کد مطلب: ۷۹۱۴۴۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رشد قیمت در بازار خودروهای خارجی / افزایش ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیونی قیمت سوناتا در یک سال (اینفوگرافیک)

رشد قیمت در بازار خودروهای خارجی / افزایش 2 میلیارد و 800 میلیونی قیمت سوناتا در یک سال (اینفوگرافیک)

سال گذشته قیمت خودرو در بازار خودروهای خارجی و مونتاژی کشور تحت تاثیر وعده‌ واردات نوسانات قیمتی زیادی را تجربه کرد. در این میان دلار نیز بر این ناآرامی افزود و بازار را با رشد قیمتی بیشتری همراه کرد؛ به طوری که قیمت هیوندای سوناتا طی یک سال، دو میلیارد و 800 میلیون تومان افزایش یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سال 1401 با قوت گرفتن خبر آزادسازی واردات خودرو به کشور شروع شد؛ در ابتدای سال وزارت صمت وعده داد که واردات از اردیبهشت‌ماه آزاد می‌شود. این خبر کافی بود تا قیمت خودرو در بازار خودروهای خارجی با نوسانات زیادی همراه شود.

پیش از آن، تنها دلار عامل تعیین‌کننده قیمت خودروهای خارجی بازار ایران بود. البته باید به این نکته اشاره کرد که 6 سال ممنوعیت واردات خودرو به کشور موجب شده بود خودروهای خارجی موجود در بازار، حکم خودروی لوکس بگیرند و بازار ایران نیز جولانگاهی برای خودروهای مونتاژی چینی شود که آن‌ها نیز با قیمتی دو الی سه برابر قیمت منطقه، در ایران خرید و فروش می‌شدند.

در سوی دیگر داستان، با گذشت زمان و جایگزینی وعده‌های جدید به جای وعده‌های پیشین وزارت صمت در رابطه با واردات خودرو، رفته رفته تاثیر خبر ورود خودروهای خارجی جدید بر بازار ایران کاهش یافت و از بین رفت. در این شرایط بود که فرمان نوسانات قیمتی مجدداً به دست دلار افتاد و بازار خودروی ایران را دگرگون کرد.

هیوندای سوناتا پرچمدار رشد قیمت

اما قیمت خودروهای خارجی و مونتاژی در سال 1401 تا چه میزان افزایش را تجربه کردند؟

هیوندای سوناتا مدل 2018 هیبریدی پرچمدار رشد قیمت طی یک سال است. در حالی که این خودرو در تاریخ 10 اسفند 1400 با قیمت دو میلیارد و 60 میلیون تومان خرید و فروش می‌شد، در اسفند 1401 به قیمت چهار میلیارد و 860 رسید. یعنی رشد دو میلیارد و 800 میلیون تومانی تنها طی یک سال!

کیا سورنتو مدل 2018 نیز در این میان رشد دو میلیارد و 510 میلیون تومانی را طی یک سال ثبت کرد. این خودرو در اسفند سال 1401 در قیمت 6 میلیارد و 860 میلیون تومان خرید و فروش می‌شد. این در حالی است که این خودرو در سال 1400 تنها سه میلیارد و 850 میلیون تومان قیمت داشت و طی یک سال حدود 65 درصد رشد قیمت را تجربه کرد.

مقایسه قیمت خودرو خارجی

افزایش قیمت در سال 1402 ادامه دارد؟

در ابتدا که طرح آزادسازی واردات خودرو مطرح شد، کارشناسان بر این عقیده بودند که با ورود مجدد خودروهای خارجی به کشور، بازار تشنه ایران دوباره رونق می‌گیرد و قیمت خودروهای خارجی موجود و مونتاژی‌ها کاهش می‌یابد.

هنگامی که سازوکار واردات خودرو به کشور تا حدودی به شفافیت رسید، مشخص شد که نه خودرو به تعدادی وارد می‌شود که پاسخگوی تقاضای بازار باشد و نه مدل خودروهای وارداتی توان رقابت با خودروهای موجود بازار خواهد داشت.

در نتیجه اگر واردات خودرو بر وضعیت بازار و قیمت‌ها تاثیری داشته باشد، به صورت کوتاه‌مدت و موقتی است. به نظر می‌رسد سال 1402 نیز بازار خودروهای خارجی همگام با نوسانات ارزی کشور آغاز به حرکت کند و به کار خود ادامه دهد.

برای مطالعه بیشتر، خبر پیش‌بینی قیمت خودرو در سال 1402 را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.