کد مطلب: ۲۳۶۸۹۵

پیش‌بینی بورس تا پایان امسال؛ انتظارات کارشناسان گویای چیست؟

پیش‌بینی بورس تا پایان امسال؛ انتظارات کارشناسان گویای چیست؟

اعضای چشم‌انداز بورس “تجارت‌نیوز” سال 97 را سالی دشوار برای بازار سرمایه پیش‌بینی می‌کنند که متاثر از نرخ دلار، وضعیت برجام و قیمت‌های جهانی متغییر بوده و در حال حاضر نمی‌توان چشم‌انداز روشنی برایش متصور شد.

مهکامه علیقلی: نظرسنجی «تجارت‌نیوز» از چهره‌های شناخته شده، فعالان و تحلیلگران بازار سرمایه درباره وضعیت شاخص کل(وزنی و ارزشی) تا پایان سال جاری، نشان می‌دهد که همواره شرکت‌هایی که ارزش بیشتری از کل بازار را به خود اختصاص می‌دهند روی شاخص اثرگذاری بیشتری خواهند داشت.

از نگاه آنها، بیش از 70درصد ارزش بازار وابسته به گروه‌هایی است که تحت تاثیر نوسان نرخ دلار هستند. مثل گروه‌های پتروشیمی، فلزات و معادن و شرکت‌های سرمایه‌گذاری مرتبط با این گروه‌ها.

از این رو می‌توان گفت، نوسان‌های نرخ ارز بر روی شاخص کل بسیار اثرگذار است. این وضعیت درباره شرکت‌های دلار پایه نیز وجود دارد.

به تایید کارشناسان یکی از ابهامات درخصوص تصمیمات دولت که در بازارسرمایه اثرگذار است، در ارتباط با آینده نرخ ارز و اثرگذاری تصمیمات ارزی دولت بر روی صنایع واردات محور و صادرات محور است.

در شرایطی که دلار وضعیت شفافی ندارد، احتمال جنگ تجاری بین آمریکا و چین نیز وجود دارد. از این‌رو تحلیلگران معتقدند این دلایل باعث می‌شود تحلیل‌پذیری شاخص کاهش پیدا کند و در مقطع کنونی به طور دقیق نمی‌توان گفت که شاخص کل به چه سمت و سویی خواهد رفت.

اما با فرض اینکه دلار به بیش از 5 هزار تومان برسد، به نظر می‌رسد شاخص کل نیز به بازدهی مطلوبی تا پایان سال خواهد رسید. چرا که این میزان نسبت به دلار 4200تومان سود شرکت‌ها را بالا خواهد برد.

شرایط بازار سرمایه در سال 97 آبستن تحولات اقتصادی از طرفی و تحولات سیاسی از سوی دیگر است.

به گزارش «تجارت نیوز» به تایید کارشناسان یکی از ابهامات درخصوص تصمیمات دولت که در بازارسرمایه اثرگذار است، در ارتباط با آینده نرخ ارز و اثرگذاری تصمیمات ارزی دولت بر روی صنایع واردات محور و صادرات محور است.

از سوی دیگر ابهام در بازارهای جهانی نیز نشان‌دهنده تنش‌های اقتصادی و تجاری بین چین و آمریکا است که این موضوع نیز می‌تواند بر روی قیمت‌های جهانی تاثیرگذار باشد.

این در حالی است که احتمال کاهش رشد اقتصادی چین نیز وجود دارد که این مساله نیز می‌تواند بر بازار سرمایه اثرات منفی داشته باشد. از سوی دیگر تنش‌های سیاسی در منطقه نیز می‌تواند بازار را از بعد روانی دچار تزلزل ‌کند.

به گفته تحلیلگران، ماندن یا خروج آمریکا از برجام یا احتمال تحریم‌های بیشتر نیز در تحلیل از بازار سرمایه باید مد نظر قرار بگیرند.

از این رو در شرایط فعلی نه در مورد صنایع پیشرو و نه اینکه شاخص به چه عددی خواهد رسید نمی‌توان نظر قطعی داد. چرا که در حال حاضر متغییرهای کافی وجود ندارد و هر صحبتی درباره وضعیت شاخص و سهام‌های پیشرو بیشتر جنبه پیشگویی دارد تا تحلیل.

تحلیلگران معتقدند، تصمیم‌گیری گروه ویژه اقدام مالی یا FATF متغیر دیگری است که باید دید آیا ایران به واسطه عدم رعایت قوانین پول‌شویی در لیست سیاه قرار می‌گیرد یا نه؟ اگر ایران در لیست سیاه "اف ای تی اف" قرار بگیرد در عرصه پولی و مالی و ارتباط بانک‌های ایرانی با روابط کارگزاری‌های بین‌المللی با چالش جدی روبه‌رو خواهد شد.

