کد مطلب: ۲۶۷۰۶۲

بحران در بازار موبایل؛ وارد کننده مورد نظر در دسترس نیست

بحران در بازار موبایل؛ وارد کننده مورد نظر در دسترس نیست

اعتراضات که در روزهای اخیر به صورت پراکنده مطرح می‌شد از زمانی اوج گرفت که به گفته برخی از کسبه در این دو مرکز، قیمت کالاهای ارائه شده تا ۴۰ درصد افزایش را تجربه کرد. به شکلی که بسیاری از کسبه که از ملک استیجاری استفاده می‌کنند، حتی توان پرداخت اجاره‌بها را ندارند.

محسن حسینی: موج افزایش نرخ ارز و نوسانات بازار بالاخره اعتراضات فروشندگان در بازار موبایل را نیز به دنبال داشت. روز یکشنبه فروشندگان و مغازه‌داران در پاساژهای چارسو و علاالدین دست به اعتراض زدند. فروشندگان این دو پاساژ که دو مرکز اصلی فروش گوشی‌های هوشمند در تهران شناخته می‌شوند به افزایش قیمت‌ها و کسادی بازار اعتراض داشتند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این اعتراضات که در روزهای اخیر به صورت پراکنده مطرح می‌شد از زمانی اوج گرفت که به گفته برخی از کسبه در این دو مرکز، قیمت کالاهای ارائه شده تا ۴۰ درصد افزایش را تجربه کرد. به شکلی که بسیاری از کسبه که از ملک استیجاری استفاده می‌کنند، حتی توان پرداخت اجاره‌بها را ندارند.

فهرست دریافت کنندگان ارز دولتی

پس از آن که گزارش‌های گوناگون در ارتباط با افزایش سرسام آور قیمت‌ها در بازار موبایل منتشر شد، بسیاری از کسبه بازار موبایل تصمیم گرفتند تا به عنوان اعتراض مغازه‌های خود را تعطیل کنند. همزمان با این اتفاقات، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در حساب توییتر خود به ۵۴ شرکتی اشاره کرد که از ابتدای سال جاری تا تاریخ ۲۹ خرداد ارز دولتی برای واردات دریافت کرده‌اند اما برخی از آنها در این مدت هیچ وارداتی نداشته‌اند و برخی دیگر نیز با وجود دریافت ارز دولتی با قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومان اقدام به فروش محصولات وارداتی با قیمت بازار آزاد کرده‌اند.

البته این افزایش قیمت‌ها تنها دامن بازار گوشی‌های پرچمدار و گران‌قیمت را نگرفت و برخی از میان‌رده‌ها نیز قربانی سودجویی برخی واردکنندگان شدند. به عنوان نمونه گوشی هوآوی مدل FIG-LA1 که در بازار جهانی با قیمت ۲۱۹ دلار به فروش می‌رسد در فروشگاه‌های داخلی قیمتی معادل یک و نیم میلیون تومان دارد. این محصول را یکی از شرکت‌هایی به کشور وارد می‌کند که از ارز دولتی استفاده کرده است. اما با محاسبه قیمت مشخص می‌شود که این گوشی هوشمند با دلار ۶ هزار و ۸۰۰ تومانی به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

گوشی که در دست دارید با چه ارزی به کشور وارد شده است؟

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای نظارت بر بازار موبایل فهرست شرکت‌هایی که برای واردات این کالاها از دولت ارز دریافت کرده بودند را منتشر کرد. محمدجواد آذری جهرمی که وعده این افشاگری را در توییتر منتشر کرده بود.

در فهرست منتشر شده از سوی وزارت ارتباطات نام ۵۴ شرکت دریافت کننده ارز دولتی آمده است. این شرکت‌ها برای واردات ۷ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۶۴۶ گوشی موبایل با ارزش ۵۸۰ میلیون و ۶۲۹ هزار و ۲۷۳ یورو، از دولت ارز دریافت کرده‌اند.

