کد مطلب: ۲۹۷۷۰۹

قیمت سکه و قیمت سکه امامی و قیمت نیم سکه و قیمت ربع سکه سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

قیمت امروز در بازار آزاد در ساعت با تومان اعلام شده است.
قیمت سکه و قیمت سکه امامی و قیمت نیم سکه و قیمت ربع سکه سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

به گزارش تجارت نیوز و به نقل از اتحادیه طلا و جواهر تهران، در بازار آزاد

برای دیدن جدول و نمودار تغییرات هفتگی سکه امامی میتوانید اینجا کلیک کنید .

برای مشاهده دقیق جدول قیمت و نمودار هفتگی قیمت سکه بهار آزادی کلیک کنید .

برای مشاهده دقیق جدول قیمت و نمودار هفتگی قیمت نیم سکه کلیک کنید .

برای مشاهده دقیق جدول قیمت و نمودار هفتگی قیمت ربع سکه اینجا کلیک کنید .

برای مشاهده دقیق جدول قیمت و نمودار هفتگی قیمت طلا گرم ۱۸ عیار اینجا کلیک کنید .

برای مشاهده دقیق جدول قیمت و نمودار هفتگی قیمت طلا مثقال ۱۸ عیار اینجا کلیک کنید .

برای مشاهده دقیق جدول قیمت و نمودار هفتگی قیمت سکه ۱ گرمی اینجا کلیک کنید .

برای دریافت سایر قیمت‌ها کلیک کنید .

جدول مقایسه قیمت ها

نام قیمت لحظه تغییر

    جدول قیمت

    نام قیمت تغییر تاریخ

      نمودار هفتگی، ماهانه، سالانه قیمت

      • نمودار خطی نمودار خطی
      • نمودار کندل استیک نمودار کندل استیک
      • هفتگی
      • یکماهه
      • یکساله
      • همه

      ابزار تبدیل نرخ به تومان

      هر چند تومان است؟
      تومان
      ورود به صفحه ابزار تبدیل نرخ ارزها

      تاریخ سکه در ایران

      اولین سکه وقتی مورد استفاده قرار گرفت که اسلحه فلزی با یک تکه گوشت مبادله شد. اما شاید سکه به‌عنوان ابزاری برای حفظ ارزش، در عصر مفرغ به‌کار گرفته شده باشد.

      ضرب سکه طلا و نقره در ایران و یونان تقریبا به‌طور هم‌زمان شروع شد. به این سکه‌ها درهم و دینار (دراخما و دناریوس) می‌گفتند.

      برای نخستین بار داریوش‌ هخامنشی سکه طلا استاندارد ضرب کرد که به دریک یا سکه داریوشی موسوم شد. این سکه‌ها عیار بالا داشتند و ضرب آن‌ها با کیفیتی مثال‌زدنی انجام می‌شد. برای همین در تمام دنیا شهرت و ارزش پیدا کردند.

      جز دولت مرکزی ایران، هیچ‌کس حق ضرب سکه طلای دریک را نداشت، اما ضرب سکه نقره با مجوز دربار ممکن بود. هر دریک کمی بیش از ۸ گرم وزن داشت. (۸٫۳۵ تا ۸٫۴۳ گرم)

      مهریه، کادوی عروسی، جایزه قبولی کنکور و البته ابزاری برای پس‌انداز. سکه «تمام» یا همان سکه‌های ۸٫۱۳ گرمی طلا، طی سال‌های مختلف کاربردهای متفاوتی داشتند. در دوران جنگ مردم از این سکه‌ها برای پس‌انداز استفاده کردند. بعد از آن سکه طلا سپری شد در مقابل آتش سوزان تورم.

      در دهه هفتاد و هشتاد مرسوم بود که خانواده‌ها در هر تولد فرزندشان یک سکه تمام کنار بگذارند. به‌این‌ترتیب در بیست‌سالگی، پس‌اندازی معقول برای شروع یک زندگی در اختیار جوانان قرار می‌گرفت. تا پیش از دهه هشتاد، هدیه دادن سکه طلا به‌عنوان یک وجه شبه نقد هم مرسوم بود. رسمی که با بالا رفتن قیمت سکه، جای خود را به سکه‌های گرمی و کارت‌های هدیه داد.

