کد مطلب: ۲۸۷۶۹۴

تجارت‌نیوز در گفتگو با فعالان اقتصادی بررسی کرد:

قاچاق چمدانی دارو در مرزهای ایران و عراق

قاچاق چمدانی دارو در مرزهای ایران و عراق

قاچاق پوشاک، سوخت و اقلام خوراکی کم بود که حالا در فضای مجازی پای قاچاق دارو نیز در داروخانه‌ها به میان کشیده شده است. صادرات و واردات قاچاق‌گونه دارو تهدیدی است که به گفته کارشناسان می‌تواند سلامت جامعه را نشانه بگیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، فعالان اقتصادی آن هم در حوزه دارو می‌گویند که به دنبال تحریم‌ها یکی از حوزه‌هایی که بر ما فشار خواهند آورد، همین بخش دارو و پزشکی است. در این باره اوایل مرداد ماه بود که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حیاط ساختمان دولت حاضر شد و در جمع خبرنگاران گفت که «با وجود اعمال تحریم‌ها هیچگونه کمبودی در زمینه دارو وجود ندارد و بیماران خاص نگران داروها نباشند.» این سخنان در شرایطی مطرح می‌شود که دبیر انجمن کانونی سراسری داروخانه‌های کشور از واردات داروهای خاص به کشور خبر می‌دهد و در این زمینه می‌گوید که «متاسفانه ما با مشکلات به طور شعار محوری برخورد می‌کنیم. برخی‌ به دلیل رعایت مصالح کشور چنین شعارهایی را ارائه می‌دهند؛ درحالی که واقعیت‌های جامعه را در حوزه سلامت نباید نادیده گرفت.»

همچنین یک فعال اقتصادی چندی پیش در صفحه تویتری‌اش نوشت: «در صف تحویل بار پرواز بغداد دیدم چمدان عراقی‌ها مملو از دارو است. به نظر می‌رسد که سیاست ارزی غلط است؛ قاچاق سوخت کم بود و حالا دارو هم به این موضوع اضافه شده است.»

به نظر می‌رسد در این شرایط بد اقتصادی قاچاق کالاها بیش از هر موضوع دیگری مورد توجه سودجویان قرار گرفته است، به ویژه در حوزه دارو نیز عده‌ای معتقدند که دولت ایران به دلیل سوبسیدی که به داروخانه‌ها اعطا می‌کند باعث می‌شود که هزینه‌های خرید دارو در ایران نسبت به سایر کشورهای منطقه‌ای مقرون به صرفه باشد. از این رو توریست‌های عراقی به دلیل گرانی دارو در عراق، کالای مورد نظر را از ایران تهیه و به صورت چمدانی وارد کشورشان می‌کنند.

دارو از ایران قاچاقی صادر می‌شود!

در همین حال دبیر انجمن کانون سراسری داروخانه‌های کشور در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره پدیده قاچاق دارو می‌گوید: مواد اولیه داروها وارداتی است. مواد اولیه مرتبط به حوزه سلامت و دارو از کشورهای خارجی تامین می‌شود، حالا که وضعیت تحریم‌ها را پیش رو داریم بازار قاچاق دارو نیز شکل گرفته و بیش از هر چیزی این نوع اقدامات غیر اخلاقی را در کشور شاهد هستیم.

فعالان اقتصادی معتقدند که مافیا و صادرات قاچاق گونه دارو به سایر کشورها آن هم از ایران از قدیم مطرح بوده و این درحالی است که امروز نیز شاهد جولان این نوع فعالیت‌ها در کشور هستیم. هادی ابوی با اشاره به این دیدگاه‌ها اظهار می‌کند: طی 10 سال گذشته دارو از ایران به سایر کشورها صادر می‌شد اما امروز این معادله به دلیل برخی سیاست‌های نادرست بالعکس شده است. به طوری‌که امروز با وجود تحریم‌ها و کمبود مواد اولیه مورد نظر در حوره دارو شاهد واردات داروهای قاچاق از کشورهای همسایه به ایران هستیم. به هر حال واردات قاچاق چمدانی دارو امری اجتناب‌ناپذیر است که دستگاه‌های نظارتی باید برای کنترل این موضوع هر چه سریع‌تر ورود و این مسائل را مورد پیگیری قرار دهند.

