کد مطلب: ۳۱۶۹۷۳

کدام شرکت‌های اروپایی ایران را ترک کردند؟

کدام شرکت‌های اروپایی ایران را ترک کردند؟

پس از خروج آمریکا از توافق هسته‎ای، ۷۱ شرکت‌ خارجی اعلام کرده‌اند ایران را ترک می‌کنند، ۱۹ شرکت به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند و ۱۴۲ شرکت دیگر یا تصمیمی در این مورد نگرفته‌اند یا هنوز تصمیم خود را اعلام نکرده‌اند. در این مطلب به معرفی شرکت‌های اروپایی که ایران را ترک‌ کرده‌اند، پرداخته‌ایم.

بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها موسوم به FDD اخیرا گزارشی را منتشر کرده که در آن به معرفی سرمایه‌گذاری‌های خارجی انجام‌شده در ایران پس از برجام پرداخته است. این گزارش فهرستی از ۲۳۲ شرکت خارجی تهیه کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از خروج آمریکا از توافق هسته‎ای، ۷۱ شرکت قصد دارند از ایران خارج شوند، ۱۹ شرکت به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند و ۱۴۲ شرکت دیگر یا تصمیمی در این مورد نگرفته‌اند یا هنوز تصمیم خود را اعلام نکرده‌اند.

در این مطلب به معرفی شرکت‌های اروپایی به جز فرانسه، انگلیس و آلمان میزان سرمایه‌گذاری آنها و تصمیم‌شان برای خروج یا ماندن در ایران پس از خروج آمریکا از برجام پرداخته‌ایم.

شرکت‌های اتریشی که در ایران می‌مانند

LMF

این شرکت از سال 2016 کمپرسورهای گاز در ایران تولید کرده و در ماه می اعلام کرد که علی‌رغم تحریم‌ها به فعالیت خود در ایران ادامه خواهد داد.

شرکت‌های اتریشی که ایران را ترک کردند

اوبربانک (Oberbank)

این بانک اتریشی در سال 2017 قراردادی به ارزش یک میلیارد دلار با 14 بانک ایرانی امضا کرد.

در ژوئن 2018 این بانک اعلام کرد که عملیات خود در ایران را متوقف کرده است.

OMV

در سال 2016 این کمپانی قراردادی با شرکت ملی نفت ایران با انجام مطالعات چند میدان نفتی در نواحی زاگرس و خلیج فارس امضا کرد.

در ماه می 2018 اگرچه این کمپانی اعلام کرد که پروژه‌های برنامه‌ریزی‌ شده‌اش در ایران را ادامه می‎دهد اما بعدها مدیرعامل شرکت فعالیت با ایران را به دلیل تحریم‌های ایالات متحده غیرممکن دانست.

شرکت‌های اتریشی که بلاتکلیفند

3PMan

به گفته اتاق بازرگانی ایران، این شرکت در سال 2016 تفاهم‌نامه‌ای با انجمن سازندگان قطعات خودرو در ایران امضا کرد.

الین موتورن (Elin Motoren)

این شرکت اتریشی در سال 2016 تفاهم‌نامه‌ای با شرکت ایرانی مپنا با هدف انتقال تکنولوژی مربوط به تولید موتور‌های الکتریکی امضا کرد.

ارست بانک (Erste Bank)

به نوشته فایننشال‌تایمز، این کمپانی در سال 206 اعلام کرد که فعالیت خود در ایران را آغاز کرده است.

در می 2018، این بانک اعلام کرد که هرگز قراردادی را به عنوان بخشی از یک شبکه بانکی با ایران امضا نکرده است.

Examon Pharma

بنا بر اعلامیه‌های اتاق بازرگانی ایران، این کمپانی اعلام کرده بود که یک توافقنامه همکاری با شرکت روژین دارو در سال 2016 امضا کرده است.

وب‌سایت شرکت مادر این کمپانی همچنان بر تعهد خود برای انجام فعالیت در ایران تاکید دارد.

Gesamtverband Autoteile-Handel

طبق اعلامیه اتاق بازرگانی ایران در سال 2016 این شرکت توافقنامه‌ای با شرکت اتوپارتس ایران امضا کرد.

Petrochemical Holding

این شرکت نیز در سال 2016، توافقنامه‌ای با شرکت رایانه‌داران امضا کرد.