      سکه طلا در دوران قاجار

      در زمان ناصرالدین‌شاه ضرب سکه‌های طلای سبک برای مصرف عموم رواج پیدا کرد. سکه دوهزاری یا همان دوزاری با ۰٫۵۷ گرم طلا ضرب می‌شد.

      سکه‌ طلای ربع تومان، پنج هزاری، یک تومان، دو تومان و پنج تومانی هم مرسوم بود. ناصرالدین‌شاه برای مناسبت‌های مختلف مثل سفر به فرنگ سکه طلا ضرب می‌کرد.
      این رویه تا زمان احمدشاه ادامه پیدا کرد. دوهزاری با همان وزن ۰٫۵۷ گرم و یک تومانی با وزن ۲٫۸۷ گرم رواج داشت.

      اشرفی‌های احمدشاه با ورود سکه طلا در دوران پهلوی از رونق افتادند و تنها به‌عنوان یادگاری در مجموعه‌های خصوصی نگه‌داری شدند.

      سکه طلا در دوران پهلوی

      گویا رضاخان بدش نمی‌آمد که واحد پول ایران از قران و دینار و ریال و تومان به پهلوی تغییر کند. اما ضرب سکه‌های پهلوی به‌عنوان یک واحد پول کمکی در کنار دینار و ریال ادامه پیدا کرد و هرگز واحد پول رسمی نشد.

      در دوران پهلوی اول، سکه‌ طلا به‌صورت ۱ پهلوی، ۲ پهلوی و ۵ پهلوی وجود داشت. کارمندان دولت به‌عنوان عیدی سکه پهلوی می‌گرفتند. در جشن‌ها و عروسی‌ها هم درم‌بخشی با سکه طلا مرسوم بود.

      در دوران محمدرضا پهلوی سکه‌ طلا ۵۰۰ ریالی با نقش شیر بالدار، ۷۵۰ ریالی طرح منشور کوروش، ۱۰۰۰ ریالی تخت جمشید، ۲۰۰۰ ریالی شاه و فرح و نیز سکه‌های نیم پهلوی، یک پهلوی، دو پهلوی و پنج پهلوی ضرب شدند.

      در این دوران سکه‌های پهلوی به وزن استاندارد هخامنشی نزدیک شدند. یک پهلوی ۸٫۱۳ وزن و در حدود ۶۰ تومان ارزش داشت.

      سکه بهار آزادی

      در اولین سال بعد از پیروزی انقلاب سکه‌های طلا منقش به نام علی (ع) و عبارت بانک ملی ایران در یک‌طرف و تصویر بارگاه امام رضا (ع) و عبارت «اولین بهار آزادی» در طرف دیگر ضرب شد.

      منظور از عبارت اولین بهار آزادی، اولین سال بعد از پایان عصر شاهنشاهی در ایران است. سکه ۲٫۵ بهار و ۵ بهار هم با همین طرح وجود داشتند.

      بعد از ارتحال حضرت امام، سکه‌های یادبود به تمثال ایشان مزین شدند. عبارت اولین بهار آزادی به بهار آزادی تغییر کرد. بانک مرکزی بجای بانک ملی متولی ضرب این سکه‌ها شد.

      در سال ۱۳۸۶ سکه طرح جدید با همان وزن ۸٫۱۳ ضرب شد. اما سکه طرح قدیم در بین مردم ارزش بیشتری پیدا کرد. با این که طلای به‌کار رفته در تمام سکه‌ها شبیه به هم بود. در حال حاضر سکه‌های طرح جدید گران‌تر از سکه‌های قدیم معامله می‌شوند.

      قیمت سکه امامی

      در سال ۱۳۹۷ قیمت سکه امامی با افزایش ۱۵۰ درصدی به بیش از ۴٫۵ میلیون تومان رسید.

      قیمت ربع سکه

      قیمت ربع سکه پیش از سال ۹۷ حدود ۲۵۰٫۰۰۰ تومان بود که قیمت ربع سکه هم با رکورد به قیمت قیمت ربع سکه ۱٫۲۰۰٫۰۰۰ تومان رسید.

