کد مطلب: ۱۹۰۸۲۷

هفت ایده متفاوت کسب‌وکار که می‌تواند در ایران موفق باشد

هفت ایده متفاوت کسب‌وکار که می‌تواند در ایران موفق باشد

همه ما می‌دانیم که در ایران پیدا کردن شغل کار ساده‌ای نیست. اما حتما شنیده‌اید که در کشور ما فرصت‌های خوبی برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید وجود دارد. کسب‌وکارهایی که به سرمایه‌گذاری اندکی نیاز دارند، چندان تخصصی نیستند، منطبق بر نیاز روزند، می‌توانند بی‌اندازه رشد کنند و از همه مهم‌تر، خودتان ارباب خودتان خواهید شد.

همه ما می‌دانیم که در ایران پیدا کردن شغل کار ساده‌ای نیست. اما حتما شنیده‌اید که در کشور ما فرصت‌های خوبی برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید وجود دارد. کسب‌وکارهایی که به سرمایه‌گذاری اندکی نیاز دارند، چندان تخصصی نیستند، منطبق بر نیاز روزند، می‌توانند بی‌اندازه رشد کنند و از همه مهم‌تر، خودتان ارباب خودتان خواهید شد.

بسیاری از مردم برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار شخصی به سراغ ایده‌های تکراری می‌روند: کافی‌شاپ، فست‌فود، لباس‌فروشی و طراحی دکوراسیون داخلی. این ایده‌ها بد نیستند. اما یک مشکل اساسی وجود دارد. در این مشاغل باید با تعداد زیادی بنگاه کوچک دیگر رقابت کنید و درنهایت به بهره‌ای اندک از سود بازار راضی شوید. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به هفت ایده متفاوت کسب‌وکار که می‌توانند در کشور ما موفق باشند.

1- خدمات سالمندان

طی چند دهه اخیر امید به زندگی در ایران رشد کرده است. جمعیت زیادی به کهن‌سالی می‌رسند و با توجه به شرایط دشوار اقتصادی با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند. تمام این مشکلات به خدماتی مثل خانه سالمندان و مسائل پزشکی ختم نمی‌شود. در این گروه سنی نیازهای بی‌پاسخ زیادی وجود دارد که برطرف کردن هرکدام از آن‌ها می‌تواند به یک کسب‌وکار سودآور منجر شود.

ایده متفاوت کسب‌وکار

نیاز به تفریح از جدی‌ترین نیازهای سالمندان است.

توجه کنید که طبقه سالمند بعد از عمری کار و تلاش پولی پس‌انداز کرده‌اند و حالا می‌خواهند از زندگی خود لذت ببرند. این گروه راحت‌تر از جوانان پول خرج می‌کنند. یکی از مهم‌ترین فرصت‌های موجود در گروه سالمندان، نیاز آن‌ها به سرگرمی است. زندگی بدون کار و مشکلات روزمره می‌تواند حوصله‌سربر شود. همچنین آن‌ها کم‌تر در فضای مجازی خوش می‌گذرانند. داشتن فضایی که بتوانند همسالان خود را ملاقات کنند و دوستان جدید بیابند، نیازی است که می‌تواند برای کارآفرینان سودآور باشد.

2- غذای خانگی

امروزه شرکت‌های خصوصی زیادی هستند که برنامه منظمی برای نهار ندارند. کارمندان این شرکت‌ها مجبورند غذای خود را از خانه بیاورند یا از رستوران‌ها غذای آماده بگیرند. اگر هر کارمند بخواهد هرروز 10 هزار تومان برای نهار خرج کند، برای 20 روز کاری باید هرماه 200 هزار تومان بپردازد. یعنی درصدی معنادار از درآمد خود را.

مشتری‌های راضی خودشان برای شما تبلیغ می‌کنند.

از طرف دیگر این غذاهای گران‌قیمت سالم نیستند. برای کارمندان یک وعده نهار خانگی با قیمتی رقابتی پیشنهاد جذابی است. کافی است یک نفر در داخل یک شرکت از غذای شما خوشش بیاید. احتمال این که دیگر کارمندان از او بخواهند که او برای آن‌ها هم غذا سفارش دهد کم نیست. به این شکل بخش زیادی از هزینه بازاریابی شما کم می‌شود. مشتری‌های راضی خودشان برای شما تبلیغ می‌کنند. درست کردن غذا در خانه آن‌قدرها هم کار سختی نیست، نه؟

3- فروش و تعمیر موتورسیکلت الکتریکی

آلودگی هوا، مشکلات ترافیکی، گرانی سوخت، طرح ترافیک و جای پارک. چه کسی حوصله دارد با خودروی شخصی از خانه به محل کار برود؟ دوچرخه می‌تواند یک پیشنهاد خوب باشد. پیشنهادی که به درد شهر تهران نمی‌خورد و تلاش‌های شهرداری برای مرسوم کردن این وسیله نقلیه سبز با شکست مواجه شد.

ایده متفاوت کسب‌وکار

وسایل نقلیه الکتریکی هرروز محبوب‌تر از قبل می‌شوند.

نظرتان در مورد موتورسیکلت‌های بی‌صدا و پاکیزه الکتریکی چیست؟ موتور را به برق می‌زنید و با خیال راحت در شهر گشت‌وگذار می‌کنید. عالی است! اما از کجا باید موتور بخرید؟ اگر موتورتان خراب شد کجا تعمیرش می‌کنید؟ فروش و تعمیر موتورهای الکتریکی فرصت تجاری بی‌نظیری هستند که تا امروز تقریبا نادیده گرفته شده‌اند.

