کد مطلب: ۸۰۱۴۶۱

تحویل ۵۰ هزار خودرو ثبت‌نامی سامانه یکپارچه خودرو تا پایان هفته

تحویل 50 هزار خودرو ثبت‌نامی سامانه یکپارچه خودرو تا پایان هفته

ثبت نام مرحله دوم سامانه یکپارچه خودرو آغاز شد. بر این اساس، دو خودروساز بزرگ کشور از امروز، دوشنبه 4 اردیبهشت 1402، بزرگ‌ترین عرضه هفتگی خود را آغاز کردند و قرار است تا پایان هفته بالغ بر ۵۰ هزار خودرو به مشتریان تحویل داده شود که رکورد جدیدی محسوب می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با اتمام مراحل نوبت‌بندی در سامانه یکپارچه خودرو در هفته گذشته، قرار است این هفته 50 هزار خودرو توسط دو خودروساز دولتی تحویل مشتریان شود.

آن‌طور که ایرنا گزارش داده این بزرگ‌ترین عرضه هفتگی خودروسازان شناخته می‌شود و از امروز آغاز شده و تا پایان هفته ادامه خواهد داشت. پیش از این در بزرگ‌ترین عرضه هفتگی 25 هزار خودرو به دست مشتریان رسیده بود.

گزارش‌های وزارت صمت حاکی از آن است که در این طرح حدود 812 هزار نفر برای خرید محصولات ایران خودرو و سایپا ثبت‌نام کرده‌اند. آن‌طور که برخی مخاطبان گزارش داده‌اند تحویل خودروی گروهی از مشتریان تا زمستان 1403 به طول می‌انجامد.

بدین ترتیب 50 هزار خودرویی که در این هفته به دست مشتریان می‌رسد، صرفاً حدود شش درصد از جامعه هدف را در برمی‌گیرد.

سامانه یکپارچه خودرو بازار را تعدیل می‌کند؟

گرچه رسانه‌های نزدیک به دولت معتقدند با آغاز این عرضه از التهاب بازار کاسته می‌شود، اما بررسی قیمت خودرو در روز جاری از ادامه روند صعودی قیمت خودرو در بازار حکایت دارد.

از سوی دیگر، در آخرین ثبت‌نامی که ایران خودرو سال گذشته برای فروش محصولات خود اجرا کرد، بیش از 11 میلیون نفر ثبت‌نام کردند. اتفاقی که تقاضای بالقوه موجود در بازار را به تصویر می‌کشد.

بدین ترتیب چنین هفته‌هایی زمانی می‌تواند بازار را به تعادل برساند که هر هفته 50 هزار خودرو به بازار تزریق شود که البته این امر هم به زیرساخت‌های متعددی نیاز دارد.

مشخصاً زمانی که دعوتنامه گروهی از مشتریان به زمستان 1403 موکول شده است، نمی‌توان به رویای تعدیل قیمت‌ها در بازار امید چندانی بست. حتی اگر چند روز بازار به سکون برسد، دیری نمی‌پاید که همین خودروهای تحویلی با قیمت‌های نجومی‌تر سر از بازار درمی‌آورند.

از سوی دیگر، مشخص نیست چرا وزارت صمت که مدعی تولید سه میلیون خودرو در طول سال‌های 1401 و 1402 است، توان تحویل 812 هزار خودرو را طی دو سال کش می‌دهد. احتمالاً یا این مقدار تولید صرفاً در اعداد و ارقام هستند و یا دولت اهتمام جدی برای به تعادل‌رساندن بازار خودروی کشور ندارد.

به‌ویژه آنکه در بحث خودروهای وارداتی تعلل بسیاری مشاهده می‌شود و به‌رغم تصویب واردات خودروهای دست دوم به کشور، همچنان برخی نمایندگان و مسئولان از وتوی چنین طرحی خبر می‌دهند.

همچنین با اعلام وصول استیضاح وزیر صمت به نظر می‌رسد این وزارتخانه فعلاً سعی دارد با چنین اقداماتی رضا فاطمی امین را در این وزارتخانه ماندنی کند. چه بسا شاید بحث استیضاح نبود، در این هفته خودروهای کمتری به مرحله عرضه می‌رسید.

برای مطالعه بیشتر صفحه خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.