اما تا تاریخ ۲۹ خرداد، تنها ۱۴۰ هزار و ۳۹۹ گوشی تلفن همراه با ارزش ۷۵ میلیون و ۲۸۳ هزار و ۸۶۰ یورو به کشور وارد شده است. این در حالی است که ۲۲۰ میلیون و ۶۴۳ هزار و ۲۰۶ یورو ارز به شرکت‌های موجود در فهرست منتشر شده واگذار شده است.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرده است در راستای رعایت حقوق مصرف‌کننده از طریق سامانه همتا با شماره‌گیری کد دستوری *7777#، مردم می‌توانند با وارد کردن شماریه سریال گوشی همراه خود مطلع شوند که این گوشی با استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده یا خیر. در صورتی که وارد کننده از ارز دولتی استفاده کرده و با قیمت بازار آزاد اقدام به فروش کرده باشد این موضوع از سوی تعزیرات قابل پیگیری خواهد بود.

بحران قیمت‌ها

همزمان با اعتراض‌های کسبه چارسو و علاالدین، برخی واکنش‌ها نسبت به این افراد چندان رنگ‌و بوی همدردی نداشت. برخی کاربران در حساب توییتری خود نسبت به این اتفاقات واکنش نشان داده و نوشتند که این فروشندگان لوازم جانبی و گوشی‌های هوشمند را با قیمتی بسیار بیشتر از قیمت واردات به مصرف‌کنندگان می‌فروختند و امروز که خود با معضل رکود و گرانی روبرو شده‌اند، نگرا‌نند.

یکی از مغازه‌داران چارسو در این رابطه گفت: «در بیست روز گذشته قیمت هر گوشی موبایل تقریبا دو برابر شده است. گوشی که ۳ و نیم میلیون تومان بود امروز با قیمت ۷ میلیون به فرو.ش می‌رسد.» بدیهی است که خریداران گوشی که قیمت واقعی آن حتی از قیمت بیست روز پیش نیز کمتر بوده حاضر به پرداخت ۷ میلیون تومان نیستند و همین موضوع موجب کسادی در بازار شده است. فروشنده دیگری در حاشیه اعتراضات روز یکشنبه گفت که قیمت آیفون ایکس از ۶ میلیون تومان به ۱۳ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مسعود

    البته مظلوم نمایی میکنید چون حداقل درامد و سود ماهانه شما 10 تومن است و مسلم است که 4 تومن سود را ضرر میدانید.

  • عبد الله حکیمی

    اولا این چه صیغه ای است که آقای آذری جهرمی وزیر ارتباطات در حساب توییتر خود به مردم پاسخ می دهد. ثانیا آیا این معادله صحیح است که مشتری پس از اینکه تلفن همراه خریداری کند، برای مطلع شدن که این گوشی با استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده یا خیر اقدام به ارسال شماره سریال گوشی همراه خود کند که در صورتی که وارد کننده از ارز دولتی استفاده کرده و با قیمت بازار آزاد اقدام به فروش کرده باشد این موضوع از سوی تعزیرات قابل پیگیری خواهد بود. یعنی مشتری پس از اینکه گوشی را خریداری کند، باید تازه با مراجع قضایی سرکار پیدا کند. پس نقش تعزیرات دولتی در اینجا چی است؟ آیا نباید این موضوع از سوی دولت پیگیری شود؟

  • حسام خان

    متاسفانه کشور از نبود نظارت دقیق و مسولین مقتدر و کاردان، ملاک قرار دادن تحصیلات برای انتسابات شغلی یا داشتن سوابق بی ارتباط، بدون در نظر گرفتن لیاقت کاری و عرضه شغلی در رنج است.
    ای چه بسا یک فرد بی سواد یا کم سواد باعرضه و کاردان مشکلات صنف گوشی را بهتر بداند.

  • سهیل

    همیشه تو ایران نوش دارو پس از مرگ سهرابه
    ار اول باید اعلام می کردند چه شرکت هایی از دلار دولتی استفاده کردند