خبر مهم:

کد مطلب: ۳۰۱۵۷۰

مروری بر روزنامه‌های ‌دوشنبه ۲۶ شهریور ماه سال ۱۳۹۷

جزئیات کالا کارتی که قرار است به مردم بدهند

جزئیات کالا کارتی که قرار است به مردم بدهند

روزنامه‌های امروز خبر دارند که قرار است کالا کارت 100 هزار تومانی به 10 میلیون نفر از افراد جامعه داده شود. این کارت ممکن است در سال 3 الی 4 بار شارژ شود. ضمن آنکه این طرح تنها برای عبور از وضعیت امروز است.

در روزهای گذشته زمزمه‌هایی مبنی بر اعطای بن کارت الکترونیکی به بخش‌هایی از جامعه بود. روز گذشته، احمد میدری، معاون وزیر رفاه با اعلام یک خبر رسمیت بیشتری به اخبار غیررسمی داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، در این خصوص روزنامه ایران می‌نویسد: معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داده که دولت با درخواست این وزارتخانه قصد دارد برای خرید کالاهای اساسی به مردم کوپن الکترونیکی ارائه کند و طرحی در این خصوص به دفتر معاون اول رئیس‌جمهوری ارسال ‌شده و در حال بررسی است.

ایران با تیتر « کوپن الکترونیکی برای 10میلیون نفر »، ادامه می‌دهد: به گفته احمد میدری، در اظهارات مختلفی که شده، قرار است برای ۱۰ میلیون نفر یا هشت دهک از افراد جامعه کالا کارت به‌ صورت کوپن الکترونیکی برای تأمین کالاهای اساسی صادر شود و این طرح با همکاری بانک مرکزی انجام می‌شود.

اما خراسان نیز به نقل از معاون وزیر رفاه می‌نویسد: طی دو سه هفته گذشته جلسات متعددی با بانک مرکزی برگزارشده که بر اساس آن قرار است همان کارت‌ بانکی که افراد با آن یارانه می‌گیرند به کالا کارت تبدیل شود تا افراد با مراجعه به فروشگاه‌ها با استفاده از کالا کارت بتوانند سهمیه کالایی‌شان را که شامل کالاهای اساسی است، تامین کنند.

این روزنامه با تیتر « کالا کارت 100 هزار تومانی در ماه برای 10 میلیون نفر »، به نقل از میدری می‌گوید: در این طرح کالا کارت به‌ صورت الکترونیکی به مردم ارائه می‌شود و افراد هیچ دسترسی به پول نقد نداشته و در اصل این کارت‌ها تضمینی برای رسیدن کالاهای اساسی وارداتی با یارانه ارزی به دست مصرف‌کنندگان نهایی است. کالا کارت به‌ صورت الکترونیکی بر اساس برآوردها قرار است برای ۱۰ میلیون نفر صادر و سالی سه تا چهار مرتبه شارژ شود.

خراسان همچنین به نقل از میدری ادامه می‌دهد: کارت‌های الکترونیکی تنها برای عبور از وضعیت امروز به وجود آمده و فعلاً ماهانه ۱۰۰ هزار تومان شارژ می‌شود.این کارت‌ها تضمین‌کننده این نکته است که کالاهای اساسی وارداتی با یارانه ارزی (دلار ۴۲۰۰ تومانی) به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد.

اما روزنامه آفتاب یزد نیز با تیتر « کالا کارت 100 هزار تومان شارژ می‌شود » اعتقاد دارد که رانت‌خواران از بازگشت کوپن هراس دارند.

آفتاب یزد در این مورد می‌نویسد: سریال کوپن و کالا کارت به مرحله بسیار جدی رسیده است. میلیاردها دلار ارزی که دولت به چند واردکننده داد، با سواستفاده آنها، احتکار و دو برابر کردن قیمت‌ها به باد رفت.

این روزنامه ادامه می‌دهد: حال دولت می‌گوید با توجه به آنکه واردکنندگان علیرغم دریافت ارز 4200 تومانی برای واردات، کالاها را به نرخ آزاد فروخته‌اند، باید مابه‌التفاوت آن را بپردازند.

روزنامه اطلاعات نیز با تیر « 10 میلیون ایرانی کالا کارت 100 هزار تومانی دریافت می‌کنند »، می‌نویسد که کالا کارت قرار است سالانه 3 یا 4 بار شارژ شود.

این روزنامه به نقل از معاون وزیر رفاه می‌نویسد که کارت بانکی که افراد با آن یارانه دریافت می‌کنند به کالا کارت تبدیل می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.