کد مطلب: ۲۴۳۶۱۵

بازار داغ اسلحه در جهان؛ کدام کشورها بیشترین معاملات را دارند؟

بازار داغ اسلحه در جهان؛ کدام کشورها بیشترین معاملات را دارند؟

بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی صلح بین‌المللی استکهلم، آمریکا بزرگ‌ترین فروشنده اسلحه در جهان است. در حالی که ایالات متحده و کشورهای اروپایی دیگر با صادرات اسلحه سودهای کلان به جیب می‌زنند، در سال‌های اخیر رقابت تسلیحاتی میان کشورهای عربی در خاورمیانه به شدت افزایش یافته است.

الهام میرمحمدی: از آنجا که تجهیزات نظامی همواره مشتری خود را در سراسر جهان دارد، صادرات اسلحه یکی از راه‌های تجارت و کسب درآمد برای کشورهای قدرتمند است. از این رو فروش تسلیحات نظامی یکی از راه‌های نجات تولید ناخالص داخلی محسوب می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، موسسه تحقیقاتی صلح بین‌المللی استکهلم در تازه‌ترین گزارش خود آمریکا را به عنوان بزرگ‌ترین فروشنده اسلحه در جهان معرفی کرده است.

در این گزارش آمده است که آمریکا طی پنج سال گذشته، 34 درصد فروش سلاح جهان را به خود اختصاص داده است. روسیه با 20 درصد و فرانسه با 6.7 درصد به ترتیب دومین و سومین صادرکننده اسلحه در جهان معرفی شده‌اند.

نمودار زیر بزرگ‌ترین خریداران اسلحه از آمریکا را در فاصله زمانی 2007 تا 2016 نشان می‌دهد:

خریداران اسلحه از آمریکا
بر اساس نمودار فوق، عربستان بزرگ‌ترین واردکننده اسلحه در جهان است. گزارش‌ها حاکی از آن است که یک دلار از هر هفت دلاری که در سال 2016 صرف خریداری تسلیحات نظامی در جهان شده، از سوی عربستان سعودی هزینه شده است.

آمار و ارقام نشان می‌دهد، رقابت تسلیحاتی میان کشورهای عربی از سال 2016 به شدت افزایش یافته است. خرید اسلحه در میان این کشورها به بهانه تامین امنیت موجب شده کشورهای صادرکننده به خصوص آمریکا سودهای کلانی را به جیب بزنند.

تنها در سال گذشته، واردات اسلحه در عربستان سعودی 54 درصد افزایش یافته است.

همچنین بزرگ‌ترین قرارداد تسلیحاتی تاریخ جهان سال گذشته در ریاض امضا شد. این قرارداد 460 میلیارد دلار برای سعودی‌ها هزینه داشت. بخشی از آن که به ارزش 350 میلیارد دلار است برای مدت 10 سال بوده و بخش 110 میلیارد دلاری به صورت آنی و در جریان سفر دونالد ترامپ به عربستان عملیاتی شد.

علاوه بر آمریکا، عربستان در سال‌های اخیر قراردادهای تسلیحاتی زیادی با کشورهای اروپایی از جمله انگلیس و فرانسه امضا کرده است.

در حاشیه سفر ماه گذشته بن سلمان، ولیعهد سعودی به فرانسه توافق جدیدی برای خرید اسلحه از فرانسه حاصل شد.

این در حالی است که پارلمان اروپا چند ماه پیش با متهم کردن عربستان سعودی به نقض حقوق بشر در یمن، به اتحادیه اروپا توصیه کرد که علیه این کشور تحریم‌های تسلیحاتی اعمال کند.

صادرات اسلحه به عربستان یکی از اصلی‌ترین راه‌های کسب درآمد کشورهای اروپایی است و عربستان رکورددار بالاترین میزان قراردادهای تسلیحاتی با اتحادیه اروپا است. میزان خرید سلاح عربستان از انگلیس در 10 سال گذشته حدود 275 درصد افزایش یافته است.

تنها در سال گذشته انگلیس بالغ بر 3.8 میلیارد یورو، فرانسه 1.5میلیارد یورو و آلمان 722 میلیون یورو سلاح به عربستان فروخته است.

ایتالیا، کرواسی، سوئد و بلژیک از دیگران کشورهای اروپایی صادرکننده اسلحه به عربستان هستند.

با وجود این، تمایل اتحادیه اروپا برای اعمال محدودیت و تحریم بر فروش سلاح به عربستان، به ضرر کشورهای اروپایی به خصوص انگلیس است. این کشور که 48 درصد از تسلیحات‌ نظامی‌اش را به خاورمیانه صادر می‌کند، امتیازات زیادی را از دست خواهد داد.

به این ترتیب، در حالی که تجارت اسلحه به یکی از مولفه‌های رشد اقتصادی کشورهای تولیدکننده تبدیل شده، رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه به شدت افزایش یافته است. نمودار زیر بزرگ‌ترین خریداران اسلحه را تنها در سال گذشته نشان می‌دهد و عربستان سعودی در صدر این فهرست قرار دارد. امارات متحده عربی، قطر و عراق نیز در سال گذشته به میزان قابل توجهی قراردادهای تسلیحاتی امضا کرده‌اند.

کشورها سال گذشته بیشترین تسلیحات 1

* بخش‌هایی از این گزارش برگرفته از منابع یورونیوز، گاردین و statista است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.