Raiffeisen Bank International

در سال 2016، برای باز کردن دفتر نمایندگی در ایران به منظور تسهیل تراکنش‌های مالی اعلام آمادگی کرد.

وامد (Vamed)

این شرکت در سال 2016 برنامه خود برای ساخت یک بیمارستان در شیراز را نهایی کرد.

شرکت‌های بلژیکی که ایران را ترک کردند

بانک KBC

این بانک در ژوئن 2018 اعلام کرد که با توجه به تحریم‌های ایالات متحده، تنها تبادلات مالی خود با ایران را به موارد انسان‌دوستانه محدود می‌کند.

شرکت‌های جمهوری چک که بلاتکلیفند

Ostroj

این شرکت در سال 2017 قراردادی دو سال و نیمه با شرکت فولاد زرند ایرانیان امضا کرد.

گروه Solek

بر اساس گزارش‌ها این شرکت در سال 2018 پروژه‌هایی در زمینه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران آغاز کرد.

شرکت‎‌های دانمارکی که ایران را ترک کردند

هلدینگ AP Moller

این کمپانی یکی از شرکت‌های تابعه مرسک است که اعلام کرده پس از چهارم نوامبر حمل‌ونقل کالا به و از ایران را کاهش خواهد داد.

دانسکه بانک

این بانک در سال 2017 قراردادی 500 میلیارد دلاری با 10 بانک ایرانی امضا کرد. در سال 2018 اعلام کرد که تصمیم گرفته به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران فعالیتش در این کشور را متوقف کند. مقامات دانمارکی در حال تحقیق در مورد موارد پولشویی در مورد این شرکت در فاصله سال‌های 2007 تا 2015 هستند که برخی از این موارد مربوط به ایران و کره شمالی می‌شود.

مرسک (Maersk)

در می 2018 مدیرعامل این شرکت اعلام کرد با توجه به اینکه دامنه فعالیت این شرکت با آمریکا بسیار بزرگ‌تر است به دنبال تحریم‌ها فعالیت خود با ایران را متوقف خواهد کرد.

تورم (Torm)

این شرکت که در حوزه تامین تانکرهای نفتی فعالیت می‌کند اعلام کرد پس از اعمال تحریم‌ها دیگر دریافت سفارش‌های جدید را از تهران متوقف کرده است.

شرکت‌های دانمارکی که بلاتکلیفند

Haldor Topsoe

در سال 2016، این شرکت دفتری در تهران افتتاح کرد و قراردادی با شرکت پتروشیمی بدر شرق امضا کرد. این شرکت در آگوست 2018 اعلام کرد که به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران، 200 شغل از دو هزار و 700 نیروی کار خود را کاهش داده است.

Leo Pharma

این شرکت در وب‌سایت خود از افتتاح دفتری در ایران خبر داد. با این حال وب‌سایت این کمپانی اعلام کرده که هیچ کارخانه تولیدی و مرکز تحقیق و توسعه در ایران ندارد. بر اساس مصاحبه‌ای که با سفیر دانمارک در ایران انجام شده، این شرکت 50 درصد از صادرات خود را به ایران ارسال می‌کند.

شرکت‌های یونانی که ایران را ترک کردند

Hellenic Petroleum

این شرکت برای خرید نفت از شرکت ملی نفت ایران در سال 2016 و تسویه بدهی‌هایش به ایران متعهد شد. در سال 2018 رویترز گزارش داد که این شرکت در حال آماده‌سازی برای توقف خرید نفت با آغاز تحریم‌های ماه نوامبر است.

شرکت‌های مجارستانی که بلاتکلیفند

Ikarus

این شرکت در سال 2017 قراردادی با ایران امضا کرد که به واسطه آن قرار شد هزار دستگاه اتوبوس که حدود یک‌سوم از تولید یک‌ساله‌اش محسوب می‌شود، بفروشد.

شرکت‌های ایتالیایی که در ایران می‌مانند

دنیکون (Denikon)

این شرکت در جولای 2018 با ایران تفاهم‌نامه همکاری با هدف تاسیس نیروگاه آفتابی در یزد و با همکاری شرکت سینواستیل چین امضا کرد.

Saipem

این شرکت نیز در سال 2016 قراردادی با شرکت ملی گاز ایران و شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان به ارزش 3.5 میلیارد یورو امضا کرد. هدف از این قرارداد توسعه، اصلاح و ارتقای پالایشگاه نفت پارس شیراز و تبریز است.