      قیمت سکه بهار آزادی

      قیمت سکه در بازار آزاد و با سازوکار عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. هر چند در دوران محمود احمدی‌نژاد سعی شد که با کنترل عرضه، قیمت سکه کنترل شود. اما خوشبختانه این تلاش به دو نرخی شدن سکه منجر نشد.

      ارزش سکه از ضرب وزن سکه در قیمت طلای جهانی در قیمت دلار آزاد به‌دست می‌آید. البته به این قیمت باید هزینه ضرب، کارمزد خریدوفروش و مالیات بر ارزش‌افزوده را هم اضافه کرد. در بازار ممکن است سکه‌های طرح قدیم و طرح جدید، باوجود وزن برابر، ارزش نابرابر داشته باشند.

      به اختلاف بین قیمت بازار و ارزش ذاتی سکه بهار آزادی حباب قیمت سکه می‌گویند. حباب مثبت از بالا بودن قیمت سکه و حباب منفی از پایین بودن قیمت سکه نسبت به ارزش ذاتی آن ایجاد می‌شوند.

      در نظر برخی کارشناسان حباب مثبت از بالا بودن نااطمینانی و احساس ناامنی عمومی خبر می‌دهد. در این شرایط مردم با تشکیل صف خرید برای سکه می‌خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند. ریزش قیمت سکه و تشکیل صف فروش از دلایلی است که می‌تواند به حباب منفی منجر شود.

      روند قیمت سکه بهار آزادی

      همان‌طور که گفتیم سکه طلا در ایران به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای با نقدشوندگی بالا پذیرفته شده است. بااین‌وجود تنها آحاد مردم نیستند که به خریدوفروش سکه طلا علاقه‌دارند. سفته‌بازها هم به دلیل معرفی نادرست بورس، از سکه به‌عنوان اوراق سهام استفاده می‌کنند.

      اگر نمودار قیمت سکه طلا را با دیگر دارایی‌های غیرقابل‌معامله در بورس مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که سکه طلا در سال‌های اخیر پس‌اندازی بهتر از دلار بوده و رفتاری شبیه به شاخص زمین مسکونی داشته است، حتی با وجود جهش شدید دلار در دور دوم ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد.

      دلیل این ماجرا را باید در رشد قیمت اونس جهانی جستجو کرد. نکته جالب اینجا است که شاخص زمین و قیمت سکه، یک درآمد ثابت ۲۰% را نصیب سرمایه‌گذاران کرده‌اند. در بدترین حالت در یک افق زمانی ۵ ساله، درآمد ثابت حاصل از سرمایه‌گذاری بر سکه محقق می‌شود.

      از طرف دیگر سرمایه‌گذاری بر روی زمین در تهران به منابع مالی هنگفت نیاز دارد، نقدشوندگی آن آسان نیست و متنوع‌سازی سرمایه‌گذاری خیلی دشوار می‌شود. برای همین خیلی از جوانان برای خرید خانه، با در نظر گرفتن حباب قیمت، می‌توانند به پس‌انداز سکه طلا روی بیاورند.

      سکه‌های تقلبی

      در دورانی که سکه حباب مثبت پیدا می‌کند، تولید سکه‌های تقلبی هم بالا می‌گیرد. بیشتر سکه‌های تقلبی طلا، عیاری پایین‌تر از سکه‌های اصلی دارند. اما وقتی حباب سکه خیلی بزرگ شود، حتی استفاده از طلا با عیار اصلی برای متقلب‌ها سودآور خواهد بود.

      در سال‌های اخیر وکیوم‌کردن سکه بهار آزادی به‌عنوان سازوکاری برای مبارزه با تقلب رواج پیدا کرده است. اما دقت کنید که قراردادن سکه در بین لایه‌های پلاستیکی کار دشواری نیست و حتی می‌تواند تقلب را ساده‌تر کند.

      در مواردی سکه‌های مسی با روکش طلا و حتی سکه بهار آزادی پلاستیکی آبکاری‌شده به‌عنوان سکه تقلبی شناسایی شده‌اند.