او می‌افراید: با توجه به اینکه واردات دارو به شکل چمدانی در حال رخ می‌دهد اما باید اشاره کرد که قاچاق مورد نیاز در حوزه سلامت سازمان یافته است و براساس لیست مورد نظر و کمبود داروهایی که در این شرایط در سطح داروخانه‌ها مواجه هستیم، تهیه و به داخل وارد می‌شود.

ابوی به استاندارد داروهای قاچاق شده به کشورمان اشاره می‌کند و می‌گوید: این داروهای وارداتی غیررسمی بی‌اشکال نیست. باتوجه به وضعیت نابسامانی که در حوزه توزیع داروها مشاهده می‌شود باید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سازکار مشخصی را در نظر بگیرد و پاسخگوی نیاز مردم باشد. ما معتقدیم باید واردات دارو از طریق شرکت‌های رسمی و تحت نظر وزارت بهداشت وارد کشور شود.

دبیر انجمن کانونی سراسری داروخانه‌های کشور در پاسخ به این پرسش که وزیر بهداشت معتقد است که کمبود دارویی وجود ندارد، آیا واقعیت‌ها در کف داروخانه‌ها بیانگر این موضوع است یا خیر، می‌افزاید: متاسفانه ما با مشکلات به طور شعار محوری برخورد می‌کنیم. برخی‌به دلیل رعایت مصالح کشور چنین شعارهایی را ارائه می‌دهند؛ درحالی که واقعیت‌های جامعه را در حوزه سلامت نباید نادیده گرفت.

برخی فعالان اقتصادی در حوزه غذا و دارو معتقدند که شرایط نگهداری دارو متفاوت است. شرایط نگهداری داروها به دمای ویژه نیاز دارد و هر دارو نیز با یک دمای خاص نگهداری می‌شود. دبیر انجمن کانونی سراسری داروخانه‌های کشور هم با اشاره به این مساله می‌گوید: دارو روغن نباتی نیست که به مردم توصیه کنیم نخرید تا ارزان شود. شرایط نگهداری دارو وضعیت خاص را می‌طلبد که امیدواریم این نوع موضوع‌ها در اولویت نخست دستگاه‌های دولتی قرار گیرد.

قاچاق چمدانی دارو

از سوی دیگر نایب رئیس اتاق مشترک ایران و عراق درباره واردات قاچاق دارو از عراق به ایران به تجارت‌نیوز می‌گوید: همیشه بالعکس این موضوع را شنیده بودیم. یعنی صادرات قاچاق گونه دارو از ایران به عراق. اما اینکه دارو از عراق به طور قاچاق وارد کشور می‌شود را باید مورد بررسی قرار دهیم. چراکه قیمت داروها در عراق ارزان نیست اما خیلی گران هم نیست. به هرحال هر فردی که دست به این نوع اقدامات می‌زند باید توجیه اقتصادی داشته باشند بنابراین در واردات دارو به کشور به نظر می‌رسد توجیه جامعی وجود نداشته باشد.

حمید حسینی می‌افراید: به نظر می‌رسد که قاچاق چمدانی دارو از سوی هر دو کشور باشد. یعنی هم طرف ایرانی اقلام مورد نظر عراقی‌ها را به این کشور ببرد و هم عراقی‌ها داروهای کمیاب را وارد کشورمان کنند. هر دو معادله فرضی است که می‌تواند آن را مطرح کرد.اما اینکه این مبادلات در حد انبوه باشد، ما به عنوان فعال اقتصادی بی‌خبر هستیم. به‌واقع چنانچه این مبادلات هم انبوه باشد دستگاه‌های ایکس‌ری نیز مشخصات درون چمدان مسافران را مشخص می‌کند.

او تصریح می‌کند: ما باید حواسمان باشد که در این شرایط دارو از کشور به عراق قاچاقی صادر نشود؛ چراکه اگر در این شرایط دارو یا هر اقلام ضروری دیگر به طور قاچاق وارد کشور شود به ضرر کشور تحریمی ایران نیست، اما صادرات آن می‌تواند آسیب های دیگری را برای ما به همراه داشته باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.