کد مطلب: ۳۴۰۶۲۱

پیش‌بینی هفتگی بورس / کدام نمادها در بازار پیشرو می‌شوند؟

پیش‌بینی هفتگی بورس / کدام نمادها در بازار پیشرو می‌شوند؟

نظرسنجی این هفته «تجارت‌نیوز» از کارشناسان و معامله‌گران بازار سرمایه، نشان می‎دهد که بازار در هفته سوم دی ماه متعادل خواهد بود و برخی تک‌سهم‌ها پیشتاز بازار این هفته هستند.

تجارت‌نیوز ابتدای هر هفته پیش‌بینی از وضعیت شاخص بازار سهام طی هفته جاری منتشر می‌کند که این گزارش شامل دیدگاه تحلیلی کارشناسان خبره بورس و دیدگاه معامله‌گران بازار سرمایه تحت عنوان نظرسنجی بورسی است.

نظرسنجی این هفته «تجارت‌نیوز» از کارشناسان و معامله‌گران بازار سرمایه، نشان می‎دهد که بازار در هفته سوم دی ماه متعادل خواهد بود و برخی تک‌سهم‌ها پیشتاز بازار این هفته هستند.

پیش‌بینی بورس در هفته جاری

بررسی روند شاخص کل بورس در آذر ماه

به گزارش تجارت‌نیوز، روند شاخص کل بورس در هفته اول آذر ماه با شدت بیشتری نسبت به هفته پایانی آبان ماه نزولی بود، به‌طوری که علی‌رغم گزارش‌های ماهانه خوب شرکت‌های دلاری از جمله پتروشیمی‌ها و فلزاتی‌ها موضوعاتی چون ریزش شدید قیمت جهانی نفت خام، کاهش نرخ دلار در بازار آزاد، کاهش نرخ کامودیتی‌ها، عرضه اولیه نماد مادیرا در فرابورس باعث شد که شاخص از قله 175 هزار واحدی به 163 هزار واحد برسد.

اما روند شاخص کل بورس در هفته دوم آذر ماه تا حدودی صعودی شد، به‌طوری که عواملی چون رسیدن بسیاری از سهم‌ها به سطوح حمایتی کوتاه‌مدت خود، ریزش شدید و سپس برگشت قیمت جهانی نفت خام به دنبال توافق روسیه و عربستان، کاهش نرخ دلار و سپس افزایش و تثبیت آن، اجلاس G20 و رشد قیمت کامودیتی‌ها، تصویب اولین بند از CFT در مجلس باعث شد که شاخص از قله 163 هزار واحدی به 166 هزار واحد برسد.

روند شاخص کل بورس در هفته سوم آذر ماه مجدد نزولی شد، به‌طوری که نوسان‌گیری سهام‌داران در بازار و توجه نسبی به سهام‌های کوچک و متوسط و عدم اقبال نسبت به سهم‌های دلاری باعث شد که شاخص از قله 167 هزار واحدی به 165 هزار واحد برسد.

روند شاخص کل بورس در هفته پایانی آذر ماه با شدت بیشتری نزولی شد، به‌طوری که موضوعاتی چون ابهام سرمایه‌گذاران نسبت به آینده قیمت سهام‌های دلاری مبنی بر تداوم روند کاهشی نرخ دلار در بازار آزاد، ریزش قیمت‌ها در بازارهای جهانی و تاثیر تحریم‌ها بر میزان فروش شرکت‌های صادراتی باعث شد که شاخص از قله 165 هزار واحدی به 156 هزار واحد برسد.

روند شاخص در هفته اول و دوم دی ماه

شاخص کل بورس اولین روز از فصل زمستان را به‌دلیل کاهش شدید قیمت جهانی نفت با روند نزولی آغاز کرد و به مرز 154 هزار واحد رسید، اما روند شاخص در هفته اول دی ماه متمایل به صعودی شد، به‌طوری که علی‌رغم کاهش شدید قیمت جهانی نفت و رسیدن به نرخ 50 دلار، موضوعاتی چون افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، حمایت دستوری از بازار توسط بازیگردانان اصلی بازار سرمایه و گزارش‌های آذر ماه خوب برخی شرکت‌ها باعث شد که شاخص از قله 156 هزار واحدی به 158 هزار واحد برسد.

