMiner

CPUMiner نسخه‌های ویندوز، مک و لینوکس دارد و می‌تواند برای ماینینگ بیت‌کوین و لایت‌کوین استفاده شود. CPUMiner یکی از قدیمی‌ترین نرم‌افزارهای ماینینگ است. نرم‌افزار CGMiner یکی از شاخه‌های جدا شده از این نرم‌افزار است.

7- ایزی ماینر

ایزی ماینر (Easy Miner) خود نرم‌افزار بیت‌کوین ماینینگ نیست بلکه صرفا یک واسط گرافیکی برای کار کردن با CGMiner، ماینرد (Minered) و کوداماینر (Cudaminer) یا همان CCMiner است.

شما ابتدا باید یکی از این سه نرم‌افزار را نصب کنید و سپس سراغ ایزی ماینر بروید.

Easy Miner

8- Poclbm-mod

Poclbm-mod یک نرم‌افزار بسیار بهینه کدباز بر پایه زبان برنامه‌نویسی پایتون برای بیت‌کوین ماینینگ با استفاده از کارت‌های گرافیکی بر پایه AMD یا همان پلتفرم openCL است.

Poclbm-mod هم واسط گرافیکی و هم واسط خط دستور دارد و شما با توجه به‌راحتی خود می‌توانید از هر یک استفاده کنید. Poclbm-mod هم نسخه ویندوزی و هم نسخه لینوکسی دارد.

9- Awesome Miner

Awesome Miner نرم‌افزار ماینینگ نیست بلکه ابزاری برای کنترل دستگاه‌ها و کامپیوترهای ماینینگ است؛ یعنی یک واسط گرافیکی است که شما با آن می‌توانید دستگاه‌های ماینینگ ارزهای دیجیتالی را که شرکت‌های گوناگون مثل بیت‌مین (Bitmain)، اولان (Avalon) یا بیت‌فیوری (Bitfury) ساخته‌اند، کنترل کنید.

در کنار این‌ها شما می‌توانید با استفاده از Awesome Miner به کنترل دستگاه‌های ماینینگ بر پایه FPGA و همچنین نرم‌افزارهای بیت‌کوین ماینینگ بر پایه CGMiner، Xmrig، BFGMiner، SRBMiner بپردازید.

Awesome Miner

Awesome Miner همچنین از الگوریتم‌ها و ارزهای دیجیتال گوناگون که از این الگوریتم‌ها استفاده می‌کنند، پشتیبانی می‌کند. از جمله این الگوریتم‌ها و ارزهای دیجیتال می‌توان به SHA-256، Ethereum، Zcash، Scrypt و X11 اشاره کرد.

Awesome Miner نسخه ویندوزی دارد؛ اما یک ابزار آنلاین بر پایه وب هم دارد که شما می‌توانید با آن سخت‌افزارهای ماینینگ خود از راه دور با گوشی یا کامپیوتر کنترل کنید.

بگذارید دیگران برای شما پول بسازند

آنچه تا به اینجا گفتیم، مهم‌ترین نرم‌افزارهای بیت‌کوین ماینینگ و ماینینگ دیگر ارزهای دیجیتال بودند که می‌توانستید برای بیت‌کوین ماینینگ یا آلت‌کوین (Altcoin) ماینینگ روی کامپیوتر از آن‌ها استفاده کنید. ممکن است شما با کمی جستجو در اینترنت نرم‌افزارهای دیگری نیز در این حوزه بیابید؛ اما به‌احتمال‌زیاد همه آن‌ها بر پایه یکی از چهار نرم‌افزار اصلی مطرح‌شده در بالا یعنی CGMiner، CCMiner، BFGMiner و CPUMiner باشند.

کلاود ماینینگ

جدای از این‌ها، روش دیگری برای ماینینگ ارزهای دیجیتال با نام ماینینگ ابری یا کلاود ماینینگ (Cloud Mining) نیز وجود دارد. در این روش شما به‌جای اینکه خود بخواهید سخت‌افزار تهیه کنید، نرم‌افزار روی آن نصب کنید و به نگهداری و تامین برق این سخت‌افزارها بپردازید، توان پردازشی یا سخت‌افزار را از دیگران می‌خرید و با این توان پردازشی ماینینگ می‌کنید.

مثل یک سرور اینترنت، شما می‌توانید در ازای پرداخت مبلغ خاصی، مقداری از توان محاسباتی یک مزرعه ماینینگ (Mining Farm) یا مجموعه سخت‌افزارهای ماینینگ یک شرکت یا تیم را بخرید و با دستگاه‌ آن‌ها ماینینگ کنید.

در این حالت شما هیچ کنترلی روی سخت‌افزار ندارید ولی از آن‌سو هم لازم نیست ذهنتان درگیر نگه‌داری، تامین برق، قطع شدن برق و اینترنت و کلی چیز دیگر باشد.

شاید از خود بپرسید چرا فرد یا شرکتی که حاضر است مقداری از توان پردازشی سیستم‌های خود را در ازای پول به دیگران واگذار کند، چرا خود با آن به ماینینگ نمی‌پردازند؟

ذهنیت پشت چنین پرسشی این است که اگر ماینینگ با دستگاه‌های این شرکت‌ها‌ به‌صرفه است و درآمد کافی تولید می‌کند، چرا باید کسی آن‌ها را به دیگران اجاره دهد؟

Mining Rig

آیا درآمد حاصل از بیت‌کوین ماینینگ یا آلت‌کوین ماینینگ کمتر از درآمد حاصل از اجاره است در نتیجه آن‌ها دستگاه‌های خود را اجاره می‌دهند؟

این یک سوال به‌جا است؛ اما راستش درآمد حاصل از اجاره بیشتر از درآمد حاصل ماینینگ نیست. اگر چنین چیزی درست باشد، هیچ‌کسی سراغ خرید این سرویس‌ها نمی‌رود.