شرکت‌های ایتالیایی که ایران را ترک می‌کنند

آنسالدو انرجیا

این شرکت تفاهم‌نامه همکاری با شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران امضا کرده است. در آگوست 2018 مدیرعامل شرکت اعلام کرد که اگرچه با تحریم‌ها مخالف است اما ناچار است فعالیت خود در ایران را متوقف کند.

Banca Popolare di Sondrio

این بانک در سال 2016 ارتباط تجاری خود با ایران را آغاز کرد. در ژوئن 2018 اما وال‌استریت گزارش داد که این بانک احتمالا به دنبال تحریم‌ها یا فعالیت‌های خود را کاهش می‌دهد یا متوقف می‌کند.

دنیلی

این شرکت تولیدکننده فولاد قراردادی به ارزش 7.5 میلیارد دلار به منظور تامین تجهیزات و ماشین‌آلات سنگین با ایران امضا کرد. در می 2018 به گزارش رویترز، این شرکت روند ارائه سفارشات به ایران به ارزش 1.5 میلیارد یورو را متوقف کرد که این مساله نشان می‌دهد این شرکت قطعا ایران را ترک می‌کند.

انی (Eni)

این شرکت قراردادی با ایران دارد که به آن اجازه می‌دهد تا به عنوان پرداخت هزینه برای سرمایه‌گذاری‌های قبلی از ایران نفت خریداری کند. مدیرعامل این شرکت بعدها و خروج آمریکا از برجام اعلام کرد که تنها فعالیت باقی‌مانده انی در ایران خرید ماهانه دو میلیون بشکه نفت در قالب قراردادی است که در پایان سال 2018 منقضی می‌شود. تنها فعالیت باقی مانده انی در ایران خرید ماهانه 2 میلیون بشکه نفت در قالب قراردادی است که در پایان سال 2018 منقضی می شود. برقراری هرگونه تحریم جدید علیه ایران 6 ماه طول خواهد کشید. نفت مورد نیاز این شرکت ممکن است از این پس به جای ایران از کشوری دیگر تامین شود.

Gruppo Ventura

این شرکت قراردادی به ارزش دو میلیون دلار در سال 2017 برای احداث خط آهن خارج از تهران امضا کرد. اما حالا اعلام کرده که فعالیت خود در ایران را متوقف می‌کند.

ساراس

این شرکت حدود 350 میلیون یورو به واسط خرید نفت پیش از آغاز تحریم‌های پیشین به ایران بدهی داشت که با برجام شروع به بازپرداخت بدهی‌های خود کرد. پس از برجام همچنین این شرکت خرید نفت از ایران را از سر گرفت. با این حال در ماه ژوئن بار دیگر اعلام کرد که با آغاز تحریم‌های نفتی خرید نفت از ایران را متوقف خواهد کرد.

شرکت‌های ایتالیایی که بلاتکلیفند

کارلو مارساکا

بر اساس گزارشی که در مارس 2018 منتشر شد این شرکت ایتالیایی در جزیره قشم یک نیروگاه صفحه‌های انرژی خورشیدی را توسعه داد.

Cassa Depositi e Prestit

این نهاد مالی در سال 2016 اعلام کرد که خطوط اعتباری به ارزش چهار میلیارد یورو را خواهد گشود تا برای اجرای پروژه‌های بزرگ زیرساختاری مانند خط آهن و بزرگراه به کار گرفته شود.

Enel

این شرکت در سال 2016 تفاهم‌نامه همکاری با شرکت ملی صادرات گاز ایران امضا کرد.

Ferrovie dello Stato

در سال 2017، این شرکت برای ساخت خط راه‌آهن از قم به اراک موافقت کرد اما همچنان به تامین مالی 1.4 میلیارد دلاری برای این پروژه نیاز داشت. بعدها فوربس در گزارشی نوشت که این شرکت احتمالا به دنبال تحریم‌ها فعالیت خود در ایران را متوقف کند.

اینتراویل

در سال 2016 این شرکت اعلام کرد که با شرکت پتروپارس و منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس قراردادی امضا کرد.

اینویتالیا

این شرکت برای گشایش خطوط اعتباری به ارزش پنج میلیارد یورو در دو بانک ایرانی به منظور تامین مالی پروژه‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایتالیایی در ایران تفاهم‌نامه‌ای امضا کرد. اما هنوز هیچ شرکتی از این خطوط اعتباری استفاده نکرده است.