      نگرانی مردم از سکه‌های تقلبی (به‌خصوص در سال ۱۳۹۲) کار خریدوفروش سکه بهار آزادی را دشوار کرد. توجه کنید که هیچ مرجعی به غیر از بانک مرکزی حق ضرب سکه بهار آزادی ندارد. حتی اگر سکه با وزن و عیار اصلی تولید شده باشد.

      سکه بهار آزادی و ابزارهای معاملاتی

      ابزارهای مدرن برای معاملات طلا در دو بازار بورس کالا و بورس اوراق‌بهادار برای کمک به سرمایه‌گذاران ایجاد شده است. این ابزارها را می‌توانیم به سه دسته تقسیم کنیم: ۱) صندوق‌های قابل معامله. ۲) سکه ۱روزه. ۳) معاملات آتی.

      صندوق‌های قابل معامله

      صندوق‌های قابل معامله صندوق‌هایی هستند که بیشتر دارایی آن‌ها را سکه تشکیل می‌دهد. این سکه‌ها در انبارهای استاندارد بورس کالا نگه‌داری می‌شوند. مردم می‌توانند از یک تا بی‌نهایت واحد سکه (تا سقف مجاز صندوق) خریداری کنند.

      به‌این‌ترتیب مشکل نقدشوندگی، خطر تقلب و مخاطرات نگه‌داری مثل خطر سرقت متوجه سرمایه‌گذاران نخواهد شد. طی یک روز کاری وجوه حاصل از فروش تسویه می‌شوند.

      سکه ۱روزه

      سکه ۱روزه در واقع یک گواهی است که در طول مدت ۱ روز نزد بانک رفاه قابل نقدشدن به سکه طلا را دارد. هر واحد سکه ۱روزه، یک‌دهم قیمت سکه در بازار قیمت دارد.
      به‌این‌ترتیب افراد با پول‌های کم‌تر هم می‌توانند در بازار سکه سهیم شوند. مثلا اگر ۷ میلیون تومان داشته باشید و قیمت سکه ۴ میلیون باشد، می‌توانید ۱ سکه بخرید و سه میلیون پول اضافه بیاورید. اما با این ابزار می‌توانید ۱۷ واحد سکه ۱ روزه بخرید.

      معاملات آتی

      معاملات آتی سکه از معدود ابزار مشتقه‌های موجود در بازار ایران است. در معاملات آتی می‌توانید سکه را برای تحویل در آینده بخرید، یا سکه‌ای که ندارید را برای تسویه در آینده بفروشید!

      در یک قرارداد آتی فروشنده باید سکه طلا را در آینده به قیمتی که امروز توافق می‌کنند بفروشند. خریدار هم قبول می‌کند که همان مقدار سکه را در زمان مشخص با قیمت امروز بخرد. یک‌طرف معامله از تغییر قیمت در زمان مشخص سود می‌برند.

      سازوکار معاملات آتی به اطلاعات فنی و دانش تحلیل نیاز دارد. اهل‌فن از معاملات آتی سود زیادی کسب می‌کنند.

      برای دریافت قیمت خرید سکه با تجارت نیوز همراه باشید و نظرات خود را پیرامون این موضوع همینجا با دیگران به اشتراک بگذارید

      قیمت خرید سکه

      بیشتر بخوانید

      نظرات

      مخاطب گرامی توجه فرمایید:
      نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

      • ناشناس

        مسئولین سکه رو ارزون کنید تا من مرد بتونم با این خرج و مخارج بالا مهریه خانم خودمو بدم اگه نتونم بدم حکم جلب منو میگیره باید برم زندان این چه مملکتیه آخه شب می‌خوابی فرداش بلند میشی قیمت‌ها نجومی شده یکم به فکر ما مردا باشی من حقوق میگیرم ده میلیون این ده میلیون رو بدم مهریه کرایه خونه چی بخورم آخه

