کد مطلب: ۳۳۹۹۸۳

نایب‌رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز:

وضعیت صادرات در سه ماه پایانی سال بهبود می‌یابد

وضعیت صادرات در سه ماه پایانی سال بهبود می‌یابد

نایب‌ رئیس کنفدراسیون صادرات ایران می‌گوید: با توجه به اینکه حجم قابل توجهی از بخشنامه در نیمه نخست سال جاری ابلاغ و اجرا شده، به نظر می‌رسد که در سه ماه پایانی سال وضعیت صادرات بهبود یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز، سیگنال هشدار از صادرات در پایان آذر ماه دریافت می‌شود. بررسی جدیدترین آمارهای گمرک نشان می‌دهد که خیز تجاری میانه پاییز، در پایان آذر متوقف شده است. طبق اعلام گمرک ایران مقایسه آمارهای تجاری دو ماه آبان و آذر حاکی از آن است که میزان صادرات آذر ماه با افت ۵۶ درصدی نسبت به ماه قبل از آن (آبان) به یک میلیارد و ۸۶۷ میلیون دلار رسیده است.

نایب‌رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه علت افت صادرات در آذر ماه چه بوده؟ به تجارت‌نیوز گفت: چندین اتفاق صادرات ایران را شوکه کرد. یکی از عمده‌ترین دلایل افت 50 درصدی صادرات در آذر ماه به اعمال محدودیت‌های صادراتی باز می‌گردد که از سوی دولت ابلاغ شد. البته شاید این تصمیم‌ها به دلیل تنظیم بازار داخل درست و حساب‌شده اتخاذ شده باشد اما در نهایت تبعاتی را به همراه داشته است.

سیدمحمدرضا مرتضوی افزود: رب، آرد، روغن، چای از جمله محصولاتی بودند که در نیمه نخست سال جاری صادراتشان ممنوع شد. البته طی دو ماه گذشته نیز محصولات لبنیاتی هم با برخی چالش‌ها و مشکلات روبه‌رو شدند. بحث تعرفه‌ها نیز از دیگر موضوعاتی است که مورد اعتراض فعالان اقتصادی قرار گرفت. قیمت‌های گمرکی نیز با توجه به قیمت جدید دلار باید اصلاح می‌شد. همه این عوامل دست‌به‌دست داد تا ما در حوزه صدور کالاها با اختلال مواجه شویم.

وضعیت صادرات ایران در سه ماه پایانی سال

نایب‌رئیس کنفدراسیون صادرات می‌گوید: ارزش پایه صادراتی از دلار ۴۲۰۰ تومانی بر مبنای دلار نیمایی تغییر کرد و آثار آن به‌تدریج در گروه‌های مختلف کالایی و ارزش صادرات نمایان شد.

او گفت: موضوع دیگر شوک ارزی بود، به‌طوری که ارزش پایه صادراتی از دلار ۴۲۰۰ تومانی بر مبنای دلار نیمایی تغییر کرد و آثار آن به‌تدریج در گروه‌های مختلف کالایی و ارزش صادرات نمایان شد.

مرتضوی درباره این پرسش که صادرات غیرنفتی ایران در سه ماه پایانی سال چه وضعیتی خواهد داشت؟ پاسخ داد: با توجه به اینکه حجم قابل توجهی از بخشنامه‌ها در نیمه نخست سال جاری ابلاغ و اجرا شده، به نظر می‌رسد که در سه ماه پایانی سال از مرحله بلاتکلیفی نجات پیدا خواهیم کرد. در این بازه زمانی همه به دنبال راه‌های جدید برای صادرات کالا هستند. چنانچه کانال جدید مالی معرفی شود، وضعیت صادرات در سه ماه پایانی سال بهبود خواهد یافت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • نسترن

    پولدارها پولدارتر و فقیرها فقیرتر شدن با این سیاست های بی سیاستی که همه به فکر خودشون هستن
    رب 3200 […] یه شبه بیایی 11500 بخری
    کار هم که هر روز یه شرکت یه تولیدی داره تعطیل میشهاشتباه نکنین و ازدواج نکنین
    اگه این اشتباه رو کردین حتما بچه نیاریناصلا دوره زمونه خوبی رو تجربه نمیکنیم باید یه فکر اساسی کرد برای ادامه زنده مونیمون

  • ناشناس

    صادرات ایران در آذرماه به حدود ۱.۸۶ میلیارد دلار رسیده، در حالی که متوسط صادرات ماهانه در هشت ماه قبل از آن نزدیک به چهار میلیارد دلار بوده.