کد مطلب: ۳۱۳۰۴۶

کدام شرکت‌های آمریکایی ایران را ترک کردند؟

کدام شرکت‌های آمریکایی ایران را ترک کردند؟

پس از خروج آمریکا از توافق هسته‎ای، ۷۱ شرکت‌ خارجی اعلام کرده‌اند ایران را ترک می‌کنند، ۱۹ شرکت به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند و ۱۴۲ شرکت دیگر یا تصمیمی در این مورد نگرفته‌اند یا هنوز تصمیم خود را اعلام نکرده‌اند. در این مطلب به معرفی شرکت‌های آمریکایی که ایران را ترک‌ کرده‌اند، پرداخته‌ایم.

بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها موسوم به FDD اخیرا گزارشی را منتشر کرده که در آن به معرفی سرمایه‌گذاری‌های خارجی انجام‌شده در ایران پس از برجام پرداخته است. این گزارش فهرستی از ۲۳۲ شرکت خارجی تهیه کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از خروج آمریکا از توافق هسته‎ای، ۷۱ شرکت قصد دارند از ایران خارج شوند، ۱۹ شرکت به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند و ۱۴۲ شرکت دیگر یا تصمیمی در این مورد نگرفته‌اند یا هنوز تصمیم خود را اعلام نکرده‌اند.

در این مطلب به معرفی شرکت‌های آمریکایی ، میزان سرمایه‌گذاری آنها و تصمیم‌شان برای خروج یا ماندن در ایران پس از خروج آمریکا از برجام پرداخته‌ایم.

شرکت‎های آمریکایی که ایران را ترک کردند

بوئینگ

این شرکت در سال 2016 قراردادی به ارزش 16.6 میلیارد دلار با ایران‌ایر امضا کرد.

در سال 2017 نیز بوئینگ با شرکت هواپیمایی آسمان قراردادی به ارزش سه میلیارد دلار منعقد کرد.

استیون منوچین وزیر خزانه‌داری در ماه می 2018 اعلام کرد که مجوز این کمپانی برای فروش هواپیما به ایران لغو شده است.

شرکت دوور (DOVER)

این شرکت که تولیدکننده انواع پمپ و دیگر تجهیزات مورد استفاده در صنعت نفت است، در سال 2017 قراردادهایی با ایران امضا کرد.

در ژوئن 2018 وال‎استریت ژورنال اعلام کرد که این کمپانی قادر به ادامه فعالیتش در ایران نیست.

جنرال‌الکتریک

این شرکت آمریکایی تجارت مستقیم با ایران ندارد. تنها شعبات غیرآمریکایی آن قراردادهایی به ارزش 150 میلیارد با ایران داشتند.

از زمان امضای برجام در سال 2016، شرکت‌های تابعه جنرال‌الکتریک 25 میلیون دلار از فروش قطعات یدکی به ایران سود بردند. پس از تصمیم ترامپ اما سهام این کمپانی افت کرد.

شرکت هانی‌ول

پس از امضای توافق هسته‌ای شرکت‌های تابعه هانی‌ول قراردادهایی به ارزش 115 میلیون دلار با شرکت پتروشیمی تهران امضا کردند. پس از تصمیم ترامپ اما کمپانی هانی‌ول اعلام کرد که از ایران خارج خواهد شد.

پروکتر اند گمبل (Procter & Gamble)

کمپانی فروشنده محصولات آرایشی و بهداشتی در ژوئن 2018 اعلام کرد که فعالیت‌هایش را در ایران متوقف خواهد کرد.

شرکت‌های آمریکایی که بلاتکلیفند

Altea Resources

در سال 2017 با شرکت حفاری شمال ایران قراردادی در زمینه خدمات حفاری امضا کرد.

Arthur J. Gallagher & Co

این شرکت اعلام کرده که در حال ارزیابی تحریم‌هاست. Arthur J. Gallagher & Co ، شرکت‌های تابعه نروژی و انگلیسی دارد که در فصل اول 2018 قراردادهای بیمه‌ای با ایران امضا کرده‌اند.

شرکت‎های بیمه‌ای پارتنر ری (Partner Re)

این کمپانی قرارداد خود با شرکت «بیمه ما» را در فوریه 2018 تمدید کرد. با این حال اعلام کرده که در حال ارزیابی وضعیت تحریم‌هاست.

Validus Holdings

این کمپانی از طریق شرکت‌های تابعه‌اش پوشش بیمه‌ای محموله‌های نفتی و پتروشیمی به ایران و از ایران را فراهم می‌کند.

وال‌استریت ژورنال در ژوئن 2018 گزارش داد که این شرکت در تلاش است تا فعالیت‌های خود با ایران را از طریق شرکت‌های تابعه غیرآمریکایی‌ تا سقف مجاز ادامه دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

تیترِ یک

آخرین اخبار