کد مطلب: ۲۹۲۰۶۴

محمد گرجی آرا، کارشناس بازار سرمایه پاسخ داد:

علت ریزش امروز بورس چیست؟

علت ریزش امروز بورس چیست؟

در اولین روز هفته جاری شاخص بورس بیش از 560 واحد کاهش پیدا کرد. علت این ریزش چیست و نزولی شدن روند بازار سرمایه ریشه در چه مسائلی دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز 3 شهریورماه 1397، ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 4854 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 567 واحد در رقم 136343 جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 3402 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 8 واحد در رقم 1545 جای گرفت. در معاملات امروز بازار سرمایه نمادهای « شبندر، رمپنا، شبریز، خساپا و شپنا» بیشترین نقش را در مثبت کردن شاخص کل و نمادهای « پارس، فولاد، فملی، کگل و فارس» بیشترین نقش را در منفی کردن شاخص کل داشتند.

محمد گرجی آرا، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره علت کاهش 567 واحدی شاخص کل بورس در اولین روز هفته جاری، گفت: خوش‌بینی فعالان بازار سرمایه از تعیین تکلیف شدن هر چه سریعتر آزادسازی قیمت‌ها در بورس کالا از سوی شورای عالی سازمان بورس باعث شده بود که شاخص کل در هفته گذشته روند صعودی داشته باشد، به طوری که شاهد رشد سه هزار واحدی شاخص تنها در یک روز بودیم و نمادهای فولاد و فملی بیشترین نقش را در مثبت کردن شاخص کل در هفته اخیر داشتند.

این کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل جدید دولت تمام کالاهای اساسی باید با نرخ دلار دولتی یعنی چهار هزار و 200 تومان در بورس کالا عرضه شوند که این موضوع رانت گسترده‌ای برای دلالان و واسطه گران فعال در این بخش ایجاد کرد.

گرجی آرا افزود: طی هفته گذشته اخبار ضد و نقیضی مربوط به اصلاح شیوه قیمت‌گذاری محصولات در بورس کالا و عرضه محصولات فولادی و پتروشیمی با ارز بازار ثانویه در بورس کالا منتشر شد که این موضوع خوشبینی فعالان بازار سرمایه در راستای آزادسازی قیمت‌ها در بورس کالا و عرضه محصولات به نرخ ارز آزاد یا نزدیک به نرخ بازار ثانویه، افزایش میزان درآمد شرکت‌ها و به دنبال آن افزایش قیمت سهام شرکت‌های فولادی و پتروشیمی را به همراه داشت و رشد بلندمدت شاخص کل بورس را در هفته اخیر رقم زد.

این کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: بدون شک بازار سرمایه پس از رشد بی‌سابقه هفته اخیر نیازمند به یک حرکت اصلاحی است به‌طوری که بعد از آن رشد باید قیمت‌ها متعادل و سهام‌ها جاب‌جا شوند. به عبارت ساده‌تر باید تعادل به بازار سرمایه بازگردد.

گرجی آرا افزود: دلیل ریزش امروز شاخص بورس بیشتر اصلاح قیمتی و دست به دست شدن سهام‌ها در بین سهامهداران مختلف بازار سرمایه است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.