کد مطلب: ۷۶۱۷۸۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سورن پلاس بخریم یا سورن معمولی؟/ مشخصات فنی و تفاوت ۲ محصول

سورن پلاس بخریم یا سورن معمولی؟/ مشخصات فنی و تفاوت ۲ محصول

گروه صنعتی ایران خودرو سال 1385 از سمند سورن رونمایی کرد. حال این خودرو با تغییراتی در ظاهر و داخل با نام سورن‌ پلاس، به بازار معرفی شد. سورن پلاس قرار است نسخه آپشنال سورن قبلی باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرکت ایران خودرو با هدف ارائه یک مدل آپشنال از سمند، سمند سورن را وارد خط‌ تولید کرد. بعدها با افزایش استقبال عمومی از سورن معمولی، شرکت تصمیم به ارائه مدل ELX با پیشرانه EF7 گرفت. با توقف تولید سورن معمولی در سال 1389، سورن ELX جای آن‌ را در خط تولید گرفت.

اما بعد از تقریبا 10 سال از عرضه موفق این خودرو، سورن‌ پلاس با امکانات رفاهی بیشتر و تغییراتی در ظاهر بیرونی و داخلی کابین به بازار معرفی شد.

این خودرو در تیپ‌های مختلف و با کدکلاس‌های متفاوتی توسط ایران خودرو، وارد بازار شده که در قسمت‌های بعدی تفاوت‌های این تیپ‌هارا بررسی می‌کنیم.

مشخصات فنی

سورن پلاس فعلا با پیشرانه EF7 به بازار عرضه می‌شود. البته قرار است در آینده این خودرو را با پیشرانه‌های متفاوتی نظیر EFP و EF7 توربو نیز ببینیم.

موتور ملی یا EF7 یک پیشرانه چهار سیلندر و 16 سوپاپ، با حجم موتور 1645 سی‌سی بوده که دیگر مشخصات آن به شرح زیر است.

Soren info

این پیشرانه، قبل از اینکه با استاندارد یورو پنچ و یورو چهار به بازار عرضه شود، دارای قدرت نسبتا خوب و قابل قبولی بود. اما دلیل محدودیت‌هایی که برای پاس کردن این استانداردها روی پیشرانه اعمال کردند و همچنین بنزین بی‌کیفیت، قدرت سر چرخ پیشرانه EF7 افت بسیاری داشته و این موضوع باید برطرف شود.

طراحی ظاهری

ظاهر بیرونی سورن‌پلاس نسبت به سورن ELX تفاوت‌های زیادی نداشته و تغییرات بیرونی، تنها به چند مورد خلاصه می‌شود.

در قسمت جلوی خودرو، جلوپنجره مشکی رنگ برای همه رنگ‌های عرضه شده این محصول در نظر گرفته شده است. همچنین گرافیک چراغ‌ها عوض شده و مجهز به دی‌لایت است.

در قسمت جانبی، رینگ‌های آلومینیومی طرح جدید (کلاس‌های 57524 و 57526 با رینگ فولادی عرضه می‌شود.) دیده می‌شود. همچنین دستگیره‌های درب، شبیه به دستگیره‌های دنا شده و یک نوار کرومی رنگ روی تیغه‌های آب‌گیر شیشه‌ها کار شده است.

در قسمت عقب خودرو، تنها تفاوتی که دیده می‌شود اضافه شدن اسپویلر در قسمت انتهایی صندوق‌عقب و تفاوت در گرافیک چراغ‌هاست.

Soren Back

به صورت کلی، ظاهر سورن‌ پلاس تغییرات عمده‌ای را تجربه نکرده و در مقایسه با سورن ELX کل قالب بدنه همان قالب خودروی قبلی است. اما می‌توان گفت این تغییرات باعث بهبود ظاهری در سورن پلاس شده است.

طراحی داخلی

با ورود به کابین سورن‌ پلاس، متوجه تغییراتی در تریم داخلی و چند تغییر ریز و درشت می‌شویم.

پلاستیک‌های کار شده روی داشبورد، دریچه‌های کولر و رودری‌ها از رنگ طوسی به طرح فیبرکربن درآمده که ظاهر اسپرت‌تری به داخل کابین داده است.

دوخت قرمز استفاده شده در پارچه صندلی‌ها، چرم دور دنده و کف‌پوش‌های خودرو، موجب افزایش زیبایی داخل این کابین شده است. همچنین به لحاظ کلی، پارچه استفاده روی صندلی‌های سورن‌ پلاس، نسبت به سورن قبلی از کیفیت بهتری برخوردار است.

