خبر مهم:

کد مطلب: ۳۲۸۱۲۷

ماموریت‌های دژپسند برای رئیس جدید گمرک؛گمرک یک نقش سنتی فشل ندارد

ماموریت‌های دژپسند برای رئیس جدید گمرک؛گمرک یک نقش سنتی فشل ندارد

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: یکی از درگاه‌های مبارزه با قاچاق گمرک است. در این بازه زمانی گمرک باید نقش تسهیل‌گر را در حوزه تولید داشته باشد اما در عین حال هم باید با فساد برخورد شدیدی داشته باشد.

به‌گزارش تجارت‌نیوز، وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم تکریم و معارفه رئیس کل گمرک ایران با اشاره به مسئولیت‌های پیشین خود در وزارت بازرگانی گفت: ارتباط تنگاتنگی با گمرک داشته‌ام و زمان اجرای طرح آسیکودا در گمرک انتقادات فراوانی به آن داشتیم اما اکنون عزم هوشمندسازی و تجهیز هر چه بیشتر گمرکات را داریم.

فرهاد دژپسند افزود: ایران برای اینکه سهم خود را در اقتصاد بین‌المللی افزایش دهد باید هوشمندسازی گمرک را توسعه دهد. گمرک پیشتاز مبارزه با تحریم است و ما عزم هوشمندسازی و تجهیز هر چه بیشتر گمرکات را داریم .

او گفت: گمرک را به گونه‌ای پیش می‌بریم که گمرک پیشتاز و هموارساز مسیر تولید و تجارت در کشور باشد. همچنین گمرک باید حافظ تولید داخلی و افزایش دهنده حجم اقتصاد ایران در بازارهای بین‌المللی شود تا سهم خود را در شاخص‌های بین‌المللی افزایش دهیم.

دژپسند با بیان اینکه گمرک را باید به بهترین تجهیزات مجهز کنیم، اظهار کرد: ما برای اینکه سهم‌مان را در همه حوزه‌ها از جمله اقتصاد بین‌المللی و اقتصاد داخلی افزایش دهیم باید به درستی به فعالیت‌ها ادامه دهیم و مسیر توسعه را در پیش بگیریم. سوالمان این است گمرک با این همه نقش، وظیفه و کارکرد چرا نباید به درستی مورد توجه قرار نگیرد؟

او اضافه‌ کرد: گمرک را باید به گونه‌ای پیش ببریم که احساسی که درباره عملکرد آن وجود دارد، برداشته شود. گمرک باید پیشتاز و هموارساز مسیر توسعه تولید در کشور باشد و سهم آن نیز در اقتصاد بین‌الملل افزایش چشم‌گیری یابد.

گمرک نقش تسهیل‌گری داشته باشد

دژپسند گفت: گمرک یک نقش سنتی فشل ندارد، گمرک یکی از پیشانی‌هاست و سنگربان قوی که از مرز تونل داخلی و سهم اقتصاد ایران در بازار بین‌الملل محافظت می‌کند. در این بازه زمانی گمرک باید از دو سو ایفای نقش کند و وظیفه‌اش را به نحو درستی انجام دهد. اولین اقدام در چهارچوب گمرک چگونگی تسهیل امور و عبور نیازمندی‌های تولید به داخل کشور و دومین اقدام مبارزه با فساد و بی‌قانونی است.

2 15

فرهاد دژپسند می‌گوید: گمرک یک نقش سنتی فشل ندارد، گمرک یکی از پیشانی‌هاست و سنگربان قوی که از مرز تونل داخلی و سهم اقتصاد ایران در بازار بین‌الملل محافظت می‌کند.

دژپسند افزود: در این بازه زمانی ما باید در حوزه ورود قطعات و مواد اولیه موکت قرمز را برای توسعه تولید پهن کنیم، این موضوع جز با رعایت قوانین و مقررات و برخی سختگیری‌ها ممکن نیست.

او تصریح ‌کرد: در این بازه زمانی گمرک باید نقش تسهیل‌گر را در حوزه تولید داشته باشد اما در عین حال باید با فساد هم برخورد شدیدی کند. در حقیقت ما نباید سختگیری خارج از قانون انجام دهیم. اعمال قانون کنیم اما اعمال زور نکنیم. معتقدیم که در حوزه قاچاق نباید از نگاه‌های عقاب گونه افراد گمرکی چیزی بگذرد. ما برای مبارزه با فساد و قاچاق مجهز باشیم که یکی از درگاه‌های مبارزه گمرک است.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه به آمار کشفیات گمرک افتخار می‌کنم،افزود: گمرک برای مبارزه با فساد، مزاحمان تولید و قاچاقچیان را در تنگنا قرار می‌دهد.

دژپسند با اشاره به اینکه گمرک سازمانی با فعالیت‌های عظیم است، گفت: تصویری که از عملکرد گمرک منعکس می‌شود خیلی کوچکتر از فعالیت‌های این سازمان است و گمرک کار بسیار بزرگی در صیانت از مرزهای کشور انجام می دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.