مدیوبانکا

این شرکت در سال 2015 تفاهم‌نامه‌ای برای تامین مالی معاملات میان شرکت‌های ایتالیایی و ایرانی امضا کرد. بعدها مجله وال‌استریت اعلام کرد که این بانک از هیچ کسب و کاری در ایران حمایت نکرده است.

شرکت‌های هلندی که بلاتکلیفند

رویال داچ‌شل

این شرکت خرید نفت خام از ایران را در سال 2016 بار دیگر شروع کرد و همچنین سه یادداشت تفاهم‌نامه را با شرکت ملی نفت ایران برای بررسی میدان گازی کیش و میدان‌های نفت آزادگان و یادآوران امضا کرد. بر اساس گزارش‌ها این شرکت تنها سه بار محموله نفتی از ایران خریداری کرده است. این شرکت در ماه می اعلام کرد که در حال بررسی خروج ترامپ از برجام است.

اسکلامبرگر (Schlumberger)

این شرکت نیز در سال 2016 اعلام کرد که یادداشت تفاهم‌نامه با شرکت ملی نفت ایران برای مطالعه یک میدان نفتی ایران امضا کرده است.

شرکت‎های نروژی که ایران را ترک کردند

Skuld P&I Company

در سال 2016، این شرکت تفاهم‌نامه‌ای در زمینه همکاری میان دو شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و کلوپ پی‌اند‌آی SKULD نروژ و در خصوص انواع بیمه‌های دریایی امضا کرد. در ماه می اما این شرکت اعلام کرد که همکاری‌های خود با ایران را قطع خواهد کرد.

شرکت‌های نروژی که بلاتکلیفند

DNO

این کمپانی در سال 2016 اعلام کرد که معاهده‌ای را برای بررسی یک میدان نفتی در غرب ایران امضا کرده است.

Export Credit Norway

این شرکت در سال 2016 قراردادی با سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران امضا کرد.

International Aker Solutions Company

این شرکت برای همکاری در صنعت نفت ایران تفاهم‌نامه‌ای با پژوهشگاه صنعت نفت ایران امضا کرد. این شرکت همچنین اوایل سال 2017، با مدیر صندوق ضمانت صادرات در ایران برای گسترش روابط اقتصادی دیدار کرد.

Saga

این کمپانی نیز قراردادی به ارزش 2.94 میلیارد دلار برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی در سال 2017 با ایران امضا کرد. این شرکت هنوز عملیات ساخت و ساز خود را در ایران آغاز نکرده و برای تامین مالی پروژه با چالش‌های بسیاری مواجه است.

شرکت‌های لهستانی که ایران را ترک کردند

PGNiG

این کمپانی در ماه می 2018 اعلام کرد که به دلیل بازگشت تحریم‌ها فعالیت‌های خود در زمینه پروژه گازی در ایران را متوقف می‌کند.

شرکت‌های اسپانیایی که ایران را ترک کردند

Cepsa

در ماه جولای این شرکت اعلام کرد که با شروع تحریم‌ها در ماه نوامبر واردات نفت از ایران را متوقف می‌کند.

Repsol

این شرکت نیز اعلام کرده که با شروع تحریم‌های نفتی خرید نفت از ایران را لغو خواهد کرد.

شرکت‌های اسپانیایی که بلاتکلیفند

Meliá

این شرکت در سال 2016 توافقنامه‌ای برای باز کردن اولین هتل پنج ستاره در ایران امضا کرد.

Taim Weser

این شرکت دفتری در ایران دارد. و مدیر اجرایی آن در مصاحبه‌ای به اسپوتنیک اعلام کرده که در حال بررسی تحریم‌های جدید آمریکا برای ادامه فعالیت در ایران است.

Tubacex

این شرکت نیز دفتری در تهران دارد. در سال 2017 شرکت فولاد اصفهان که شریک ایرانی این شرکت است قراردادی برای ساخت داخل لوله‌های مغزی CRA به ارزش 660 میلیون دلاری امضا کرد.

شرکت‌های سوئدی که ایران را ترک کردند

اطلس کوپکو

این شرکت تامین‌کننده کمپرسور و قطعات جانبی پس از پایان تحریم‌های پیشین فعالیت خود را در ایران از سر گرفته بود. اما در آگوست 2018 اعلام کرد که به دنبال خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها فعالیت‌هایش را در ایران متوقف می‌کند.