از دیگر تغییرات این سدان خانوادگی، تغییر غربیلک فرمان مشابه غربیلک دنا پلاس و اضافه شدن کامپیوتر سفری به قسمت پوسته بالایی دریچه‌های وسط کولر که اطلاعاتی نظیر دما، ساعت و باز بودن درب‌ها را نشان می‌دهد.

اما در کلاس‌های 57522، 57523 و 57526، مالتی‌مدیا جای رادیوپخش قدیمی را گرفته و در دو کلاس 57522 و 57526 دوربین دنده‌عقب برای سورن‌ پلاس، تعبیه شده است.

فضای داخل کابین کاملا مناسب برای یک خانواده چهار و پنج نفره است و از بابت فضا، مشکلی نخواهید داشت.

صندوق عقب از فضای 500 لیتری برخوردار است که یک حجم بسیار خوب در طبقه سدان محسوب می‌شود و برای حمل وسیله‌ها و سفرهای بین شهری مناسب است.

Soren interior

به صورت کلی در قسمت داخلی نیز شاهد تغییرات مثبتی هستیم اما باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که وقتی یک مدل فیس‌لیفت از یک خودرو عرضه می‌شود، باید ایرادات موجود در نسخه قبلی برطرف شود. اما می‌بینیم که ایرادات مونتاژی که در مدل قبلی نیز به چشم می‌خورد، در سورن‌ پلاس همچنان برطرف نشده است.

آپشن‌ها و امکانات

سورن‌ پلاس مانند اکثر محصولات ایران خودرو، از آپشن‌های زیادی برخوردار نیست اما به هرحال به معرفی آنها می‌پردازیم.

امکانات معمولی نظیر سنسور دنده‌عقب، ترمز ABS و EBD، دی‌لایت، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، ایربگ راننده و سرنشین و آیینه‌های جانبی تاشو برقی به همراه گرم‌کن در این خودرو به چشم می‌خورد.

چند آپشن دیگر که اضافه شدن آنها به محصولات ایران خودرو امیدبخش است، سیستم کروزکنترل، مالتی مدیا و دوربین دنده عقب سفارشی، و شیشه‌های جانبی با قابلیت پاور ویندوز و آنتی‌ترپ است که این دو آپشن آخر نیز به صورت سفارشی قابل نصب بوده و در کلاس‌های 57522 و 57526 دیده نمی‌شود.

همچنین ترمزهای عقب خودرو هنوز به صورت کاسه‌ای است. جای تعجب دارد که ایران خودرو با چه منطقی هنوز از این ترمزها استفاده می‌کند.

قیمت سورن پلاس

قیمت انواع تیپ‌های سورن پلاس در اواخر سال 1401 به شرح زیر است.

تیپ 1 سورن پلاس که با رینگ فولادی و بدون مالتی مدیا عرضه می‎‌شود، به قیمت بازاری 529میلیون تومان و قیمت کارخانه 235 میلیون و 964 هزارتومان قابل خریداریست.

تیپ 2 که مجهز به مالتی مدیا شده، به قیمت 545 میلیون تومان در بازار معامله می‌شود و قیمت کارخانه آن 243 میلیون و 310 هزارتومان است.

تیپ 3 که شرکت آن‌را با نام سورن‌ پلاس جدید معرفی می‌کند و امکاناتی نظیر دوربین دنده‌عقب دارد، به قیمت بازاری 565 میلیون تومان و قیمت کارخانه‌ای 249 میلیون و 253 هزارتومان قابل خریداریست.

همچنین شرکت ایران خودرو، جدیدا تولید نسخه دوگانه‌سوز سورن‌ پلاس را نیز شروع کرده است که هیچ تفاوتی با مدل‌های قبلی ندارد. قیمت بازاری این خودرو نیز 552 میلیون تومان و قیمت کارخانه‌ای آن 281 میلیون و 189 هزارتومان است.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اصل مطلب جا افتاده کدومشون سریعتر و با تورم بیشتر فروش میره؟

  • ناشناس

    من داشتم سورن پلاس دوگانه واقعا به پولی که دارید میدید نمیارزه همون معمولی بهتره

    • ناشناس

      از چه لحاظ نمی ارزه ؟؟؟

  • علی

    قیمت سورن elx چقدر است ؟