      • ناشناس

        نفروشید آذر ماه میکشه بالا

        • ناشناس

          🤙🤙👈👉

        • ناشناس

          داری چراغ راهنمایی نشون میدی چه معنی داره فارسی صحبت کن

      • ناشناس

        چاره گرانفروش نخریدن است دختردار در طول این ۴۵ سال پس از انقلاب حتی یک لحظه با مردها روراست نبود مردها بدانند قدیم ترها دختر را با یک شانه تخم مرغ یا یک بره به عنوان مهریه به عقد ازدواج درمیاوردند امروزه متاعی مثل طلا را مطالبه میکنن به نظر من زیر بار نروید خودتون رو بدبخت و آویزان دادگاهها نکنید صبر کنید تا دخترشون خودش خسته بشه ومثل قدیم بیاد با شرایط آسان تمکین کنه.

        • ناشناس

          آره بشین تا بیاد،زنی که مستقل و آزاده دستش تو جیب خودشه به تو نیاز نداره

        • ناشناس

          کلمه به کلمه ی حرفات زن ستیزی بود. متاسفم برات

        • ناشناس

          دستخوش😂😂

        • ناشناس

          متاسفم برای همچین مردای کوته فکری

        • ناشناس

          واقعا که چه خشم عجیبی دارید نسبت به خانم ها

        • ناشناس

          براهمین مردا پرو شدن صدتا زن میگیرن

        • ناشناس

          مرسسسسسسسسسسی

        • ناشناس

          سلام همه مردها بد نیستن

        • ناشناس

          باشه تو خوبی /اگه جایی بهت با یک شانه تخم مرغ زن دادن تو خودت جز اونه دسته هستی که افسار میدری و صدتا زن میگیری /خیانت امثال تو میکنند مفت میخان تا راحت خیانت کنند/

        • ناشناس

          احسنت . عالی

      • ناشناس

        باسلام به نظر من مهم دو طرف دختر وپسر چهت مهریه باهم کنار بیاند گرفتن مهریه سنگین نشانه خوشبخت شدن دختر نیست من یک عروس بهایی دارم با ۵ سکه ازدواج کرد یک عروس مسلمان هم با۱۴ سکه ۵ سال هم هست هر دو ازدواج کردند خیلی هم خوشبخت هستند از تحصیلات هم هر دو کارشناسی ارشد دارند خدا شکر و هر دو دخترها با نظر خودشان با پسرهام به توافق رسیدند نه خانواده

      • کامبیز قسام

        و نتیجه این گفته ها نشنیدن نصیحت از طرف دخترداراست که به تنهایی انسان در عصر جدید می انجامد به نظر شما از تنهایی کدوم طرف بیشتر آسیب می بیند زن یا مرد . در جامعه ما برای زنها محدودیتهایی وجوددارد مثل بیرون ماندن زیاد یک زن در اجتماع یا ضعف بدنی زنها از نظر قوای جسمانی . که احتیاج به یک مرد دارن تا دربرابر خطرات ازش محافظت کنه . شما آینده یک زن ۵۰ یا ۶۰ ساله را که تنهاست تصور کنیدکه چجوریه . به نظر من که خیلی خطرناکه .البته مانمی خاهیم آینده هموطن ایرانی ما این بشه

      • شیرین

        اومدم حال اونایی رو بپرسم که میگفتن طلا اندازه پفک ارزون میشه و دولت داره کنترلش میکنه، چطورین تحلیل گرا

      • ناشناس

        ای کاش ۳۱۵۰۰ شد سکه امامی فروخته بودم😢

        • ناشناس

          اره واقعا فکر نکنم دگ گرون بشه
          کسی هست بتونه راهنمایی کنه ببینم نگه دارم الان یا بفروشم

        • ناشناس

          باسلام نگه دار نفروش صبر کن

        • ناشناس

          ۱ ماه دیگه صبر کن کلی میره بالا اون موقع ناچاری دعام کنی فعلا داره اصلاح میده باید نوسان بگیری

        • ناشناس

          سکه امامی بالاتر میره...نفروش الان که 36700000 تومانه.

      • ناشناس

        حالا مگه چقدر گرون شد همش ۱۵۰ هزارتومن گرون شد موز کیلویی ۷۰ هزاره یعنی ۲کیکو موز چیز زیادیه که تحلیلگران ذیقیمت و تاک تیک مند رو زیر سوال می برید.