شرکت‌های سوئدی که بلاتکلیفند

آلفا لاوال

این شرکت یک مرکز خدماتی در سال 2016 در ایران افتتاح کرد. شرکت دایا طب در ایران به عنوان یکی از شرکای آلفا لاوال معرفی شده است.

Serkland Invest

شرکت توسعه‌دهنده فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سال 2017 موافقت کرد تا سهام شرکت لبنیات سحر را خریداری کند.

شرکت‌های سوئیسی که در ایران می‌مانند

Matisa

این شرکت سوئیسی در ژوئن 2018 تفاهم‌نامه همکاری با شرکت راه‌آهن ایران امضا کرد. بر اساس گزارش‌ها ارزش قرارداد اولیه 20 میلیون یورو بوده که بعدها قرار است تا 80 میلیون یورو افزایش یابد.

مدیرعامل این شرکت اعلام کرده که علی‌رغم تحریم‌ها به فعالیت خود در ایران ادامه می‌دهد.

نستله

این شرکت یک دفتر مرکزی و دو کارخانه در ایران دارد. مدیرعامل نستله اعلام کرده از آنجا تحریم‌های آمریکا صنایع غذایی را هدف قرار نمی‌دهد، فعالیت‌های این شرکت در ایران ادامه خواهد یافت.

شرکت‌های سوئیسی که ایران را ترک کردند

Autoneum

در سال 2017 این شرکت قراردادی با شرکت عایق خودرو توس مستقر در مشهد برای توزیع قطعات امضا کرد.

این شرکت بعدها اعلام کرد که به دلیل بازگشت تحریم‌ها فعالیت خود را در ایران متوقف می‌کند.

Chubb

این شرکت خدمات بیمه‌ای برای محموله‌های نفتی ایران مهیا می‌کرد.

Mediterranean Shipping Company

این شرکت کشتیرانی نیز در ماه می 2018 اعلام کرد که ارائه خدمات به ایران را متوقف خواهد کرد.

اشتدلر

این شرکت واگن‌سازی پیش‌تر قراردادی به ارزش 1.4 میلیارد دلار برای فروش 960 واگن مترو به ایران امضا کرده بود.

با بازگشت تحریم‌ها اما این شرکت فعالیت‌های خود را به حالت تعلیق درآورد.

شرکت‌های سوئیسی که بلاتکلیفند

ABB

دفتر جدید خود را در سال 2016 در ایران افتتاح کرد. این شرکت اعلام کرده که در حال حاضر در حال بررسی اثرات تحریم‌های جدید علیه ایران است.

Burckhardt Compression

در سال 2017 این شرکت یک مرکز خدماتی در ایران افتتاح کرد. این شرکت هنوز تصمیم خود مبنی بر ادامه فعالیت در ایران نگرفته است.

Roche

روشه یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه بهداشت و درمان است. این شرکت اعلام کرده علی‌رغم تحریم‌ها به فعالیت خود در ایران ادامه می‌دهد.

SGS

این شرکت نیز از سال 2016 تاکنون با ایران فعالیت می‌کند.

Swiss Re

این شرکت نیز اعلام کرده که در حال بررسی تاثیر تحریم‌ها بر روابط تجاری با ایران است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    باید در قوه قضائیه شعبه ویژه ای به نام «شعبه تحریم» ایجاد شود که شرکت های ایرانی که از رفتن شرکت های خارجی به دلیل تحریم زیان می بینند در آن ارائه دعوی و درخواست غرامت کنند . سپس به کمک امور خارجه و قوه قضائیه کشور های مقصد ، این شکوائیه ها بررسی و حکم صادر شود . حداقل مزیت این کار این است که برخی شرکت ها قبل از رفتن ،فکر می کنند و قبل از بازگشت دوباره ( که بارها اتفاق افتاده و باز هم اتفاق خواهد افتاد ) مجبور به تمکین حکم دادگاه ایران شده و خسارت رفتن خود را جبران کنند . بویژه که تحریم جدید آمریکا از منظر قانون جهانی بی مبنا بوده و با حکم دادگاه لاهه نیز منافات دارد.

  • علی

    چرا راجع به اریکسون سوئد نگفتین؟تعداد بسیار زیادی کارمند را اخراج کرده و در حال رفتن از ایران میباشد.

  • ناشناس

    جسارتا بهتر بود به صورت جدول این اطلاعات ارایه میشد.