کد مطلب: ۲۹۷۰۹۲

متقاضیان و تولیدکنندگان از وضعیت بازار لوازم خانگی می‌گویند

فروشندگان لوازم خانگی را دپو می‌کنند تا گران بفروشند

فروشندگان لوازم خانگی را دپو می‌کنند تا گران بفروشند

برخی شهروندان معتقدند: واحدهای صنفی لوازم خانگی را دپو کرده‌اند تا نیاز مردم را گران بفروشند. دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی با تائید این موضوع می‌گوید که احتکار و گران‌فروشی کار تولیدکنندگان نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز؛ این روزها صنعت لوازم خانگی نیز با نوسانات قیمتی بالایی رو به رو است. اختلاف بالای قیمت‌ها در بازار، منجربه آن شده که تعداد متقاضیان روز به روز کاهش یابد و افراد نیز باوجود افزایش قیمت دلار نسبت به خرید کالای مورد نیاز خود صرف نظر کنند.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی درباره وضعیت نابسامان صنعت لوازم خانگی به تجارت‌نیوز می‌گوید: صنعت لوزام‌خانگی از ظرفیت بالقوه‌ای برخوردار است اما تولیدکنندگان این صنعت با توجه به نوسانات اخیر ارز با چالش‌های اساسی و کاهش ظرفیت تولید رو به رو هستند.

حبیب الله انصاری در پاسخ به این پرسش‌که آیا دولت با افزایش قیمت لوازم خانگی موافقت کرده است یا خیر، می‌افزاید: تولیدکنندگان صنعت لوازم خانگی توانمندی بسیاری دارند اما هنوز هیچ مساعدتی برای کمک به آنها صورت نگرفته است. قرار بود دولت افزایش قیمت زیر 10 درصد را برای واحدهای تولیدی اعمال کند اما این اقدام عملی نشد و تولیدکنندگان نتوانستند نظر دولت را جلب کنند. از طرف دیگر این پرسش مطرح می‌شود که صنعتگران چگونه می‌توانند با تسهیلات سود 20 درصد امور خود را توسعه دهند؟

او عمده‌ترین چالش در عرصه لوازم خانگی را کمبود مواد اولیه می‌داند و عنوان می‌کند: بخشی از مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی از بورس کالا خریداری می‌شود که در این بخش واحدها با رشد قابل توجه قیمت‌ها روبرو هستند. به نحوی‌که امکان خرید محصولات برای آنها وجود ندارد. اخیرا نیز قیمتهای فولاد، محصولات پتروشیمی و مس با رشد چشمگیری مواجه شده است.

انصاری در ادامه می‌گوید: امروز تامین مواد اولیه برای تولیدکنندگان از داخل کشور به سختی انجام می‌شود و هیچ گشایشی هم در این رابطه صورت نمی‌گیرد. بنابراین در این بازه زمانی صنعتگران نیز ظرفیت خود را به طور چشمگیری کاهش داده‌اند.

تولیدکنندگان نقشی در احتکار ندارند

دبیرکل صنایع لوازم خانگی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چرا با وجود کاهش توان ظرفیت، تولیدکنندگان کالاهای مورد نیاز مردم را دپو می‌کنند؟ اظهارمی‌کند: تولیدکنندگان مواد اولیه‌ ندارند که بخواهند برنامه دپو یا احتکار محصولاتشان را در سر بپرورانند. این واحدهای صنفی هستند که کالاها را در انبارهایشان احتکار کرده‌اند و به دست متقاضیان نمی‌رسانند.

او همچنین درباره میزان افزایش قیمت برای صنعت لوازم خانگی می‌گوید: کارخانه ها باید قیمتی را ارائه دهند که هم بودجه مورد نیاز مردم در آن لحاظ شده باشد و هم با افزایش قیمت محصولاتشان نیاز بازار تامین شود. امیدواریم پیشنهادها از سوی صنعتگران متعادل باشد.

انصاری در ادامه خاطرنشان می‌کند: کیفیت تولید هر کارخانه با واحد صنعتی رقیب متفاوت است. ممکن است یک واحد صنعتی به دلیل کیفیت بالا کالای مورد نیاز را گران‌تر از واحد صنعتی رقیب به بازار عرضه کند و یک واحد صنعتی دیگر به دلیل عدم کیفیت لازم قیمت کالاها را چندان افزایش ندهد. این نوع موضوع ها به موضع متولیان صنعتی باز می‌گردد؛ این موضوع‌ها در حالی عنوان می‌شود که دولت عنوان کرده که صنعتگران لوازم خانگی باید 9.6 درصد افزایش قیمت دهند اما تولیدکنندگان این رقم را قبول نکردند و در نهایت این موضوع به تصویب نرسید.

او در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه چرا در شرایط فعلی قیمت کالاهای لوازم خانگی بالاتر از آنچه که دولت اعلام کرده، رو به رو است؟ می‌گوید: تولیدکنندگان نقشی در گرانی ندارد و این واحدهای صنفی هستند که اقداماتی نظیر احتکار یا گران‌فروشی انجام می‌دهند که امیدواریم این معضل‌ها در نظام قیمت‌گذاری ما برطرف شود.

به‌گفته انصاری؛ روز به روز قیمت مواد اولیه افزایش می‌یابد اما تولیدکننده مجوزی برای افزایش قیمت‌ها ندارد! امروز تولیدکننده به هیچ عنوان قادر به فعالیت نیست و دولت نیز سیاست روشنی را برای رفع مشکلات اعلام نمی‌کند.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی تصریح می‌کند: در شرایط کمبود ارز منابع لازم در اختیار واحدهای تولیدی برای واردات مواد اولیه انجام نمی‌گیرد به نحوی‌که در حال حاضر واحدهای تولیدی با ظرفیت کمتر به فعالیت پرداخته و حتی در آینده با عدم رفع مشکلات شاهد تعطیلی واحدها در آینده خواهیم بود.

نارضایتی مردم از گرانی لوازم خانگی

از طرفی مردم هم دل خوشی از قیمت‌های بالا در بازار لوازم خانگی ندارند. یک شهروند تهرانی برای خرید جهیزیه از واحدهای صنفی خیابان جمهوری دیدن می‌کند.

او می‌گوید: واحدهای صنفی یا برخی کالاها با برندهای خاص را نمی‌فروشند یا چنانچه کالایی را به فروش برسانند قیمت آن را دو چندان افزایش می‌دهند. این معضلات باعث شده که از خرید جهیزیه تا زمان ساماندهی و ثبات نرخ ارز دست نگه دارم.

این شهروند در ادامه می‌افزاید: واحدهای صنفی حتی کالاهایی که به گفته خودشان ایرانی است را هم گران کرده‌اند و در این آشفته بازار پول‌های گزافی به جیب می‌زنند. ما نمی‌دانیم نقش سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان چیست؟ متاسفانه دستگاه‌ها نیز در زمینه گرانی از حقوق مردم دفاع نمی‌کنند.

همچنین فرد دیگری به بازار امین حضور مراجعه کرده و از افزایش چندبرابری کالاها اظهار نگرانی می‌کند.

او در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: یخچال‌های سای بای ساید هر روز قیمت جدیدی دارند. قیمت کالاهای لوازم خانگی مداما در حال افزایش است. از فروشندگان درباره علت نوسانات سوال می‌پرسیم و آنها هم مقصر اصلی گرانی‌ها را تولیدکنندگان می‌دانند و می‌گویند اگر امروز یخچال سای بای ساید را حدود 14 میلیون تومان بفروشیم آن وقت خودمان باید همین یک قلم کالا را با هزینه بالاتری از تولیدکنندگان دریافت کنیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.