4- طراحی باغچه!

از نظر قانونی تمامی خانه‌های تهران مجبورند باغچه داشته باشند. اما این باغچه‌ها بعد از مدتی به یک تکه فضای خاکی و زشت تبدیل می‌شوند که هیچ کاربردی ندارند. آدم‌های زیادی این روزها به ارائه خدماتی مانند معماری و طراحی دکوراسیون می‌پردازند. اما طراحی و اجرای باغچه‌های آپارتمانی آن‌قدرها جدی گرفته نشده است. همچنین داشتن باغچه‌ای کوچک در داخل خانه ایده خیلی جالبی است.

ایده متفاوت کسب‌وکار

چه کسی دوست ندارد در خانه یک باغچه خرم داشته باشد؟

تنها کافی است چند نمونه جذاب و دیدنی درست کنید و عکس‌هایش را در شبکه‌های اجتماعی بگذارید. باغچه‌ای خرم با یک حوض آب و چند صندلی که بعدازظهرها می‌شود با همسایه‌ها یکجا جمع شد و چای نوشید. اگر موفق شوید قرارداد طراحی یک باغچه را بگیرید، کار شما تمام نمی‌شود. این فضاهای سبز خانگی به نگهداری نیاز دارند. اگر مشتری راضی باشد، تا همیشه به شما مراجعه خواهد کرد. نظرتان در مورد درست کردن یک باغ بر روی پشت‌بام یااتاق‌خواب چیست؟

5- فروشگاه سیار

حتما در سطح شهر با ماشین‌هایی برخورد کرده‌اید که صندوق‌عقب را بالا می‌دهند و اجناسی مثل عطر، لباس، چای، کفش و عروسک می‌فروشند. بیشتر این خودورها وسایل نقلیه شخصی هستند که به‌طور موقت به فروشگاهی سیار تبدیل شده‌اند. جالب اینجا است که این فروشگاه‌های سیار بی‌مشتری هم نیستند.

می‌توانید خلاق‌تر باشید و فروشگاه سیار خود را با فناوری تلفن همراه پیوند بزنید.

نمونه دیگر از این فروشگاه‌های سیار، وانت‌هایی هستند که در شهر می‌چرخند و میوه می‌فروشند یا آهن‌پاره می‌خرند. اما تا امروز هیچ‌کس به این فرصت تجاری رسمیت نداده است. یعنی خودروهای ون متحدالشکلی که تحت یک برند تجاری مشخص به فروش محصولی خاص بپردازند. در دنیا ایده‌هایی مثل کتاب‌فروشی، بستنی‌فروشی و فروش هات‌داگ به‌صورت سیار امتحان شده است. اما فروش سیار هر کالایی می‌تواند به یک ایده تجاری جدید ختم شود. می‌توانید خلاق‌تر باشید و فروشگاه سیار خود را با فناوری تلفن همراه پیوند بزنید. مثلا بجای آن که مشتری شما به کافه برود، کافه برود پیش آن‌ها!

6- تامین مالی

امروزه عده زیادی ایده‌های جدیدی دارند و می‌خواهند برای خود یک کسب‌وکار جدید شروع کنند. اما همه آن‌ها یک مشکل اساسی مشترک دارند: آن‌ها پول ندارند. بیشتر صاحبان ایده با فرایندهای تامین مالی آشنا نیستند. نمی‌دانند چطور می‌توانند وام بگیرند یا برای استفاده از تسهیلات رسمی به چه مدارکی نیاز دارند.

یادگرفتن مراحل قانونی تامین مالی برای کسب‌وکارهای نوپا کار دشواری نیست. از طرفی فقط بانک‌ها نیستند که از این کسب‌وکارها حمایت می‌کنند. راه‌های زیادی وجود دارد که بشود برای مشاغل نو پول جور کرد. یکی از این راه‌ها تامین مالی جمعی است. حتی می‌توانید در مورد سرمایه‌گذارهای خارجی تحقیق کنید و مراحل وارد کردن پول به داخل کشور را بیاموزید. توانایی فراهم کردن پول، از هر توانایی دیگری ارزشمندتر است.

7- خانه‌های هوشمند

بر روی تخت دراز کشیده‌اید. می‌خواهید برای یک لحظه چراغ را روشن کنید، موبایل خود را به شارژ بزنید و باز دوباره بخوابید. چه کسی حوصله دارد از زیر پتو بیرون بیاید و تا نزدیک در برود؟ اما یک راه ساده‌تر هم وجود دارد. می‌توانید با موبایل خود چراغ روشن و خاموش کنید. همین‌طور می‌توانید درجه کولر، هواساز یا بخاری مرکزی را کم یا زیاد کنید.

روشن‌وخاموش کردن چراغ‌ها از راه دور، کنترل کردن قفل در، باز‌وبسته کردن پنجره‌ها، قطع کردن جریان آب‌، برق و گاز، اطلاع از آتش‌سوزی، زلزله و نشت گاز و هزاران کار ضروری دیگر، فقط با استفاده از موبایل ممکن است. تصور کنید که می‌توانستید با هزینه‌ای معقول خانه خود را به اینترنت متصل کنید و کارهای خود را از راه دور انجام دهید. وسوسه کننده نیست؟ چرا از این وسوسه که بیشتر به فیلم‌های علمی تخیلی شباهت دارد استفاده نکنید و یک کسب‌وکار راه نیندازید؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.