کد مطلب: ۲۱۸۴۹۷

کاهش ۱۷ درصدی دانشجویان خارجی در آمریکا

کاهش 17 درصدی دانشجویان خارجی در آمریکا

کاهش شدید تعداد دانشجوهای بین‌المللی در آمریکا نگرانی‌ بسیاری از دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی را در این کشور به دنبال داشته است. بسیاری بر این باورند که سخت‌گیری‌های دولت ترامپ برای مهاجران یکی از دلایل این کاهش است.

الهام میرمحمدی: بر اساس آمار منتشرشده از سوی وزارت امور خارجه آمریکا، تعداد ویزاهای F1 -ویزای تحصیلی در آمریکا- در سال گذشته میلادی تا پایان سپتامبر 17 درصد کاهش یافته است. این خبر بدی برای موسسات و دانشگاه‌های بزرگ در آمریکا است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از سی‌ان‌ان مانی، به نظر می‌رسد از یک سو، شعار ترامپ «اول آمریکا» موجب ترس و نگرانی دانشجوهای خارجی شده است. از سوی دیگر، هزینه تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا به طور متوسط طی ده سال گذشته، 40 درصد افزایش یافته است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که تایید ویزاهای F1 از سال 2005 افزایش یافت و در سال 2015 با ثبت‌نام حدود 600 هزار دانشجوی خارجی به اوج خود رسید. اما از آن زمان تاکنون به طور چشمگیری کاهش یافته است.

ایالات متحده آمریکا در سال 2017، حدود 393573 ویزایی دانشجوی صادر کرده است که این میزان کمتر از 471728 ویزای صادرشده در سال 2016 است.

همچنین، بیشترین میزان کاهش تایید ویزای دانشجویی مربوط به دانشجویان آسیایی به‌خصوص هند و چین بوده که از قضا بیشترین درخواست برای تحصیل در آمریکا را دارند.

اما کاهش تعداد دانشجویان بین‌المللی در آمریکا می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در این مطلب به آنها پرداخته‌ایم.

از یک‌سو هزینه‌های تحصیل در آمریکا و سایر کشورها از سوی دانشجویان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، سخنرانی‌های دونالد ترامپ و سخت‌گیری‌های او در زمینه مهاجرت مورد توجه آنهاست.

از دیگر عوامل شاید بتوان به تغییر سیاست‌ ویزا برای دانشجویان چینی اشاره کرد. تا سال 2014 ویزای F1 برای دانشجویان چینی هر سال باید تمدید می‌شد اما پس از آن قانون در مورد ویزای تحصیلی برای دانشجویان چینی تغییر کرد و آنها ویزای F1 را برای یک دوره پنج‌ساله دریافت می‌کنند.

این امر نقش مهمی در کاهش تعداد ویزاهای دانشجویی ایفا می‌کند.

از سوی دیگر، رقابت سایر کشورها برای جذب دانشجویان بین‌المللی نیز بی‌تاثیر نبوده است. پیش‌تر حدود نیمی از دانشجویان خارجی سراسر کشور برای ادامه تحصیل به آمریکا می‌آمدند. این رقم در حال حاضر به 24 درصد کاهش یافته است.

کشورهایی چون کانادا، آلمان و استرالیا مقاصد جذابی برای دانشجوها محسوب می‌شوند، چرا که پس از فارغ‌التحصیل شدن، اخذ ویزای کار در این کشورها ساده‌تر است.

این در حالی است که موضع‌گیری‌های دولت جدید برای صدور ویزای کار آمریکا (H1-B) -ویزایی که به نیروی کار ماهر خارجی فرصت زندگی در آمریکا را می‌دهد- مهاجرت به این کشور را سخت کرده است.

بنابراین، پس از فارغ‌التحصیلی، ماندن در آمریکا به مراتب دشوارتر از سایر کشورهای دیگر است.

تحصیل دانشجویان خارجی در ایالات متحده منفعت‌های فراوانی در زمینه علم و تکنولوژی داشته است.

از سوی دیگر تحلیل‌گران معتقدند، حضور دانشجوهای خارجی به تنوع در کلاس‌ها کمک می‌کند. از آنجا که بیشتر آمریکایی‌ها در داخل کشور تحصیل می‌کنند، بودن در کنار خارجی‌ها موجب می‌شود با 8 تا 10 فرهنگ و ملیت دیگر آشنا شوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • جواتی

    امریکا رو به نابودی پیش می رود