کد مطلب: ۳۲۰۶۲۶

گفتگوی تجارت‌نیوز با بنیانگذار «راه‌پرداخت»:

هشدارهایی برای سقوط نکردن استارتاپ‌ها/ اسیر ایده ذهن خود نباشید

هشدارهایی برای سقوط نکردن استارتاپ‌ها/ اسیر ایده ذهن خود نباشید

یکی از استارتاپ‌هایی که درزمینه تولید محتوای فین‌تک مشغول فعالیت است استارتاپ «راه‌پرداخت» است. رضا قربانی یکی از کارشناسان متخصص فین‌تک در دنیای استارتاپ‌هاست و در زمینه فین‌تک و علل جوانمرگی استارتاپ‌های ایرانی نکات مهمی ارایه می‌کند.

قربانی که حدود هفت سال است در زمینه تولید محتوا « فین‌تک »کار می‌کند در ابتدای مصاحبه با تجارت‌نیوز می‌گوید: فین‌تک یعنی کاربرد نوآورانه فن‌آوری. در اصل فین تک اشاره‌ای است به اپلیکیشن‌های جدید، فرآیندها، محصولات و مدل‌های کسب‌و‌کار جدید در صنعت خدمات مالی. در بخش‌های متفاوتی مثل بانکداری، بیمه، فرآیندهای پشتیبانی مالی کسب‌وکارها(برای مثال راه‌های پرداخت موبایل)، تمرکز بر بخشی از مشتریان در حوزه‌هایی مانند بانکداری خرد، فرم تعاملی کسب‌وکار با کسب‌وکار، کسب‌وکار با فرد، مشتری با مشتری و در نهایت راه‌حل‌هایی هستند که با توجه به موقعیت بازارشان (مانند سیستم‌های مدیریت مالی شخص و برخی بر راه‌حل‌های قرض‌دهی نفر به نفر) گستره وسیعی را شامل می‌شوند.

قربانی ادامه می‌دهد: بساری از استارتاپ‌ها بدون هیچ شناختی از اکوسیستم خصوصا جنبه مالی قضیه، کارشان را کلید می‌زنند و در نهایت با شکست مواجه می‌شوند. اتفاقا من موافق از بین رفتن استارتاپ‌ها در سال‌های اول هستم. تجربه نشان داده از بین هزار استارتاپ ، 10 استارتاپ سال پنجم را می‌بینند و از بین همان 10 استارتاپ یکی برنده میدان می‌شود و سال یازدهم را می‌بیند. هیچ ایرادی به این قضیه وارد نیست و بالطبع کسی در این میدان برنده بازی می‌شود که با شناخت همه جانبه تمام مسایل وارد میدان شده و برای تمام مسیر نه تنها یک پلن که پلن B و پلن C داشته باشد.

وی تصریح می‌کند: استارتاپی که بازار‌سنجی درستی انجام داده و در اقیانوس قرمز برنده میدان شده باشد قطعا ماندگارتراست و در مقابلش بقیه نمی‌توانند جلوتر از حدی که دارند بروند و در‌جا می‌زنند و در نهایت به دره مرگ سقوط می‌کنند.

قربانی در ادامه صحبت‌هایش و در توصیه برای قرار نگرفتن در مسیر سقوط توصیه مهمی برای استارتاپ‌ها دارد:

خیلی از استارتاپ‌ها اسیر ایده‌های خود می‌شوند و گمان می‌کنند آنچه در ذهن خود برای ارائه دارند بهترین است. در حالی که نباید اسیر ایده بود و باید دقیقا خواسته مردم را شناسایی و سپس با توجه به آن، شروع به کار کرد.


وی ادمه می‌دهد: کسانی موفق‌ترین‌ها هستند که ایده را برای مشتری و طبق سفارش‌ مشتری بسازند. برد با استارتاپی است که نیاز مشتری را بسنجد و گام‌هایش را بر اساس خواست مشتری بردارد.

قربانی در انتهای صحبت‌هایش توصیه مهمی دارد: به نظرم باید یک نکته مهم را همگی ما افراد و فعالان اکوسیستم استارتاپی در نظر بگیریم. کار‌آفرینی اتفاق مهمی است اما الزاما همه ما نباید کارآفرین باشیم یا نقش بنیانگذار یک استارتاپ را به عهده بگیریم. در حال حاضر کلی استارتاپ مشابه در بازار داریم که خدماتشان کپی همدیگر است. یک زمان‌هایی باید صبر کنیم، کمی عقب بایستیم و به این نکته فکر کنیم که به اندازه راه‌اندازی استارتاپ‌ها به نیروی کاری موثر هم نیاز داریم. پس به جای تولید این همه استارتاپ با خدمات تکراری، کمی تخصص خود را بالا ببریم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.