کد مطلب: ۳۱۶۳۸۸

گفتگو با حسن عطایی، بنیانگذار استارت‌آپ نوبتی:

چطور «نوبتی» به موفقیت امروزش دست یافت؟/ استارت‌آپی که به اتکای یک تجربه شکست خلق شد

چطور «نوبتی» به موفقیت امروزش دست یافت؟/ استارت‌آپی که به اتکای یک تجربه شکست خلق شد

«نوبتی» هنوز یک ساله نشده و از تولد نسخه اندروید آن شش ماه بیشتر نمی‌گذرد. اما در همین مدت زمان کوتاه بالغ بر سه هزار کاربر دارد و استقبال خوبی از سوی کاربران و خدمت دهندگان ازاین استارت‌آپ شده است.

«نوبتی» هنوز یک ساله نشده و از تولد نسخه اندروید آن شش ماه بیشتر نمی‌گذرد. اما در همین مدت زمان کوتاه بالغ بر سه هزار کاربر دارد و استقبال خوبی از سوی کاربران و خدمت دهندگان ازاین استارت‌آپ شده است. برادران عطایی سنگرودی بنیان‌گذاران این رویداد هستند. حسن عطایی سنگرودی یکی از هم بنیان‌گذاران این استارت‌آپ در گفتگو با تجارت‌نیوز از آزمون و خطاهایی که تا به امروز تجربه کرده تا به نقطه موفقیت برسد می‌گوید.

هم‌مسیری که به جایی نرسید

بنیانگذار نوبتی صحبتهایش را با گریزی به سال 93 و آشنایی و ورودش به دنیای استارت‌آپ‌ ها شروع می‌کند: در سال 93 دو ایده کلی در ذهنم داشتم. هم‌مسیر و نوبتی. از آنجایی که هم مسیر پتانسیل درآمدی و مارکت پلیس قدرتمند و بکری داشت استارتش را زدیم و شروع به کار کردیم. تقریبا ۷۰ درصد از برنامه‌نویسی و طراحی آن انجام شده بود که برای یکی از بچه‌های تیم مشکلی پیش آمد. با پیشنهاد اعضای تیم تصمیم گرفتیم چند پروژه بگیریم و کمی از لحاظ مالی قدرتمندتر شویم، برگردیم و مسیرمان را ادامه دهیم. از طرفی خودم هم در آن مقطع اوضاع مالی خوبی نداشتم و نمی‌توانستم از تیمم حمایت مالی کنم. بنابراین از روی اجبار برای مدتی پروژه را تعطیل کردیم و چند پروژه برای گذراندن امور مالی تیم گرفتیم. در این مدت زمان، اسنپ وارد میدان شد و عملا پروژه هم‌مسیر نصفه نیمه ماند و به نتیجه رسید.

داستان نوبتی از کجا شکل گرفت؟

عطایی با اشاره به تجربه شکست هم‌مسیر به تولد و ایده نوبتی می‌رسد و ادامه می‌دهد:
حدود یک سال و نیم پیش بود که با خودم گفتم زمان استارت نوبتی رسیده است. این بار برای اینکه بچه‌های تیم با انگیزه کار کنند و مثل تجربه شکست قبلی مجبور نباشیم در میانه راه قدرت و انرژی خود را صرف پروژه دیگری کنیم؛ تصمیم گرفتم از منبعی سرمایه تامین و حق‌‌الزحمه بچه‌های تیم را پرداخت کنم تا با انگیزه کار کنند. به صوررت فریلنسر کار می‌کردیم و درآمدش را به بچه‌های تیم نوبتی می‌دادم. از طرفی چون ایده‌پردازی جز به جز کار نوبتی، طراحی و کد نویسی آن با خودم بود خیلی تحت فشار بودم. به همین دلیل تصمیم گرفتم، در کاری که نصف روزم را به خود اختصاص دهد مشغول کار شوم و درآمدش را صرف نوبتی کنم و بتوانم زمان بیشتری روی نوبتی بگذارم.
وی ادامه می‌دهد: این بار اما تجربه شکست ایده اولم، من را به سختی‌های راه آشنا کرده بود و می‌دانستم حلقه‌های اول تیم هم باید، همانند خودم نگرش خوب و ایمان کامل نسبت به ایده و استارتاپ داشته باشند و حداقل سرمایه‌ای داشته باشیم. بالاخره نسخه تحت وب نوبتی بهمن ماه سال ۹۶، نسخه اندروید اردیبهشت ماه سال ۹۷ و نسخه ios مهر ماه سال ۹۷ منتشر شد.

در نوبتی همه جا به نوبت!

عطایی در توضیح کامل استارت‌آپ نوبتی و هدفی که دارد توضیح می‌دهد: نوبتی یک سامانه نوبت‌دهی آنلاین مبتنی بر مکان است که در بستر وب و موبایل قابل استفاده است. خدمات‌دهندگان می‌توانند نوبت‌دهی ارائه خدمات خود را به راحتی و در کمترین زمان و زحمت از طریق نوبتی مدیریت کنند، علاوه بر آن می‌توانند خدمات و نمونه کارهای خود را در قالب پست، معرفی کنند. خدمات‌دهندگانی چون آرایشگران، پزشکان، مشاوران، وکلا، مسئولان و ….
وی ادامه می‌دهد: همچنین صاحبان آتلیه‌ها‌، سالن‌های ورزشی، رستوران‌ها و …می‌توانند خدماتشان را از طریق نوبتی عرضه کنند و کاربران در کمترین زمان بهترین و نزدیک‌ترین ارائه‌دهنده خدمات مدنظر خود را بیابند، با یکدیگر مقایسه کنند و در نهایت نوبت مد نظر خود را رزرو کنند.

نوبتی گام به گام بزرگ می‌شود

وی تصریح می‌کند: در سه ماه اول که نسخه اندروید منتشر شده بود ما تعدادی از مشاغل رو پرزنت کردیم تا کاربران اولیه را جذب کنیم و با همان تعداد کم، کلید کار را زدیم. در طول سه ماه با سیستم در مرحله انجام کار قرار گرفتیم و در عین حال قابلیت‌هایی که کاربران نیاز دارند را به نوبتی اضافه کردیم. البته در طول این چند ماه محدودیتی برای جذب کاربر نداشتیم و تا به امروز نسبت به تبلیغاتی که انجام شده، کاربران زیادی جذب شده و فیدبک‌های خوبی از کاربران گرفته‌ایم. در طول این مدت با دوستان و همکاران خوب و با تجربه‌ای آشنا شده‌ایم و در ۹ استان کشور تیم داریم.

به فکر جذب سرمایه‌گذاریم

بنیان‌گذاز نوبتی در انتها به نیازی که نوبتی به سرمایه‌گذار دارد اشاره و خاطرنشان می‌کند: از این مرحله به بعد که نوبتی رشدش مداوم شده، نیاز به سرمایه‌گذار داریم تا بتوانیم پرقدرت ادامه داده و استراتژی‌های تبلیغاتی‌ خود را عملی کنیم. امیدواریم در آینده با جذب سرمایه‌گذاری خوب و ساپورت مالی بهتر بتوانیم با قدرت‌تر نوبتی را به همه بشناسانیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.