در این صورت ایران دوباره در فهرست سیاه به مدت 10 سال قرار خواهد گرفت.

از سوی دیگر سیاست‌های اقتصادی دولت مبتنی بر ماندن در تورم تک نرخی است، این درحالی است که قیمت ارز در مدت یک سال گذشته افزایش قابل توجه پیدا کرده و نمی‌توان تاثیر نرخ ارز را بر روی کالاهای عمومی کتمان کرد.

از این رو به تایید کارشناسان، از منظر سیاسی و اقتصادی، سال 97 سال پر ابهام و پرچالشی خواهد بود. به نظر می‌رسد پیش‌بینی از وضعیت بازار سرمایه امسال قدری نسبت به سال 96 سخت‌تر باشد.

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند در چنین شرایطی ‌‌باید منتظر هفته‌ها و ماه‌های آتی بود. اما از دید کوتاه‌مدت، فصل مجامع که با مباحث برجام و اعلام نتیجه" اف ای تی اف" تلاقی پیدا کرده باعث می‌شود که شرکت‌ها فصل مجامع پررونقی نداشته باشند و بیشتر صنایع تحت تاثیر متغییرهای سیاسی و تصمیم‌گیری‌های اخیر باشند.

اما در میان‌مدت، این تحولات به ویژه افزایش نرخ ارز نشان داده که تاثیر خود را در بازار می‌گذارد، چرا که قیمت‌ها مسیر خود را طی می‌کنند و بازار سرمایه این اختلاف را جبران می‌کند و در میان مدت بازار سهام تحت تاثیر نوسان‌های نرخ ارز صعودی خواهد بود.

تحلیلگران در کوتاه‌مدت انتظار دارند، با شروع سال 97 روند بازار سهام تحت تاثیر تحولات قرار گرفته و روند مثبتی نداشته باشد.

این درحالی است که برخی تحلیلگران روند شاخص را تا پایان سال صعودی پیش‌بینی می‌کنند که بیشتر مربوط به صنایع معدنی و پالایشی است.

این نظرسنجی حاکی از این است که 40درصد کارشناسان حاضر معتقدند روند شاخص بورس در امسال صعودی است. از نگاه 40درصد دیگر نیز شاخص بورس در امسال روندی خنثی‌ خواهد داشت و تنها 20 درصد نیز بر این باور هستند که شاخص بورس امسال روندی نزولی خواهد داشت.

چشم‌انداز تا پایان سال 97

ردیف کارشناسان سمت شاخص کل گروه/دسته‌های پیش‌رو
1 فردین آقابزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک دی نزولی -
2 هاشم باروتی کارشناس و فعال بازارسرمایه خنثی -
3 سلمان نصیرزاده مدیرتحلیل موسسه اقتصادی آریا سهم خنثی -
4 حامد مددی مدرس و تحلیلگر بازارسرمایه صعودی معدنی- پالایشی
5 مهدی میرزایی مدرس و تحلیلگر بازارسرمایه خنثی -
6 ولید هلالات مدرس و تحلیلگر بازارسرمایه خنثی -
7 مهدی افضلیان مدرس و تحلیلگر بازارسرمایه نزولی تک سهم‌ها
8 ایمان رئیسی فعال و تحلیلگر بازارسرمایه نزولی -
9 محمد خبری‌زاد‌ فعال و تحلیلگر بازارسرمایه صعودی سهام دلاری‌
10 محمدصابر گنجی‌فرد مدیر تحلیل آنلاین یک کارگزاری صعودی فلزات اساسی
11 مجید ملکی تحلیلگر ارشد تامین سرمایه کاردان صعودی دلاری- کامودیتی- فلزی(مس و روی)- پالایشگاهی
12 هادی نصیری تحلیلگر مشاورسرمایه‌گذاری دیلی تحلیل صعودی بنیادی - صادراتی (فولاد- روی)
13 احسان کامیابی تحلیلگر کارگزاری مبین سرمایه خنثی خودرویی
14 علی سعدی مدرس و تحلیلگر کارگزاری فارابی خنثی -
15 مجید پوراشمنان‌طالمی فعال و تحلیلگر بازارسرمایه خنثی صنایع بیمه و لیزینگ
16 مهدی رضایتی تحلیلگر کارگزاری بانک پاسارگاد صعودی دلاری
17 محمدباقرخادمی تحلیلگر سبدگردان سهم‌آشنا صعودی سهم‌های بنیادی (فلزی- معدنی - پالایشی)
18 مهدی سوری مدرس و تحلیلگر کارگزاری خوارزمی نزولی دلاری
19 محمدگرجی‌آرا تحلیلگر و مدیرسرمایه‏‌گذاری صعودی دلاری
20 محسن تقی‌نژاد مدرس و تحلیلگر بورس خنثی پتروشیمی-قطعه‌سازی- تک‌سهم‌ها

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.