کد مطلب: ۷۵۷۷۴۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

معرفی خودروی دناپلاس اتومات/ سدان آپشنال ایران خودرو را بخریم؟

معرفی خودروی دناپلاس اتومات/ سدان آپشنال ایران خودرو را بخریم؟

خودروی دنا پلاس دنده‌ اتومات، یکی از خودروهای ایرانی و پرفروش بازار است. در این گزارش سعی داریم به معرفی کامل این خودرو پرداخته و مزایا و معایب آن را مورد بررسی قرار دهیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دنا پلاس توربو دنده‌ اتوماتیک یکی از خودروهای پرفروش در رده‌ کلاس سدان است که می‌تواند به‌عنوان یکی از خودروهای دنده‌اتوماتیک از بین چند گزینه محدود دیگر، انتخاب شود. این خودرو همانند همه خودروهای دیگر مزایا و معایبی دارد اما به دلیل مزایای بالاترش طی سال‌های اخیر توانسته خود را در ناوگان نیروی انتظامی و راهنمایی ‌و رانندگی کشور جای دهد.

مزایای خودروی دنا

+امکانات رفاهی و آپشنی بیشتر

+فرمان برقی

+گیربکس بهینه‌تر

+مصرف سوخت پایین‌تر

معایب

-عایق بندی ضعیف کابین

-کیفیت پایین قطعات

-کاهش فضای سر نسبت به دنا

-حذف برخی آپشن‌ها از مدل 97 به بعد

معرفی فنی دنا پلاس

دنا پلاس توربو از همان پیشرانه EF7 استفاده می‌کند که در سال‌های 93-92 برای اولین‌بار به توربو مجهز شد. این پیشرانه 4 سیلندر خطی توسط ایران‌خودرو و با همکاری شرکت F.E.V که یک شرکت آلمانی است طراحی و تولید شد. پیشرانه EF7 از همان ابتدا به قصد جایگزینی سوخت گاز به جای سوخت بنزین طراحی و باعث شد حتی در سردترین شرایط، به‌راحتی با سوخت گاز روشن شود.

دنا پلاس، از همان بدنه آپگرید شده خودروی دنا معمولی استفاده می‌کند که خود این خودرو نیز، بر پایه پلتفرم پژو 405 است که سال‌ها قبل معرفی شده. دنا پلاس نسبت به دنای معمولی خطوط شکسته‌تر و ظاهر خشن‌تری دارد؛ طراحی گرافیکی چراغ‌های جلو و عقب، سانروف، رینگ‌های آلومینیومی 15 اینچ و… همه و همه به جذابیت این خودروی پرفروش می‌افزاید.

دنا پلاس

طراحی داخلی دنا پلاس

این خودرو به‌دلیل تاریخ معرفی جدیدتر، در بین خودروهای ایرانی که در این بازه قیمتی قرار دارد، دارای طراحی بهتر و به‌روزتری است. برای اولین بار که سوار دناپلاس می‌شوید، طرح چوبی که در کابین به‌کار گرفته شده شمارا به یاد سمندهای داشبورد قدیم می‌اندازد؛ هرچند که این کابین از پلاستیک خشک با کیفیت نه‌چندان خوب، تولید شده است.

کابین دنا پلاس دارای فضای نسبتا جاداری برای یک خانواده پنج‌نفره است، اما نسبت به برخی رقبا مانند سورن پلاس، فضای کوچک‌تری دارد. همچنین فضای سر نسبت به دنای معمولی، کاهش داشته است. صندوق عقب با گنجایش 500 لیتری، خیال مصرف‌کننده را از بابت کمبود جا برای جابه‌جایی وسیله‌ها راحت می‌کند.

آپشن‌ها و امکانات

کروز کنترل، سنسور دنده‌عقب، ترمز ABS ، چراغ روز‌، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، نمایشگر اطلاعات، ناوبری یا نویگیشن، دوربین دنده‌عقب، کیسه‌هوای راننده و سرنشین، صندلی برقی راننده و سرنشین جلو، آیینه بغل برقی و سانروف از جمله آپشن‌ها و امکانات دنا پلاس است.

تجربه رانندگی با دنا پلاس چگونه است؟

در همان ابتدای شروع به حرکت، همه‌چیز شبیه همان دنا پلاس تنفس‌طبیعی است که فاقد توربو است. همان فضای دید و حس تسلط کافی، همان هندلینگ نه چندان جالب و همان شتاب اولیه معمولی دنا پلاس تنفس‌طبیعی. البته افزایش نسبت قطر رینگ به فاق لاستیک، هندلینگ این خودرو را افزایش داده است.

اما کافیست که دور موتور از محدوده 2200 دور بر دقیقه عبور کند؛ اینجاست که توربو وارد عمل می‌شود و خودرو را با شتاب غیرمنتظره‌ای ، به‌پیش می‌کشد. در این لحظه، تفاوت پیشرانه تنفس‌طبیعی و توربو کاملا مشخص می‌شود. اما در دور 4800 سیستم توربو از مدار خارج شده و با این‌کار شاهد افت چشم‌گیر در قدرت‌موتور می‌شویم.

علی‌رغم افزایش حدودا 50 درصدی در شتاب و قدرت‌موتور، شاهد کوچک‌ترین بهبود در سیستم ترمز این خودرو نیستیم و این امر، لذت رانندگی را کم‌تر می‌کند. امید است در سال‌های پیش‌رو، از کالیپرهای ترمز بزرگ‌تر و سیستم ترمزگیری بهتری در مدل‌های توربو استفاده شود که امنیت رانندگی این خودروها را افزایش دهد.

قیمت دنا پلاس توربو دنده اتومات

دنا پلاس توربو در بازار خودروی داخل کشور، جزو خودروهای آپشنال و نسبتا رده بالای بازار است. همانطوری‌که اشاره شد، دنا پلاس دارای جذابیت‌های ظاهری، کابین زیبا و جادار و همچنین بازار خرید و فروش پررونق‌تر نسبت به سایر خودروهای بازار است. بنابراین انتظار قیمت مناسب از آن اشتباه است.

این خودرو در بهمن 1401 در بازار آزاد با قیمت 755 میلیون تومان درحال خرید و فروش است. اما قیمت حدودی کارخانه آن، 400 میلیون تومان است که با شرایط قرعه‌کشی قابل خریداریست.

دنا پلاس توربو دنده‌اتومات، جزو خودروهای پرآپشن و گران‌قیمت بازار داخلی است که توان رقابت با خودروهای سدان چینی هم‌رده خود را دارد. اگر به دنبال یک خودروی زیبا و پرقدرت در حیطه تولیدات داخلی می‌گردید که از خودروهای چینی هم‌رده، یک سروگردن بالاتر باشد، دنا پلاس توربو دنده‌اتومات می‌تواند یکی از انتخاب‌های شما باشد. اما باید در نظر داشته باشید که در آن، کیفیت فدای قدرت شده و پیشرانه توربوی این خودرو، دارای استهلاک نسبتا بالا و درنتیجه مخارج بالاتر نسبت به سایر رقبا است.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام بر مسئولین عزیز و انقلابی
    کاش مسدود سازی وجه قرعه کشی را برا مادران هم می گذاشتن تا اینقدر حواله مادران خرید و فروش نشود و متقاضیان واقعی بهشون ماشین میومد
    تشکر