بازار سرمایه اولین روز از هفته دوم دی ماه را با روند صعودی آغاز کرد. به‌طوری که شاخص کل بورس در روز شنبه (8 دی ماه 97) تحت تاثیر سه عامل افزایش قیمت جهانی نفت خام، رشد قابل توجه قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی و عدم تشکیل صف‌های فروش از سوی حقوقی‌های بازار با افزایش ۲۳۳۰ واحدی در رقم 160 هزار واحد جای گرفت.

همچنین روز یکشنبه (9 دی‌ماه ۹۷) شاخص کل بورس تحت تاثیر سه عامل ارائه گزارش‌های خوب از فعالیت آذر ماه شرکت‌های بورسی، بهبود معاملات و فروش محصولات شرکت‌ها در بورس کالا و همچنین بهبود صادرات در دی‌ ماه جاری با افزایش 535 واحدی در رقم 161 هزار واحد جای گرفت.

‌روز دوشنبه (10 دی‌‎ماه ۹۷) شاخص تنها با افزایش ۹۵ واحد در رقم 161 هزار واحد جای گرفت. در این روز خودرویی‌ها و بانکی‌ها صنایعی بودن که بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند، به طوری که ارزش معاملات صنعت خودرو و ساخت قطعات به بیش از ۷۷ میلیارد تومان رسید.

‌روز سه‌شنبه (11 دی‌ماه ۹۷) شاخص با افزایش 435 واحدی در رقم 161 هزار واحد جای گرفت. همچنین در جریان معاملات روز سه‌شنبه بازار سرمایه، حدود نیمی از حجم و ارزش معاملات بازار متعلق به گروه بانکی و به عقیده کارشناسان بازار سرمایه رشد کل شاخص تنها به دلیل بازگشایی نماد وپاسار بود.

روز چهار‌شنبه (12 دی‌‎ماه ۹۷) شاخص با کاهش 941 واحدی در کانال 160 هزار واحد جای گرفت، ریزش شاخص کل بورس دو دلیل عمده داشت. دلیل اول رشد مناسب قیمتی بسیاری از نمادها در معاملات یک هفته اخیر و رسیدن آنها به نقاط مقاومتی بود. دلیل دوم، بازگشایی نماد بانک پاسارگاد در روز گذشته و تقاضای بالای خرید و معامله در نماد این بانک بود که باعث شد فشار فروش بر روی سایر نمادها در بازار زیاد شد.

نظرسنجی این هفته «تجارت‌نیوز» از کارشناسان و معامله‌گران بازار سرمایه، نشان می‎دهد که بازار در هفته سوم دی ماه متعادل خواهد بود و برخی تک‌سهم‌ها پیشتاز بازار این هفته هستند.

ردیف کارشناسان سمت شاخص کل گروه/ دسته‌های پیش رو
1 مهدی میرزایی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه متعادل بانکی
2 ولید هلالات کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه متعادل تک‌سهم، بانکی، خودرویی
3 مهدی افضلیان معامله‌گر و تحلیلگر بازار سرمایه متعادل بانکی
4 سلمان نصیرزاده معامله‌گر و تحلیلگر بازار سرمایه متعادل تک‌سهم
5 ایمان رئیسی مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه صعودی خودرويی، بانكی، ساختمانی، سیمانی
6 محسن تقی‌نژاد کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه متعادل تک‌سهم
7 محمد خبری زاد کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه نزولی تک‌سهم
8 مجید ملکی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه متعادل تک‌سهم
9 مهدی رضایتی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه صعودی بانکی، دارویی
10 هادی نصیری کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه متعادل تک‌سهم
11 محمد باقر خادمی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه نزولی تک‌سهم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.