      • همایون خیراندیش

        کجای کارید من شرط گذاشتم که نه تنها یه سکه هم مهریه نمیکنم تازه ۴۰۰ -۵۰۰ میلیون تومن هم پول دستی از دختردار میگیرم بعد پای عقدنامه رو امضا میکنم به هر حال مسوولیت دخترشون از قبیل امنیت و غیره برام دردسرسازه.

        • ارسطو

          مواظب باش سردیت نکنه

        • روز

          بشین تا بهت دختر بدن

        • محسن

          قانون مهریه ونفقه فلسفه داره:زن بدون اجازه همسر ازخانه خارج نشود لذا زن ازنظر اقتصادی آسیب میبیند و مرد بامهریه ونفقه خسارت راجبران میکند!
          آیازن امروز خسارت میبیند؟
          تحصیلات،اشتغال..
          مرد و زن برابرند؛چرا باید مرد تعهدی مازاد داشته باشه؟!
          ازدواج عقد است یعنی قرارداد.
          بهترین قرارداد،پرداخت هزینه زندگی ومهریه توسط مرد به شرطی که زن شاغل نباشد و زندگی هم بکند.
          در کشورهای دیگه مدرنتر و تضمین تر رفتار کردن:
          زن ومرد هردو موظف به هزینه زندگی هرکدام شاغل باشند؛اگر طلاق بگیرند اموال بعداز ازدواج تنصیف.یعنی باهم زندگی رااداره کنند و باهم بسازند.

        • ناشناس

          ما رو هم دعوت کن این عروس خوشبخت ببینم

      • فرهاد فلاحتی

        همایون جان اصلا به نظرمن باید مردا یه اتحادیه ایجاد کنن که اونجا فقط و فقط برای منافع مردا تصمیم گیری کنه الآن واقعا داره به مردا ظلم میشه هیچکس هم توی این کشپر به فکر ما مردای ستمکش نیست اولین تصمیم گیری هماین باشه که زنها به طور کامل تحریم بشن یعنی هیچ ازدواجی تا اطلاع ثانوی با اونا انجام نشه تا وضعیت مشخص بشه تا بفهمن که بدون مردا چجوری له میشن اونوقت قدردان مرد میشن ‌.

        • ناشناس

          اتفاقا باید مهریه رو برداشت. چون زن و مرد بعد از ازدواج دارائیشون موقع طلاق نصف میشه. مهر من برای تو صداقت توست. عروس ما دیپلم الکی داره 500 تا سکه بردارم با پررویی قبول کرد و به مادرم گفت دخالت نکنید. همون زن بلایی سر برادرم آورده که نگو و نپرس. دختر باید تحصیلکرده باشه محل زندگی دختر مهمه سوادش بالای فوق لیسانس باشه تا بفهمه یک شاخه گل برای مهریه و خوشبخت شدن کافی است مگه کشورهای اروپایی و آمریکا مهریه دارند؟ قرارداد می‌بندند که درصورت طلاق اموال نصف نشه. و هیچی به زن نرسه. تا زن بشینه درست زندگی کنه.خلاصه اما دخترم با 14 تا سکه با فوق لیسانس خونه جای مناسب خودش انتخاب کرد. زندگیش خوبه ولی شوهرش با خانواده زنش معاشرت نمیکنه عیب بزرگی داره. والسلام.

      • امیری

        سلام دوستان به گرونیها دامن نزنید سکه و طلا به شدت افت خواهد کرد نخرید به دام نیافتید ضرره سال خودتونو خراب نکنید خواهشا

        • ناشناس

          سکه و طلا بشدت تا نیمه دوم سال آینده بالا میره. بعد از عید یه کم پایین میاد کار دولته تا مردم هول بشن و سکه هاشونو بفروشند ولی برید سکه کامل امامی بخرید سال دیگه نیمه دوم پنجاه میلیون تومان میشه. طلا بشدت بالا میره.

      • ناشناس

        بهترین سرمایه طلا