کد مطلب: ۲۵۴۷۹۲

جام جهانی چقدر برای روسیه آب می‌خورد؟

جام جهانی چقدر برای روسیه آب می‌خورد؟

برآوردها نشان می‌دهد که کشور روسیه حدود 13 میلیارد دلار برای میزبانی جام جهانی 2018 هزینه کرده که از این میزان 70 درصد از طریق بودجه عمومی و 30 درصد از طریق سرمایه‌گذاران خصوصی تامین شده است.

الهام میرمحمدی: برگزاری مسابقات جام جهانی در روسیه که در ماه ژوئن و جولای برگزار می‌شود، می‌تواند منجر به تقویت اقتصاد این کشور در شش ماهه دوم سال 2018 شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این اولین بار است که جام جهانی در روسیه برگزار می‌شود و 11 شهر در این کشور میزبان بازی‌ها خواهند بود.

برگزاری این رویداد ورزشی در چنین مقیاس بزرگی از یک‌سو موجب مطرح شدن روسیه به عنوان یک ابرقدرت جهانی می‌شود و از سوی دیگر توسعه ورزش و زیرساخت‌های اجتماعی و حمل‌ونقل را به دنبال دارد.

بر اساس پیش‌بینی‌های markets.nordea ، با در نظر گرفتن هزینه‌ها به نظر می‌رسد روسیه گران‌ترین میزبانی را در طول تاریخ برگزاری بازی‌های جام جهانی تجربه خواهد کرد.

برآوردهای این موسسه نشان می‌دهد که کشور روسیه حدود 13 میلیارد دلار برای میزبانی هزینه کرده که از این میزان 70 درصد از طریق بودجه عمومی و 30 درصد از طریق سرمایه‌گذاران خصوصی تامین شده است.

جدول زیر هزینه‌کرد سایر کشورهای میزبان جام جهانی را نشان می‎دهد:

کشور سال برگزاری هزینه برگزاری
فرانسه 1998 2 میلیارد دلار
کره-ژاپن 2002 2.8 میلیارد دلار
آلمان 2006 3 میلیارد دلار
آفریقای جنوبی 2010 3.7 میلیارد دلار
برزیل 2014 11.5 میلیارد دلار
روسیه 2018 13 میلیارد دلار

اولین پرسشی که با دیدن این ارقام به ذهن می‎رسد این است که چرا میزبانی جام جهانی نیاز به چنین هزینه‌های هنگفتی دارد.

بر اساس گزارش‌ها، از مجموع 13 میلیارد دلار حدود 30 درصد، معادل 1.4 میلیارد دلار به توسعه زیرساخت‌های ورزشی، 50 درصد، معادل 6.8 میلیارد دلار صرف بهبود سیستم حمل‌ونقل و باقی‌مانده آن یعنی 2.1 میلیارد دلار به فعالیت‌های پشتیبانی اختصاص داده شده است.

در بازه زمانی 2013 تا 2017، روسیه سالانه حدود دو میلیارد دلار بودجه برای این هزینه‌ها در نظر گرفته که این رقم تنها 0.2 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور (1.283 تریلیون دلار) را تشکیل می‌دهد.

با توجه به تعداد کل فروش بلیت‌ها تا این لحظه احتمالا حدود 500 هزار گردشگر خارجی به روسیه خواهند رفت. به نظر می‌رسد، تاثیر اقتصادی جام جهانی در ماه‌های ژوئن و جولای برای خرده‌فروشان، رستوران‌ها و هتل‌ها بیش از سایر بخش‌ها محسوس باشد.

تجربه میزبانی مسابقات جام جهانی نشان می‌دهد که گردشگرانی که برای حمایت از تیم‌های ملی خود به کشور میزبان سفر می‌کنند، حدود دو برابر بیشتر در مقایسه با گردشگران معمولی هزینه می‌کنند.

با در نظر گرفتن هزینه‌های اقامت، غذا، نوشیدنی، سوغات و غیره برآوردها حاکی از آن است که یک بازدیدکننده جام جهانی حدود پنج تا هشت هزار دلار در این سفر هزینه کند.

علاوه بر افزایش فروش در بخش خرده‌فروشی، پیش‌بینی می‌شود مشاغل بیشتری به خصوص در بخش خدمات حمل‌ونقل و تجارت در سال جاری میلادی ایجاد شود. اگرچه احتمالا این افزایش موقت خواهد بود.

همچنین برگزاری بازی‌ها در روسیه به افزایش 0.15 تا 0.25 درصدی تولید ناخالص داخلی این کشور منجر خواهد شد.

اما احتمالا با ورود ارز خارجی به بازار داخلی این کشور طی این دوره، روسیه شاهد افزایش قیمت‌ها و تورم خواهد بود. با وجود این، به نظر می‌رسد نرخ تورم همچنان پایین‌تر از نرخ هدف که چهار درصد است، باقی خواهد ماند.

بررسی دوره‌های پیشین جام جهانی نشان می‌دهد که افزایش نرخ تورم در تمامی این کشورها موقت بوده و ادامه نیافته است.

صرفنظر از تاثیرات مثبت میزبانی جام جهانی، نباید چالش‌هایی را که بر سر راه اقتصاد روسیه وجود دارد، نادیده گرفت.

یکی از این چالش‌ها تعطیلی موقت و کامل برخی از کارخانه‌ها در حین برگزاری جام جهانی است.

حکم توقف فعالیت حدود 200 شرکت که شامل صنایع مربوط به استخراج و ذوب فلزات، پتروشیمی و نیروگاه‌های انرژی هسته‌ای می‌شوند به دلیل ملاحظات ایمنی و زیست‌‌محیطی از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس‎جمهور این کشور صادر شده است.

تعطیلی این کارخانه‌ها اثرات نامطلوب خود را بر روی اقتصاد روسیه دارد و عمدتا منجر به کاهش تولید در این کشور می‌شود. پیش‌بینی می‌شود درآمد حاصل از این بخش‌ها حدود چهار میلیارد دلار کاهش یابد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمد

    با دلار 8000 تومانی میشه حدود یک دوازدهم بودجه سال 97 ایران