قضیه این است که ممکن است یک مزرعه ماینینگ بخواهد فعالیت خود را گسترش دهد. برای گسترش فعالیت هم پول نقد نیاز دارد و نمی‌تواند منتظر پرداخت‌های طولانی و درآمد ماینینگ باشد.

در نتیجه برای تامین این نقدینگی، بخشی از توان پردازشی دستگاه‌های خود را می‌فروشد تا پول نقد به دست آورد و کسب‌وکار خود را توسعه دهد.

با احتیاط سراغ کلاود ماینینگ بروید

در کلاود ماینینگ شما به‌عنوان ماینر وقتی بخشی از توان پردازشی یک شرکت یا یک مجموعه سیستم را می‌خرید، عملا کار خاصی نمی‌کنید. سود شما برابر با اختلاف درآمد حاصل از ماینینگ و هزینه اجاره‌ای است که می‌پردازید.

درآمد حاصل از ماینینگ نیز می‌تواند تابع اتفاقات زیادی باشد. اتفاقاتی از جمله افزایش سختی ماینینگ، تغییرات قیمت ارز دیجیتال، تغییرات هزینه تراکنش‌هایی که دریافت می‌کنید و نصف شدن پاداش شبکه (Halving).

معمولا هم هنگام بروز هر یک از تغییراتی که می‌تواند به شما ضرر بزند و درآمدتان را کمتر از هزینه اجاره بکند، کاری از دستتان برنمی‌آید.

هنگامی‌که شما خود سیستم ماینینگ می‌سازید، ممکن است لازم باشد که همه یا بخشی از دستگاه‌های خود را خاموش کنید یا آن‌ها را اورکلاک (Over-Clock) کنید تا عملکرد قوی‌تری داشته باشند و درآمدتان افزایش یابد؛ اما در کلاود ماینینگ شما هیچ کاری نمی‌توانید بکنید. مگر اینکه در شرایط ضرردهی شانس بیاورید و قراردادتان به‌زودی تمام شود.

اگر بخواهید با هر یک از این شرکت‌های ارائه‌دهنده کلاود ماینینگ کار کنید، می‌توانید هزینه‌های آن را با استفاده از ارزهای دیجیتال پرداخت کنید.
درهرصورت ما در ادامه می‌خواهیم چند مجموعه برای کلاود ماینینگ معرفی کنیم.

1- نایس‌هش

نایس‌هش (Nicehash) یک ابزار کلاود ماینینگ خوب برای تازه‌کارهایی است که می‌خواهند با احتیاط وارد بیت‌کوین ماینینگ یا آلت‌کوین ماینینگ بشوند. نایس‌هش به همه افراد اجازه می‌دهد که از سی‌پی‌یو‌ها و کارت‌ها گرافیکی آن‌ها برای ماینینگ ارزهای دیجیتال استفاده کنید.

نایس‌هش همچنین یک نرم‌افزار برای اتصال به سیستم‌های خود ارائه می‌دهد که شما باید آن را دانلود و نصب کنید. نصب و راه‌اندازی این نرم‌افزار نیز راحت است و شما می‌توانید در عرض چند دقیقه آن را راه بیندازید.

NiceHash

نایس‌هش قراردادهای ماینینگ برای بیت‌کوین، زدکش و اتریوم می‌فروشد و شما می‌توانید به‌راحتی هر توانی پردازشی را که لازم دارید، بخرید.

2- جنسیس ماینینگ

جنسیس ماینینگ (Genesis Mining) یکی از بهترین شرکت‌های کلاود ماینینگ است. جنسیس ماینینگ حدود ۵ سال است فعالیت می‌کند و گزینه‌ها و قراردادهای متعددی را ارائه می‌دهد.

شما حتی می‌توانید قراردادهایی را ببندید که در آن توان پردازشی را که خریده‌اید، بین ارزهای دیجیتالی که می‌خواهید تقسیم کنید و حتی روزانه آن‌ها را تغییر دهید.
جنسیس ماینینگ در بین ماینرها بهترین شرکت ارائه‌دهنده خدمات کلاود ماینینگ شناخته می‌شود.

Genesis Mining

3- هش‌نست

هست‌نست (Hashnest) یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت بیت‌مین است. شرکت بیت‌مین خود یکی از بزرگ‌ترین استخرهای بیت‌کوین ماینینگ با نام انت‌پول (Antpool) را دارد. از آنجایی هم که این شرکت دستگاه‌های گوناگونی برای ماینینگ ارزهای دیجیتال مختلف تولید می‌کند، خود خدمات کلاود ماینینگ برای ارزهای دیجیتال گوناگون ارائه می‌دهد.

4- Bitcoin.com

Bitcoin.com یکی از دیگر شرکت‌هایی است که هم استخرهای ماینینگ و هم خدمات کلاود ماینینگ برای بیت‌کوین و بیت‌کوین کش ارائه می‌دهد.

Bitcoin.com mining

5- بیت‌مینتر

بیت‌مینتر (Bitminter) نیز خود هم دارای استخرهای ماینینگ است و هم خدمات کلاود ماینینگ ارائه می‌دهد. بیت‌مینتر نیز مثل نایس‌هش یک نرم‌افزار برای کنترل کردن و ماینینگ ابری خود عرضه می‌کند. شما می‌توانید این نرم‌افزار را روی ویندوز، مک و لینوکس نصب کنید و از خدمات این مجموعه نیز بهره ببرید.

Bitminter

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.